Andersdotter
16-08-2010, 15:45
Har drabbats av ngn ohyra som äter upp bladen.
På försommaren var det krusbärsbusken som drabbades, och nu är det i växthuset och även prydnadsblommorna. Häromdagen såg jag 2 st gröna larver, kan det vara dom, och vad är det i så fall?
Vad att göra för att åtminstånde stoppa eländet?
Ska försöka lägga upp bilder så ni ser.
[attachment=53939:_2.JPG]
[attachment=53940:Ohyra_2010_004.JPG][attachment=53941:Ohyra_2010_005.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
16-08-2010, 15:53
Ohyror går ofta på ett eller ett fåtal växtslag så det är inte samma, krusbären gissar jag fick krusbärsstekel de äter ganska glupskt, de övervintrar i marken så nästa år inspektera dina buskar regelbundet och så fort du börjar se hål kolla under varje blad, krusbärsstekelns larver är inte så äckliga att mosa då de är små och det kan vara många på ett blad.
I växthus är det ofta grönsaksflyets larv som ställer till det, skaka på plantorna och mosa larverna som faller ner gör detta flera gånger i veckan så håller sig angreppen hyfsat små.
Det är bra att försöka identifiera de som ställer till skadan, hittar man inga på dagen får man kolla med ficklampa när det är mörkt. Hittar man inga då heller och skadorna är stora kan det innebära att den ev. larven redan ätit sig mätt och förpuppat sig någonstans.
Platinum
17-08-2010, 04:52
I år har sniglar varit riktiga marodörer hos mig, de har speciellt gourmetiserat på pepparplantor av olika slag och först nu efter ett par regnskurar så har tillväxten ökat upp till snabbare än sniglarna hinner äta. Min gissning är att de valt att vistas i grönsakslanden eftersom de hållts konstant fuktiga medan trädgården i övrigt varit väldigt torr denna sommar.
Österfärneboodlaren
17-08-2010, 08:46
Jag har också jätteproblem med sniglar i växthuset. De verkar tycka bäst om chili och paprika, där är det hål i frukter och blad överallt. Att jag upptäckte de uslingarna beror på att jag aldrig såg några ägg eller larver när jag var där på dagarna. Då gick jag ut i växthuset 22.30 när det var mörkt. Och se, i ficklampans sken såg jag att det kryllade av sniglar, sådana utan hus, på växterna. Även på tomatplantorna var de. Jag har nu plockat fyra kvällar i rad. Mängden har drastiskt minskat, igår fick jag kanske 20 inne i växthuset, första gången var det över hundra.
Sniglarna går även på bönorna ute och så förstås på sallad och mangold. Mycket äckliga är de. Men vill man ha sina grönsaker kvar så är det bara att kavla upp ärmarna. Har försökt med ölfällor men de fångar bara mariginellt med sniglar. Händerna är bästa verktyget, tycker jag i alla fall.
hattstugan
17-08-2010, 09:26
Var glad för sniglarna! De bevisar att det är giftfritt!!
Men det är inte kul att få sina skördar uppätna av andra än en själv iaf!
Jultorpet
17-08-2010, 22:15
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-08-2010, 16:53)

Ohyror går ofta på ett eller ett fåtal växtslag så det är inte samma,
men grönsaksflylarverna är ena jobbiga kryp. De äter ju på nästan allt från änglatrumpeter, pelargoner till tomater, t o m själva frukterna. Från giftigt till sånt vi har tänkt äta själva!
Andersdotter
19-08-2010, 10:11
Nu har jag upptäckt massor av snigla "med hus".
De sitter på krukorna och när det har regnat är hela trädgårdsgången full av dem, kan det vara dom som spökar??
Blomfrun
21-08-2010, 18:12
Kan även vara tvestjärtar som det verkar finnas hur många som helst av i år. Gillra en fälla av t.ex. wellpapp eller någon annat med små hål och kolla på morgonen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.