Full version: Alternativa drycker
Cherry
Ni som av olika anledningar inte förtär alkoholhaltiga drycker, vad väljer ni i stället?
Nu menar jag inte saft, läsk och dylikt.
Har ni någon favoritdrink?
andersen
Lingondricka,folk som inte känner mej undrar om jag dricker vargtass.
malcolm
CITAT (andersen @ 16-08-2010, 16:58) *
Lingondricka,folk som inte känner mej undrar om jag dricker vargtass.

Lingondricka är gott och passar till det mesta. tummenupp.gif Tyvärr är det uppblandat med en massa annat jox numera och vanligt vatten är underskattat som måltidsdryck.
Cherry
Själv gillar jag inte lingondricka men vatten är en gudomlig dryck!

Faaaaast, nu var det ju inte riktigt det jag var ute efter.
Tänkte mera vad man dricker på fest, någon form av alkoholfri drink.
Och vad bjuder man på när de andra bjuds på bål tex?
Och till kaffes när det är likör till de övriga?
Finns det alkoholfri likör?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gillar Bionade Litchie som hittas bland det alkoholfria på bolaget just nu men annars blir det nog mest mineralvatten ifall det inte ska vara alkohol.
Cherry
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-08-2010, 17:11) *
Jag gillar Bionade Litchie som hittas bland det alkoholfria på bolaget just nu men annars blir det nog mest mineralvatten ifall det inte ska vara alkohol.

Det lät spännande. Vad är det?
Alexander-VG-zon3
CITAT (malcolm @ 16-08-2010, 17:05) *
Tyvärr är det uppblandat med en massa annat jox numera

som vad ?

bland annat JOKK Lingon (färdig och koncentrat) innehåller endast naturliga ingredienser (socker kan ju diskuteras).

och även dom billigaste brukar bara vara vatten, lingon och ev tillsatt socker och citronsyra såklart. vilket inte är så farligt. kanske finns det ännu billigare och sämre märken som har en massa konstigt i. men dom behöver man ju inte köpa. jag dricker själv ganska mycket tranbär, lingon och svartvinbärs-dryck och köper enbart dom som enbart är naturliga.
Cherry
CITAT (flaxss @ 16-08-2010, 17:14) *
som vad ?

bland annat JOKK Lingon (färdig och koncentrat) innehåller endast naturliga ingredienser (socker kan ju diskuteras).

och även dom billigaste brukar bara vara vatten, lingon och ev tillsatt socker och citronsyra såklart. vilket inte är så farligt. kanske finns det ännu billigare och sämre märken som har en massa konstigt i. men dom behöver man ju inte köpa. jag dricker själv ganska mycket tranbär, lingon och svartvinbärs-dryck och köper enbart dom som enbart är naturliga.

Just lingondricka har jag ingen erfarenhet utav men exempelvis tomatjuice, som är en favorit här, är svår att få tag på utan äpple mm.
Nu har jag dock hittat Kiviks tomatjuice som är fantastisk god.
Men visst är det tråkigt att det ofta blandas i en massa annat för att "fylla ut"?
Whiskuchi
CITAT (Cherry @ 16-08-2010, 17:09) *
Själv gillar jag inte lingondricka men vatten är en gudomlig dryck!

Faaaaast, nu var det ju inte riktigt det jag var ute efter.
Tänkte mera vad man dricker på fest, någon form av alkoholfri drink.
Och vad bjuder man på när de andra bjuds på bål tex?
Och till kaffes när det är likör till de övriga?
Finns det alkoholfri likör?

Alkoholfria drinkar
Alkoholfri bål
Alkoholfria likörer

Finns en massa gott!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Cherry @ 16-08-2010, 17:14) *
Det lät spännande. Vad är det?

Här hittas den på systembolagets hemsida
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Pro...mp;SokStrangar=

Den räknas kanske som läsk men den är inte så söt som läsk och den framställs med en form av fermentering och det finns malt i. Jag vet att även specialbutiker som säljer ekologiskt och vegetarisk har bionade i sortimentet ex. Goodstore men jag tycker den passar bra i systembolagets sortiment, bland det godare i det alkoholfria sortimentet, den räknas dock som tillfällig i systembolagets sortiment. Det ska även finnas bionade fläder hos systembolaget men den har jag inte sett på systembolaget här.
Cherry
CITAT (Whiskuchi @ 16-08-2010, 17:23) *

Tack för länkarna!!

Någon egen favorit bland dessa?
Jag är ute efter lite egna erfarenheter och gärna sånt som inte är för många ingredienser i.
Vill ogärna handla på mig en massa som sen bara ska stå.
malcolm
Aprikosdrink

1 äggvita
1 msk socker
2 msk citronsaft
1 burk aprikosnektar
isbitar

Vispa äggvitan till skum. Tillsätt socker och vispa lite till. Blanda sedan ner citronsaft och aprikosnektar. Serveras i glas , gärna på fot med 3-4 isbitar i varje glas.

Har man tid och lust kan glaskanten dekoreras med "snö", dvs. kanten doppas först i vatten (eller penslas med äggvita) och sedan i strösocker. Placeras kallt att stelna.

Fruktbål med saft

2 dl svart vinbärs- körsbärs eller hallonsaft
2-3 dl apelsinjuice
1 liter vatten eller sockerdricka
1 citron
isbitar

Blanda saft, juice, vatten eller sockerdricka i en skål. Lägg i tunna citronskivor och is.

Någon alkoholfri variant till tex. likör eller cognac känner jag inte till.
Cherry
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-08-2010, 17:24) *
Här hittas den på systembolagets hemsida
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Pro...mp;SokStrangar=

Den räknas kanske som läsk men den är inte så söt som läsk och den framställs med en form av fermentering och det finns malt i. Jag vet att även specialbutiker som säljer ekologiskt och vegetarisk har bionade i sortimentet ex. Goodstore men jag tycker den passar bra i systembolagets sortiment, bland det godare i det alkoholfria sortimentet, den räknas dock som tillfällig i systembolagets sortiment. Det ska även finnas bionade fläder hos systembolaget men den har jag inte sett på systembolaget här.

Tack Åsa!
Det där ska jag prova (om jag hittar det)
Fläder är ju jättegott så även det ska jag leta efter!

CITAT (malcolm @ 16-08-2010, 17:38) *
Aprikosdrink

1 äggvita
1 msk socker
2 msk citronsaft
1 burk aprikosnektar
isbitar

Vispa äggvitan till skum. Tillsätt socker och vispa lite till. Blanda sedan ner citronsaft och aprikosnektar. Serveras i glas , gärna på fot med 3-4 isbitar i varje glas.

Har man tid och lust kan glaskanten dekoreras med "snö", dvs. kanten doppas först i vatten (eller penslas med äggvita) och sedan i strösocker. Placeras kallt att stelna.
Fruktbål med saft

2 dl svart vinbärs- körsbärs eller hallonsaft
2-3 dl apelsinjuice
1 liter vatten eller sockerdricka
1 citron
isbitar

Blanda saft, juice, vatten eller sockerdricka i en skål. Lägg i tunna citronskivor och is.
Någon alkoholfri variant till tex. likör eller cognac känner jag inte till.

Det där lät smarrig!!
Tack!

(inser nu att detta kanske skulle legat under receptavdelningen)
malcolm
CITAT (flaxss @ 16-08-2010, 17:14) *
som vad ?

JOKK lingon, koncentrat:

Vatten
14% juice
7,5% socker
Vitamin C
Surhets reglerande medel
Citronsyra

Läste direkt från förpackningen eftersom jag hade två sådana hemma och det var ovanligt bra kvalitét på just denna lingondricka, annars brukar det vara mest äpple, tranbär och druva i dessa blandningar + en massa sötningsmedel.
Solstorm
Jag tycker om indian tonic water, gärna med några isbitar. Himla gott, den är inte så söt.
http://www.google.se/images?hl=sv&q=in...ved=0CD4QsAQwAw
Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 16-08-2010, 18:51) *
Jag tycker om indian tonic water, gärna med några isbitar. Himla gott, den är inte så söt.

Absolut - duger även utan gin... flirting.gif
Cherry
CITAT (Solstorm @ 16-08-2010, 18:51) *

Det lät också gott!
Jag är inte så förtjust i söta saker så det där kanske även jag kan ta till mig smile.gif
mojan
Vi hittade ett alkoholfritt vitt vin i hälsokostbutiken. Det var jättegott! Kommer tyvärr inte ihåg namnet men mitt tips är att kolla i hälsokostbutiker!
(Jag tycker att de som systemet har inte smakar något vidare.)
Cherry
CITAT (mojan @ 16-08-2010, 19:59) *
Vi hittade ett alkoholfritt vitt vin i hälsokostbutiken. Det var jättegott! Kommer tyvärr inte ihåg namnet men mitt tips är att kolla i hälsokostbutiker!
(Jag tycker att de som systemet har inte smakar något vidare.)

Tack för ett bra tips!!
Japp...vinerna på bolaget (de alkoholfria) smakar verkligen inte trevligt!
Minns att de hade ett rabarbervin som jag gillade när jag väntade sonen...minns inte vad det hette och har inte hittat det sen dess.
Myosotis
Brukar ibland göra en dryck på honungsmelon, citron och lättcider. Sen kan man ha isbitar av fläderblomssaft i. Mycket läskande på sommaren.
Cherry
CITAT (Myosotis @ 16-08-2010, 20:46) *
Brukar ibland göra en dryck på honungsmelon, citron och lättcider. Sen kan man ha isbitar av fläderblomssaft i. Mycket läskande på sommaren.

Men åh...det där lät verkligen gott!!
Hur mycket av varje tar du?
Älskar fläder...
Solstorm
CITAT (Aqvakul @ 16-08-2010, 18:53) *
Absolut - duger även utan gin... flirting.gif

Fast gin förhöjer smaken men man kan ju behöva vara nykter ibland. OT::Den här är ljuvlig http://www.google.se/images?um=1&hl=sv&tbs=isch%3A1&sa=1&q=seegrams+gin&btnG=S%C3%B6k&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
Myosotis
CITAT (Cherry @ 16-08-2010, 20:48) *
Men åh...det där lät verkligen gott!!
Hur mycket av varje tar du?
Älskar fläder...

Det är gott. Orkar inte leta fram receptet nu. Påminn mig i morgon, jag är glömsk...
Myosotis
Lyckades komma ihåg det alldeles själv, bra va?

1 honungsmelon (mosa med mosarstav eller vad det heter, utan kärnor förstås)
Saften av 2 citroner
2-3 msk florsocker
3 dl krossade isbitar
1 l cider
Jag brukar inte ha i krossat is utan slänga ner hela flädersaftisbitar eller inget is alls. Det funkar rätt bra att variera mängderna också, t.ex. ta mer cider så att man slipper få över en rest som ingen dricker upp ändå.
Se upp, det bildas enormt mycket skum!
ängsvädd
Meeen vilka smarriga drinkar ni kommer med biggrin.gif

Detta är kanske inte vad TS är ute efter men jag tycker att det är så gott i all sin enkelhet:

Skiva en ekologisk citron i glastillbringare med vatten. Låt stå i kylen smile.gif

Man kan även blanda i andra frukter och gurka exvis, har dock inte testat något än då jag är så förtjust i rent citronvatten - det är min last - hi hi.

Citronvattnet håller i flera dagar, bara att fylla på med vatten, svagare med tiden.
Motti
San Fransisko utan sprit :apelsinjuice grenandine och sockerdrick is.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon