LindaSthlm
Hej alla,
trots att vi närmar oss hösten kan jag inte hålla mina fingrar i styr och vill förbereda vårens stordåd redan nu. Jag vill ha ett litet växthus, ca 30*80 cm stort längs min ena vägg på balkongen. Jag vet att IKEA hade ett i glas tidigare, men kan inte hitta det nu. Någon som känner till var man kan hitta riktigt små växthus, eller - kanske ännu hellre - bygger ett själv, gärna med plast istället för glas, utifrån en enklare metallhylla från t.ex. Clas Ohlson?

Vänligen,
Linda
elinh
kanske ett terrarium? Det brukar finnas begagnade på Blocket. Sök på terrari* så får du upp både de som har skrivit "terrarium" och "terrarie".
Jag har ett med dimensionerna 30 djup 75 bred, 90 högt. Hade tur och gav 400 kr för ett riktigt fint begagnat hemmabygge. Fick ta bort en ful frigolitvägg och tvätta bort sandrester osv, men för 400 kr var det värt det ;-)
blomkronan
Jag har ikeas väggväxthus, i den har jag mina orkideer på sommaren dom trivs bra där i. Dom blir skyddade mot regn och det vädras bra i skåpet då den inte är tät. Baksidan är utan glas=helt öppen, men den sidan står ju mot en vägg smile.gif. Men skåpet är nog för litet för att odla i... Att bygga av tjock byggplast och en hylla från clas ohson är väll ingen dum idé. Bara det går att ventilera ordentligt... Jag skulle bygga en träram att fästa plasten på, så det blir lättare att öppna.
Socktrollet
Eventuellt kan det vara billigare att köpa ett sånt här på t ex jula än att bygga själv. Det är inte riktigt dina önskade mått men nära.

Jag har ett nästan likadant, köpt på Rusta, och det har hållit i många år nu.

Det man får komma ihåg är att ett sånt här litet tält blir tokvarmt jättefort när solen ligger på, och det är lätt hänt att man ångkokar sina plantor om man inte är snabb på att öppna.
Förra året svepte jag in tältet i markväv, det blev mycket bättre så... både mot vårsolen på förmiddagen och mot kylan på nätterna.

Odlingstält.JPG
Bilden är tagen i full blåst, och innan jag hittade mina klädnypor att sträcka och fästa väven med. Det såg prydligare ut sen. smile.gif
Rihane
Hornbach.
Köpte det här på Hornbach, deras minsta men dom har flera varianter som var alla större.

En aning större än brödbacken på längden. Och mindre på bredden

Edit: Såg nu att tåten var lite gammal blush.gif ursäkta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon