Full version: Vit salvia
Cherry
Jag har en del olika sorters Salvior i trädgården och har hört talas om vit Salvia.
Jag har googlat men inte funnit någon bra bild.
Är det någon här som har en bra bild på en vit Salviaplanta??
Inte torkad utan mitt intresse är att se hur den ser ut som växt med blad mm.
Rihane
Är det "White sage" du menar? googla på Salvia apiana eller Artemisia ludoviciana
Mentha-Arvensis
CITAT (Rihane @ 16-08-2010, 19:26) *
googla på Salvia apiana eller Artemisia ludoviciana

är röksalvia och silvermalört samma växt?
fuchsian
Det jag känner till om salvia är löv i punt som jag använder som luftrenare, den vita salvian är dock rätt så ovanlig i den formen jag vill ha den, så nu såg jag det på min bokklubb, så passade jag att köpa hem så det räcker.
Den gråa salvian är mer vanlig i rökelseform, men den kan vara blandad med annat goja om den är billig.

Jag har själv haft dom tankarna att odla det i min trädgård och lufttorka sedan och ha till krydda eller vad som den passar in.
Du får nog fler odlingssvar, men jag ville delge detta från min egen erfarenhet. ....fuchian ....
Rihane
CITAT (Mentha-Arvensis @ 17-08-2010, 08:53) *
är röksalvia och silvermalört samma växt?

Undrade om hon menade White Sage. White sage är båda dom växterna.
Förmodligen menar hon Salvia apiana
Alexander-VG-zon3
dom är inte samma växter, men heter likadant på eng vilket nog kan ge missförstånd.

Artemisia ludoviciana - Vitmalört
Salvia apiana - Vitsalvia

Vitsalvia går att beställa här ifrån ;

http://www.ortagarden.com/index.html
Suz
Lånar tråden lite och ber om ursäkt för det.
Kändes bara så onödigt att starta en till ungefär likadan tråd..

Här är mina olika sortes Salvior...tyvärr minns jag inte namnet på dem.
Är det någon som kan hjälpa mig?

Strunta i ogräset (ser bedrövligt ut i mitt örtland men ska rensas rejält i helgen)

[attachment=54429:salvia1.JPG]
[attachment=54430:salvia2.JPG]
[attachment=54432:salvia4.JPG]

Denna nedan är den vi använder mest i maten...
[attachment=54431:salvia3.JPG]
Alexander-VG-zon3
Salvia officinalis 'Purpurascens' och Salvia officinalis 'Icterina' eller Salvia officinalis 'Aurea' är det som du har.

den andra är en vanlig grönbladig kryddsalvia - Salvia officinalis .
Suz
CITAT (flaxss @ 27-08-2010, 15:52) *
Salvia officinalis 'Purpurascens' och Salvia officinalis 'Icterina' eller Salvia officinalis 'Aurea' är det som du har.

den andra är en vanlig grönbladig kryddsalvia - Salvia officinalis .

Linus du är min ängel smiley_small_hug.gif
Men... det är fyra olika sorter....
Är medveten om att den första och sista bilden är förvillande lika men den första är mycket ljusare och fränare i sin smak än vad den sista (den vi använder mest i maten) är.
Och den första är liksom lite "luddigare" och mjukare i bladen.

1. = ?
2. = Salvia officinalis 'Purpurascens'
3. = Salvia officinalis 'Icterina' eller Salvia officinalis 'Aurea'
4. = Salvia officinalis (vanlig grönbladig)

Eller missuppfattade jag ditt svar kanske...brukar ju vara bra på sånt.... unsure.gif

Edit, försökte förklara lite bättre.
Alexander-VG-zon3
det jag menade var att dom två gröna är ''vanliga'' gröna kryddsalvior, dock finns det en del namnsorter av dessa som skiljer sig i smak, bladform, blomfärg. jag kan inte se skillnad på dina gröna, och det kan nog vara två olika ''gröna'' sorter av att dom smakar olika (om dom nu inte odlas på olika platser).
Bassam
Hej

Den ser ut så.

[attachment=54443:sage_white.jpg]

H:Bassam
Mentha-Arvensis
1 kan vara extrakta.
Om det är så smakar den mer.
Var i så fall försiktig med användningen eftersom det är en högre koncentration av oljor i den.
Suz
CITAT (flaxss @ 27-08-2010, 17:26) *
det jag menade var att dom två gröna är ''vanliga'' gröna kryddsalvior, dock finns det en del namnsorter av dessa som skiljer sig i smak, bladform, blomfärg. jag kan inte se skillnad på dina gröna, och det kan nog vara två olika ''gröna'' sorter av att dom smakar olika (om dom nu inte odlas på olika platser).

Då förstår jag!
Nej de står bredvid varandra nästan.
Tack Linus!

CITAT (Bassam @ 27-08-2010, 22:31) *
Hej

Den ser ut så.
[attachment=54443:sage_white.jpg]
H:Bassam

Är detta vit savlia alltså?
Den ser väldigt vacker ut......ska nog skaffa en sån också till nästa år.
(risk att detta bara blir ett salvialand)
Kan man använda den som annan salvia i maten?
Eller är den stark i smaken?

CITAT (Mentha-Arvensis @ 28-08-2010, 08:44) *
1 kan vara extrakta.
Om det är så smakar den mer.
Var i så fall försiktig med användningen eftersom det är en högre koncentration av oljor i den.

Vänta nu, det där var någonting jag inte visste......är det inte bra med för hög koncentrat av oljor eller är det bara det att det inte smakar så gott??
Mentha-Arvensis
Vänta nu, det där var någonting jag inte visste......är det inte bra med för hög koncentrat av oljor eller är det bara det att det inte smakar så gott??

Det är högre halt av allt i extrakta, inklusive dom giftiga ämnena.
Jag tror Linus har koll på vad dom heter.

Du kan använda salvia till att göra rökelse, till det är extraktan perfekt.

Man kan göra te av salvia med, men där skulle jag nog välja icteriana och tricolor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon