Full version: frysa frön
hansmartalena
Tycker jag har hört att man kan lägga frön i frysen och på så vis få dem att gro tidigare - t.ex redan på hösten
Är det skröna eller realitet och i så fall gäller det alla växter t.ex stockrosor?
Åsa, mälardalen zon 2
I en vanlig frys mår inga frön bra, vissa frön kan dock behöva kallstratifiering för att groningsprocessen ska starta, ganska vanligt när det gäller buskar, träd, perenner som kommer från kalla områden. Dessa frön gror i naturen efter att vintern har passerat, detta innebär dock inte att fröerna ska frysa. Fröer som ska kallstratifieras sås som vanligt så att fröerna suger upp vatten, sådden får stå 1-3dagar i rumstemperatur och sedan ställs sådden kallt optimal temp ligger på 0-+5C så det behöver inte vara minusgrader men det brukar gå att ställa ut sådden i snön. Hur lång tid fröerna behöver kyla beror på växtslag det kan variera från några veckor till flera månader, då sådden ställs varmt igen så brukar fröerna gro (vissa frön kan behöva upprepade kallstratifieringar med perioder av värme emellan).

Vanlig stockros är en växt som inte brukar kallstratifieras.
hansmartalena
Tack Åsa det var ett uttömande och klart svar
Mvh/Hans
kerstin z5-6
skröna ja
mimmi 1
Hoppar in i tråden lite... jag blir inte klok på det här med stratifiering...
Stockrosor blommar väl andra året efter sådd? "tjänar" man inte ett år på att stratifiera fröna? skulle inte det innebära att , om man sår dom i januari, ställer ut dom i 4-6 veckor, och sedan driver fram dom i värmen, - dom skulle blomma första året då??
Åsa, mälardalen zon 2
Nej de blommar inte snabbare, första året måste bladrosetten och rotsystemet växa och bli tillräckligt stort för att växten ska bl redo att blomma andra året, och det är själva rotsystemet som går igenom en vinter för att sedan bli redo att blomma. Ett frö som inte behöver kallstratifieras är i djup dvala ifall man ställer dem kallt det finns i stort sett ingenting igång i fröet som påverkar hur snabbt de blommar eller någonting annat heller.
kerstin z5-6
Nej stratifiering har inget med bienner att göra, som Åsa skriver
mimmi 1
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-08-2010, 00:48) *
Nej stratifiering har inget med bienner att göra, som Åsa skriver

men kerstin.. det finns även perenna stockrosor...smile.gif

jag är väl trög, men jag förstår inte vitsen då med kallstratifiering... om jag skulle peta ner fröna direkt i rabtten på hösten, vilket skulle bli skillnaden, om jag istället skulle göra hela proceduren med stratifiering??
förlåt mej, men jag är så okunnig på detta område, och vill så gärna lära mej blush.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Fröer som bör stratifieras kan man så direkt ute i marken nackdelen är att det kan finnas djur som äter upp fröerna, det finns ogräs så när fröerna gror kan man ha svårt att se vad som ska sparas och vad som ska bort (= man bör räkna med stort svinn) + startar man våren lite tidigare inomhus så hinner ju platorna bli något större den första säsongen.
kerstin z5-6
De är inte mer än bienna i Västerbotten Alcea-stockrosor, i alla fall inte där jag bor och med lerjord.. man får så dem vart år-då är man bara utan blommande det första året...jag har hittat en sort på de 20 år jag odlat
Alcea kurdica..även den kan gå ut..
jag var nog trött igår det finns nog några få bienner som behöver kyla för att sparka igång men Alcea är-oavsett hur den uppför sigbienn /perenn-varmgroende.jag har testat att så extremt tidigt februari-de växer mkt fort.Ingen blom för det ..
Summercarnival heter en anuell/ettårig sort de blommar förstås år ett

Vi har ett kallt klimat där går många bort, det kan vara mild höst-de gror-de dör ute -som Åsa skriver
Dessutom kan djur tex våra ovänner sorkarna ..fåglar katter vad du vill, krafsa upp, äta upp fröna..

Frö som (om man blir biten av detta) som kanske kostat 100 kr för 10 frö..
Därav sår jag kontrollerbart i byttor-ställer ut undersnön om de ska kylas-de kan lämnas ute eller tas in för groning under lysrör.Skolar om i bra jord,näringsbevattnar.Då har du utplanteringsbara stora perenner i maj-och en del hinner tom blomma..
mimmi 1
TACK!!! nu har ni förklarat så bra, så jag förstår wink.gif Jag blev lite förvirrad, eftersom jag läst nånstans att man liksom tjänar ett år på att stratifiera, men nu vet jag bättre!! tack för bra svar!! Jag tror att jag köper stockrosor nästa år, så får jag se sen, om jag tar frön eller inte.... har varit sugen på dom så länge, men tappat sugen när dom inte blommar fösta året..... men tiden går ju fort när man har roligt smile.gif
kerstin z5-6
Det är bara år ett, gäller alla perenner /bienner
Sen har man varje år en ny växt att vänta på
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon