Hej,
Funderar på att försöka få tag i ett litet biggaråträd - s. k. pyssling - och undrar om de är goda (söta och saftiga?) och om de är lätta att hitta i handeln - nära/i Göteborg?
Och om jag nu skulle få tag i ett: Hur nära ett hus kan det få stå? Jag hade tänkt mig en meter från en trädgårdsbod, men det kanske är för nära?
tacksam för råd och tips...
Jan af Lisö
17-08-2010, 06:45
Sk "pysslingsträd", avser Gisela5 grundstammen som man kan ympa flera olika sorter på. Smaken skall motsvara mao sorten och inte grundstammen.
Jag skulle inte plantera närmare än 2 meter från en byggnad så att man kommer åt även från denna sida. Trädets höjd är ca 3.5 meter och diameter lika mycket.
De finns på välsorterade plantskolor i Stockholm på våren, men borde inte vara något problem i Götet heller. Annars så bara be plantskolan (i god tid, dvs nu) att beställa åt dig till våren.
CeciliaR
17-08-2010, 18:11
Har sett sötkörsbäret Stella på Gisela 5 på alla plantskolekedjor här i stan (blomsterlandet, plantagen osv) nu när jag varit och tittat (för 480 kr om jag minns rätt). Dom beskrev trädet som betydligt mindre än 3.5 meter tror jag. Stella verkar få väldigt goda rekommendationer när man läser på forum vad gäller smak, hur mycket de bär och att det är självfertilt.
Tusen tack - båda svaren helt i min smak, nu ska det spettas/grävas en grop samt planeras för inköp - tack för tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.