Hej!
På vår inglasade balkong har jag i år sett små små djur som springer omkring. De finns mest under blomfaten som står på betonggolvet men man kan se en och annan på möblerna. De är någon millimeter stora bara, ljusa och väldigt snabba. Växterna som står där visar inga tecken på sjukdom. Hoppstjärtar? Kan de komma sig av att sommaren varit så varm och fuktig? Någon som sett sådan små djur? Kan man få bort dem?
/Inka
Red Top
17-08-2010, 06:16
Läste om detta någonstans på Odla.
Eftersom de mest finns under blomfaten, skulle det kunna vara unga tvestärtar, eller tvestjärtar som just ömsat skinn. Tvestjärtar föds som små färdiga tvestjärtar och måste ömsa skinn ofta när de växer. De är vita innan skalet hunnit torka och hårdna.
Red Top
17-08-2010, 07:24
Jag hittade tråden om tvestjärtarna.
Här:
Vit tvestjärt
Jag har också sådana varje år i balkongen, de är väldigt små, snabba, beigeaktiga och ser ut som löss. Så de är alltså inga tvestjärtar.
Undrar alltså också vad de är...
Gossen Ruda
17-08-2010, 10:32
En bild hade inte skadat... Unga silverfiskar kommer jag att tänka på.
Kan försöka ta en bild senare. Vore trevligt att veta vad de kan vara. De gör dock ingen skada - men jag vet heller inte vad de verkar äta eller vad de gör i balkongen.
Nu har jag fotat de små äckliga krypen, upptejpade. Hade bara glödlampsljus så bilderna kanske inte är så bra. De är alltså högst 2 mm långa och har antenner på 1 mm. Ljusgula eller i enstaka fall lite bruna.
Det är inte tvestjärtar eller silverfiskar.
Pennan ligger där bara så jag kunde ställa in avståndet.
Mvh Inka
Här kommer bilderna...
Det är dammlöss inte ovanligt på balkonger
Gossen Ruda
17-08-2010, 19:27
Det kan mycket väl vara det ja. Kallas även för Stövsländor fast några sländor är det inte. Familjen heter Psocoptera.
Exakt vad mina också var.
Hej igen!
Nu är det lite svalare ute och kanske torrare i luften. Stövsländorna, som det här säkert var frågan om, har försvunnit!
Har hittat endast enstaka den senaste veckan. Jätteskönt. Kan det vara så att de "svärmar", som flygmyror under en tid för att sen försvinna? Eller övervintrar de alla nu i skrymslena på balkongen för att börja krylla igen nästa sommar??
/Inka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.