Ally
Jag har bläddrat i timmar bland google bilder, sökte på bara "crassula" för att få upp alla!
Det här hittade jag båda som crassula ovata Hobbit, och some cr. argantea, och svenskt namn paradisträd.
Nån som vet?
[attachment=53957:1.jpg] [attachment=53958:1closeup.jpg]

Det här hittar jag inte alls. Den får fina klasar med små små blommor:
[attachment=53964:2.jpg]

Hade svårt med det här, cr. arborescens? Trädkrassula?
Nya bladen högst upp är alltid fina, men nedersta krullar nedåt och blir ojämn brun och torr på kanten.
Någon som vet varför? Har ingen bild eftersom jag rensade bort dom fula bladen. Fast det dröjer inte länge innan jag får såna blad rolleyes.gif
[attachment=53961:3.JPG]

Och den här, cr. portulacea?? svenskt namn?
[attachment=53960:DSC_0027.JPG]

Om det är någon som har andra intressanta succulenter byter jag gärna, jag har ganska mycket av ovanstående växter yes.gif
(och mycket av andra också, ska kanske börja "dokumentera" i en album!)

Succulenter är så lätt att odla och super lätt att föröka, jag fattar inte varför dom är såååå dyra!!!
Nån som kan förklara varför?
Jag funderar på att sälja på blocket!
Fast ni som läser det här får skott av mig om ni bor tillräckligt nära att hämta. (bor Upplands Väsby, men jobbar i Kista)

Nu blev det ganska mycket frågor!! Tack!!
evaisa
Den översta är en Gollum! crassula Jade ovata eller om det skall vara crassula ovata jade 'Gollum'. Det är ett syskon till pengaträdet/paradisträdet - crassula ovata jade enda skillnaden är att bladen är ihåliga.

Jag tycker att tvåan också ser ut som en crassula - men jag ka ha fel. De andra känner jag inte, tyvärr!

Eva

Alexander-VG-zon3
Crassula ovata ''Gollum'' ska den heta, Jade är det engelska namnet för paradisträd.
evaisa
tack Flaxss......... :-)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ally @ 16-08-2010, 21:09) *
Det här hittar jag inte alls. Den får fina klasar med små små blommor:
[attachment=53964:2.jpg]

Hade svårt med det här, cr. arborescens? Trädkrassula?

[attachment=53961:3.JPG]

Och den här, cr. portulacea?? svenskt namn?
[attachment=53960:DSC_0027.JPG]

den första kan det vara Crassula ''Springtime'' eller nåogn annan variant av Crassula rupestris - trollhalsband ?

den i mitten kan kanske vara trädkrassula ja, jag hade en annan carssula med sådana blad som inte var trädkrassula har tyvärr glömt namnet.

Crassula portulacea är synonym namn för crassula ovata. tror det någon annan art den sista.

CITAT (Ally @ 16-08-2010, 21:09) *
Nya bladen högst upp är alltid fina, men nedersta krullar nedåt och blir ojämn brun och torr på kanten.
Någon som vet varför? Har ingen bild eftersom jag rensade bort dom fula bladen. Fast det dröjer inte länge innan jag får såna blad rolleyes.gif
Succulenter är så lätt att odla och super lätt att föröka, jag fattar inte varför dom är såååå dyra!!!
Nån som kan förklara varför?

att den får bruna och vissna blad kan vara för torrt eller för mycket vatten i jorden. eller för kallt (i samband med för mycket vatten)/för varmt (i samband med torka). många suckulenter vill faktiskt ha så att dom hålls fuktiga och få näring när det är varmt och soligt då får dom tjocka fina blad och växer på bra. dock inte så mycket fukt att dom ruttnar men några längre torkperioder mår dom inte bra på även om dom klarar det. sedan är det viktigt med rätt jord mycket sand och grus eller leca i.

jag tycker suckulenter är ganska billiga, men visst väldigt stora exemplar får man betala en del för. men jämfört med palmer så är dom nog ändå billiga.
teo
Nr 3 tror jag är Kalanchoe thyrsiflora. De brukar får röda bladkanter vid full sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon