Full version: Eldranka
Emser
Är det någon som har erfarenhet av denna växt? Den kryllar av blommor/knoppar men bladen skrumpnar ihop och ramlar av?! blink.gif huh.gif unsure.gif Den är inte torr och inte blöt den hänger i en ampel, i N-fönster, med lecakulor i botten för fuktighetensskull - vad kan vara fel? Den får gödsel 1ggr/v.
Åsa, mälardalen zon 2
Om den är som många andra Gesneriaceaer så vill den ha riktigt lucker och luftig jord och ska gärna hållas åt det lite torrare hållet. Vill ha en hel del ljus dock ej gassande sol. Vill stå i rumstemperatur och vattnas med lätt ljummet vatten, inte speciellt näringskrävande men några svaga näringsdoser under vår och sommar brukar vara uppskattat.

Gödning 1 gång per vecka låter som ganska mycket vid den här mörka årstiden. Jag skulle låta bli och ge näring till växten för närvarande. För mycket gödning gör så att näringshalten stiger i jorden och vatten sugs då ut ur växten och ger samma symptom som torka.

Man brukar inte plantera om när växter blommar så när blomningen börjar avta plantera om växten i bra blomjord och blanda upp den med perlit, små lecakulor, grus mm. så den blir riktigt lucker och fin. Tryck inte till jorden i krukan så mycket, detta släkte brukar gilla porös jord runt rötterna.
Emser
Jag brukar inte gödsla den alls under vintern, men efter en tid extrem torka (fick plantera om den strax innan jul) och en rot klump kompakt som en stenbumling... så satte den knoppar. Av den anledningen ger jag den vatten+ x-tra näring!

Men det kan nog stämma att den är kanske i det våtaste laget! Jag låta den vara och se om det funkar! Annars hör jag av mig - du verkar ju kunna det här! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon