Full version: Gröna potatisar
Peztis
Trots tillräckligt djupt planterade och flertalet kupningar så är det en del potatisar som tittar upp över jordytan (fy på er, ni ska vara nere i joden och växa!) och då kommer det små frågor uppploppandes i skallen om gröna potatisar!

1, Fortsätter de att vara gröna även om man nu kupar över mer jord?
2, Man ska ju inte äta grön potatis, har jag fått lära mig. Men gäller det om hela potatisen är grön eller om det finns en ynka liten fläck? Kan man bara skära bort det gröna och koka resten?
3, Visst borde man kunna använda de gröna potatisarna som sättpotatis nästa år (om man förvarar dem rätt så att de håller sig, så klart)?

Bör kanske tillägga att så klart är inte ALLA potatisarna gröna utan någon här och där. Annars är de så stora och fina som man kan önska!

Nästa år så ska jag prova att göra en fåra och i denna fåra gräva hål att stoppa ned sättpotatisarna. Då borde jag ha ännu mer jord att kupa upp vid behov.
Eller är det risk för att de drunknar i fåran om det blir en blöt höst, förresten? g.gif
EKLO
Det är nog helt enkelt så att man ska rata grön potatis tvärs av - solaninet (som sannerligen inte är nyttigt - tvärtom) som finns i den gröna potatisen "ligger" i hela "frukten" och kan inte skäras bort genom att man tar bort bara det gröna.

Men som sättpotatis ska det inte vara nåt problem.

jag har haft vissa sorters potatis (kan det verkligen vara så?) som varit särskilt pigga på att skjuta upp över kupningen. Därför har jag börjat täckodla med ett tjockt lager halm också. Det funkar fint.
Peztis
Ja, jag funderade på om man inte skulle slängt över en massa gräsklipp tidigare. det borde också ha funkat.
Jag gjorde ju det förra året, varför i hela fridens namn gjorde jag det inte i år? g.gif
EKLO
Nämen så där är det väl jämt, man lägger en massa bra saker på minnet - och undrar på hösten vilket minne man glömde hemma...
Myosotis
Släng hela potatisen!! Jag har just fått lära mig att det gröna inte är lika med det giftiga, men båda produceras av att potatisen utsatts för ljus. Så rent teoretiskt kan en grön potatis vara ogiftig och en ogrön giftig någon enstaka gång, men genom att slänga alla gröna eliminerar man i princip allt det farliga. Man ska INTE skära bort eller tycka att det bara är lite ljusgrönt. Ibland är nästan varenda potatis lite grön, då får man slänga dem allihopa då.
Solstorm
Men det borde väl vara okej att spara dem till läggpotatis nästa år tycker jag.
Myosotis
Ja det tror jag väl!
BeaW
Det finns odlingsråd om potatis som ger rådet att låta nästa års sättpotatis ligga framme i solen en par dagar efter skörd - detta för att solaninet gör potatisen..... dunno.gif jag minns inte, men det skulle ha en positiv effekt på sättspotatisen!

Tänk om jag kunde minnas var jag läst det bara.... teflonhjärna!

Att äta grön potatis kan ge ont i magen, i synnerhet hos barn. Så även om bara en del av potatisen är grön ska man undvika att äta den. Jag brukar, när våra egen är slut, köpa potatis på lösvikt för jag tycker att om man köper den som är färdigpackad på påse så är mer eller mindre hela påsen grön.... thumbdown.gif
Myosotis
CITAT (BeaW @ 17-08-2010, 09:54) *
...ont i magen...

Ont i magen kan man väl stå ut med, problemet är snarare att den lär vara cancerogen!
BeaW
CITAT (Myosotis @ 17-08-2010, 10:45) *
Ont i magen kan man väl stå ut med, problemet är snarare att den lär vara cancerogen!

-fear-.gif huga!!! Det hade jag ingen aning om!
Myosotis
Här kan man läsa om solanin, tyvärr på engelska, på svenska finns det som vanligt bara två meningar i samma artikel.
Solstorm
Det finns ju en liten mängd solanin i all potatis, även den som inte är grön. Om man skulle få i sig allt solanin som man normalt får i sig under ett helt år vid ett enda tillfälle så lär det vara dödligt.
Gossen Ruda
Det gröna på potatisen är klorofyll. Jag brukar skära bort det gröna och lite till och använda potatisen ändå, har än så länge överlevt. Funderar dock på att återanvända som sättpotatis.
Christa
Det är inte grönheten i sig som är farlig utan att potatisen utsatts för stress. Detta kan ge en högre solaninhalt. Jag har blivit dålig av solanin när jag hade groddat av potatis och sedan tillagat i lergryta tillsammans med köttet.

Jag fick hjärtklappning och illamående. Groddar innehåller mycket solanin så när potatisen börjar gro framåt våren så gröper jag bort hela "ögat" för säkerhets skull.

En del sorter har förbjudit i komersiell odling pga naturligt hög solaninhalt. Irriterande nog så finns det ingenstans där man har koll på solaninhalt i olika potatissorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon