Full version: Humla och blomflugor
Tulipanaros
Några av mina vänner från i somras: en alldeles orange, lurvig humla och en spyflugeliknande blomfluga, och en getinglik. Vad kan de heta, månntro?

hummmla 1.jpg

hummmla 2.jpg

blomfluga a.JPG

blomfluga b.JPG

blomfluga c.JPG

Gossen Ruda
Humlisen kan jag svara på, det är en arbetare av Åkerhumla Bombus pascuorum. Väldigt fina färger, den är inte gammal. Väldigt mycket gulorange så jag funderade på om det kunde vara en Mosshumla eller en Backhumla men det finns lite svarta hår på bakkrooppen så det blev en Åkerhumla. Flugorna får Amaira titta på.
Tulipanaros
Tack Ruda! Åkerhumla, det ska jag komma ihåg. Lägger med en bild till där bakkroppen syns bättre.

hummmla 3.jpg

amaira
Jaha, flugorna var det. smile.gif

Nr ett och två är parasitflugor, inte blomflugor. Känns igen på de spretiga borsten på bakkroppen.

Den första heter stor parasitfluga (fast officiellt svenskt namn saknas, i alla fall på artprotalen). Och den andra saknar helt svenskt namn, dumt, för den är vanlig (liksom stor parasitfluga) och lätt att känna igen.

De vetenskapliga namnen är Tachina grossa och Tachina fera.

Den tredje är mycket riktigt en blomfluga, som heter Sericomyia silentis, Ljungtorvblomfluga.
Känns igen på de ljusa gulbruna benen med svarta/mörka fötter och inre delen av låren, på den svart-gula teckningen på sidan (ryggen syns ju inte, men den är också svart och gul), på det utdragna ansiktet med lågt ansatt ansiktsbuckla, på det gula ansiktet med svart mittstrimma, och det rundade lilla tredje antennsegmentet med sitt långa borst med lång behåring.
Så, nu vet ni det. biggrin.gif
Tulipanaros
Tack, Amaira! bravo.gif
Parasitflugor, äter de också nektar? Och: är du helt säker på att nr 1 och 2 är olika arter? Jag trodde nämligen att det var en och samma individ som jag plåtade...
amaira
Okej, du har rätt. Nr ett och nr två är samma fluga, ser jag när jag tittar närmare. Tachina fera båda två.

De "vuxna" (fullbildade) parasitflugorna äter nektar. De gör inte en fluga förnär wink.gif Förrän de lägger sina ägg...

Det gör de nämligen i (eller på) andra insekter och deras larver, främst fjärilslarver. Parasitflugornas larver är parasitoider, vilket betyder att de lever inuti andra insekter och äter upp dem inifrån/dödar dem.
De är viktiga för jämvikten i naturen!
Tulipanaros
Och snygga är de också! Tack, Amaira.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon