Ezereht
Såg de här blommorna på Wij, lite lik ringblomma i hur dom ser ut, men alla var i lite olika färgblandningar och dom lustiga "miniblommorna" i blomman... Någon som vet vad det är?

Kryddan03
Det måste väl vara Zinnia 'Zowie Yellow Flame'

Ezereht
Ja biggrin.gif Det är det säkert!! Kollade på zinnia och hittade alla de där färgerna. Så coola, ska definitivt sås nästa år.
Kryddan03
CITAT (Ezereht @ 17-08-2010, 12:31) *
Ja biggrin.gif Det är det säkert!! Kollade på zinnia och hittade alla de där färgerna. Så coola, ska definitivt sås nästa år.

Blev också lite sugen på den. smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Ezereht @ 17-08-2010, 02:36) *
Såg de här blommorna på Wij, lite lik ringblomma i hur dom ser ut, men alla var i lite olika färgblandningar och dom lustiga "miniblommorna" i blomman... Någon som vet vad det är?

Gud, vilken vacker!!! wub.gif
Jag har GAMLA fröpåsar (kanske ända sedan 80-talet??) som det står "Zinnia dahlia" på.
Är Zinnia en blandning av ringblomma/dahlia?
abbbe
CITAT (Sussie F-Flower @ 17-08-2010, 22:25) *
Är Zinnia en blandning av ringblomma/dahlia?

Nej laugh.gif Zinnia är en egen art.
Jultorpet
CITAT (abbbe @ 17-08-2010, 22:33) *

Jaa, sen finns det olika sorter bl a de som kallas dahliablommande dvs har stora dubbla blommor som liknar dahlians.
Sussie F-Flower
CITAT (abbbe @ 17-08-2010, 22:33) *

Jahaaaa... giggle.gif slap.gif Tack!

CITAT (Jultorpet @ 17-08-2010, 22:40) *
Jaa, sen finns det olika sorter bl a de som kallas dahliablommande dvs har stora dubbla blommor som liknar dahlians.

Jahaaa... (igen!) laugh.gif

Jag har alltid trott att zinnia var en typ av frö-dahlia. Men då förstår jag.. biggrin.gif Tack, snälla NI!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon