Full version: Egna solrosfrön
BeaW
Alltså, om man skulle vilja snuva småfåglarna på en del av godiset, kan man på ett enkelt sätt skala dessa "en masse" utan att förlora förståndet på kuppen?

Nån som provat?
rosita
Jag tänkte faktiskt att det vore kul att odla även "snackset", så jag odlade en del solrosor för det ändamålet för något år sedan whist.gif När fröna mognat i mina enorma solrosor, satte jag igång att ta loss dem från blomman och det gick ju bra bravo.gif Men sen kom det svåra: att skala fröna dunno.gif Det var svårt och hade tagit alldeles för lång tid och jag kunde konstatera att det måste nog till en fågel för att klara det med förståndet i behåll giggle.gif

Men fåglarna hade fri tillgång till mat hela hösten! 000.gif
sara i landet
Aj då! Då blir jag kanske en med förlorat förstånd! Jag har också odlat solrosor för att få egna frön. Jaja som sagt småfåglarna blir väl glada om jag inte står ut med pillet!
ingrid fuxwall
Tror att det inte lönar sig att försöka.

Under alla år jag haft solrosodling är det bara en eller ett par frön som grott nåstkommande år men som sagt även fåglarna ska ju ha mat
BeaW
Vi får alltså hoppas på att nakenfröpumpan har gett massor med frön alltså..... naughty.gif
Ploj
Har tänkt att använda solrosfröna till att grodda, när kan man ta fröna från blomman? innan fåglarna tar dem.
MisterIus
Testa att ta fröna när blomman vissnat, klipp hela blomman och torka den, skrapa sedan ur fröna. Sen bör du nog skotta dem på en bricka el dyl, blir godare än groddar enligt min smak iaf. Testa dig fram och rapportera! tongue.gif
PMK
Lär man sig äta solrosorfrön som tex mina grekiska vänner så går det finfint. Då tar man dem hela med skal på alltså, saltade, knäcker dem med framtänderna och får ut innehållet och slänger skalet! Ser hur enkelt ut som helst men det tar tid att lära sig, men även jag som novis fick i mig en del. Så snacks kan det allt bli av de, måste inte skala dem innan! smile.gif
Scout
Men alla solrosfrön som man köper på påse utan skal då? Är det en jättstor maskin som fixar det eller?

Måste väl finnas nån teknik för att skala solrosfrön? Kan man rosta dem eller tröska eller valsa dem på något sätt?

Finns det inga nakenfrösolrosor som redan är utan skal?
Christa
CITAT (PMK @ 18-07-2011, 00:29) *
Lär man sig äta solrosorfrön som tex mina grekiska vänner så går det finfint. Då tar man dem hela med skal på alltså, saltade, knäcker dem med framtänderna och får ut innehållet och slänger skalet! Ser hur enkelt ut som helst men det tar tid att lära sig, men även jag som novis fick i mig en del. Så snacks kan det allt bli av de, måste inte skala dem innan! smile.gif

Så gjorde vi när jag var barn men då var det vanliga solrosfrön från affären och dom var nog besprutade och då är det nog inte så bra. Då känns det ju extra bra med egna som man vet är rent odlade.

Solroser lär ha en benägenhet att ta upp kadmium från jorden så då är det ju extra bra att de inte är odlade med konstgödsel.
Stinafluff
Hej!
Vad tror ni om att rosta dem lite i ugnen och sedan gnugga av skalet som man gör med hasselnötter när man bakar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon