Har en fönsterfikus... tror jag iallafall... som börjar bli väldigt lång. Den är över 1 meter lång och nu
börjar den växa lite snett. Den är rak 75% och efter det börjar den böja sig lite...
Tror inte det hjälper att plantera om den då den som sagt är helt rak i botten och en bit upp...
Det är inte så att den böjt sig pga att den försöker komma åt solljuset (så det hjälps inte att vända på den)
Blompinne kanske? Det är bara det att den måste vara väldigt lång..... hälften av pinnens längd försvinnner
ju ner i krukan.
Hur ska man göra?
Alexander-VG-zon3
17-08-2010, 10:03
det finns långa stöd på plantskolor. köp en sån och bind fast den sena delen mot den (bind fast den vid flera ställen på stammen och toppen). är den sena delen förvedad kan du binda ganska hårt men inte så hårt att du skadar den.
En metod som jag brukar praktisera är att trycka ner fyra stabila blompinnar/bambupinnar mellan ytterkrukan och innerkrukan. Inte i jorden i innerkrukan, för då flyttar sig bara jorden och pinnen har inget att ta spjärn mot när man spänner. Detta förutsätter självklart lagom litet avstånd mellan ytter- och innerkrukan.
Ett antal snören (t.ex. vanligt bommulssnöre) sätts på flera höjder längs varje pinne, i en reglerbar ögla runt pinnen och stammen på växten. Genom att dra åt och släppa efter rätt snören på rätt nivåer kan man spänna upp stammen på växten i alla fyra riktningarna tills den är spikrak. Efter ett antal veckor så har växten vant sig och man kan ta bort snörena och pinnarna.
En bra knop som går att reglera är dubbelt halvslag om egen part, med ett extra varv i halvslaget på insidan av öglan, vet inte om det var en bra förklaring, har inte sett ett namn någon gång trots min långa karriär som scout.
En fördel är att inga snören stryper stammen när den växer eftersom de bara drar på ena sidan av stammen. Dessutom är fyra pinnar och lite snöre billigt. Jag har ofta provat dett även på centimetertjocka ej vedartade stammar. Kan dock tänka mig att det fungerar sämre om stammen hunnit bli vedartad.
Lycka till
Alexander-VG-zon3
19-08-2010, 10:03
hur gör man om man inte använder ytterkrukor ?
Det klart det går att trycka ner pinnarna mellan innerkrukan och jorden istället för mellan ytter och innerkrukan. risken är väl att jorden ger efter och de bara flyttar på sig. Det beror väl på hur mycket man spänner trådarna. är växten inte så grov eller inte så hög så fungerar det säkert. Sen är ju oftast krukor vinklade svagt utåt och då finns det ju marginal även om pinnarna rör sig innåt i överkant.
Sen har jag märkt att vanliga blompinnan utan undantag ruttnar i den del som sitter i jord efter några månader. Jag använder bara bambu som håller mycket längre. Sitter dem mellanytter och innerkruka ruttnar det inte alls
Metoden att sticka ner en rak stabil pinne längs stammen och binda fast stammen direkt mot den är kass tycker jag. Det är omöjligt att få stammen så där spikrak och snygg som man vill ha den. Dessutom är det lätt att paja/böja blad och grenar längs stammen. Du får mycket mer precision om du kan spänna upp stammen åt olika håll på olika nivåer, mot stöd som sitter en bit från stammen.
Jag har gjort så här när jag stammat upp pelargon (1m hög), lager (75cm hög), gummiplanta (1,5m hög), citrus, paradisträd, tamarind, hibiskus m.fl. När man stammar upp får växten ofta ganska snabbt en tyngre krona än stammen hunnit med att bli stabil nog att bära, därför är det vitalt att staga upp den rakt tills den blivit grov nog att hålla kronan. annars får man ett krokigt och böjt litet träd istället för ett rakt och vackert.
Alexander-VG-zon3
20-08-2010, 11:15
jag tycker den metoden var kass för att jag inte förstod ett dugg
det är inte alls omöjligt att få raka stammar när man binder direkt mot stammen. eller är det bara jag som lyckas med det kanske ? (jag kanske har finessen inne för det).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.