Jag odlar Moneymaker tomater (Första gång jag odlar tomater) och har fått något konstigt på några av dem. Vissa har ringar på de övre delen, precis som om något små djur hade kravlat runt och ätit på dem - fastän det finns inga andra tecken på något djur eller insekt. Dessa ringar finns endast på de tomater som jag satte på friland, de i krukan är OK. Jag bifogar en bild och hoppas att någon kan förklarar vad det är för något (och om det går att äta sådana tomater).
Tack
David[attachment=53984:tomater.jpg]
Preussen
17-08-2010, 11:15
äta dem går alldeles utmärkt. det kan var så enkelt som att de spruckit pga för mycket vatten eller oregelbunden temperatur. det ser lite ut som sniglar varit framme men tror ändå att de spruckit.
blomkronan
17-08-2010, 11:16
Jag har oxå upptäckt såna ringar på mina tomater.
Bra att du fråga jag undrar oxå vad det kan vara???
Mina ser likadana ut och här är det ett solklart fall av ojämn bevattning.
Det finns säkert fler anledningar till att dom ser ut så, men det är i alla fall en.
Jultorpet
17-08-2010, 22:00
Jag har också några tomater som ser ut så och det är nog på de plantor som hade lite dålig ordning på vattningen för ett tag sedan.
Har också en del som spricker mer under eller mer lodrätt s a s och det tror jag beror på temperaturskillnader. De blir också kladdiga av saft som rinner ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.