Matillin
Är ny på det här med rosor.
Har byggt en rosportal där vi planterat två klätterosor på var sin sida.
Den ena rosen new dawn har tydligen fått falska skott eller vad man nu kallar det?
Min svärmor trodde att dom grenarna som det finns 7 löv på är "falska"?
Någon som vet om det stämmer, eller hur man annars ska se skillnaden?
På den andra rosen ser man tydligt vilket som är falska skott då bladen är totalt annorlunda, och den har endast fått ett sådant skott.
Jag tror jag har planterat dom alldeles för högt upp tyvärr.
Är det dumt att gräva upp dom och plantera ner dom djupare nu till hösten?

Undrar även om någon har några bra tips på vad som funkar bäst på bladlöss.
Mina rosor är återigen översållade av bladlöss och tyckte inte det medlet jag köpte verkar funka direkt.
Har plockat bort dom för hand i början av sommaren och spolat av dom med kallt vatten.
Kajsa
Det är vildskott som kommer, försök och följ skotten ner till där den börjar och dra bort den, inte lätt men gör så gott du kan. Dom växer med raketfart så ta bort dom kvickt. Många ggr kommer dessa vildskott sedan upp åren efter, trots att man ryckt bort allt man kan, ( men man fick inte bort hela ) man lär sig vilka rosor man ska hålla efter. Att gräva upp hela rosen är inte heller så lätt, en ros dog när jag gjorde så, den äkta hämtade sig aldrig. Är rosen ny kan du naturligtvis gräva upp hela och ta bort vildsotten, då den inte hunnit bli så stor än, men annars är det värre. Löss ja man får ta det som det kommer, du har gjort allt du kan, spruta mera med lite tryck i vattenslangen, då dör en hel del, annars är det bara strunta i dom, vissa år får man mera.

Matillin
Tack så jättemycket för ditt svar.
Det är alltså så att viltskott alltid har 7 blad på sig?
Kan en "äkta" ros inte ha det eller är det olika från olika sorter?
Alla bladen på dom jag misstänkt varit viltskott har inte varit 7-bladiga, utan vissa har kanske haft hälften 5-blad på sig, och hälften 7-blad.
kerstin z5-6
Titta även på taggarna och bladens färg..liknar de huvudrosen så är det ju samma ros
Finns ädla rosor med 7 blad med..ja
Kajsa
Är bladen två olika då vet du att den ena är fel !
Matillin
Hmm min svärmor kanske har lurat mig då :-)
Det syns ingen skillnad alls på bladen på dom skott som har 7 och dom som har 5.
Rosen och skotten växer däremot av bara den och det var väl därför min mamma från början började prata om att det måste vara falskott, det kom heller inga blommor på dom?
Är det också ett tecken?
Kajsa
Grundstammar till rosorna kan vara Rosa canina, Rosa multiflora, Rosa rugosa. Har tagit några bilder av rosor som tagit över den " äkta " rosen. Själv har jag tyckt att det är tydliga skillnader inte minst att dom växer så snabbt, blommar gör dom också.

Så om du tvekar låt skotten blomma, då blir det enkelt.

strandskatan
Vet av egen erfarenhet att sju blad inte alls behöver betyda vildskott. Nya skott har ofta sju blad först, jag har sett det flera gånger. Avvakta!
kerstin z5-6
om de inte blommar nu år ett betyder ingenting-är det nya skott på en kläng/klätterros är det ju nästa års blommning.. den är ju synd att klippa bort.Finns både 5 och 7 på samma gren låt def bli att klippa.
Matillin
Borde förstått att inte lita på svärmor eller mamma gällande rosor, dom har mest erfarenhet av perenner. :-)
Jag har klippt bort hur mycket som helst av rosen :-(
Jaja, den växer väl till sig nästa år igen, ska låta den vara nu och se om det kommer några olika blommor för jag har bara sett samma men väldigt få.
Min mamma trodde att det var därför den fått få blommor för att viltskotten tog all näring, jaja då är det när man är glad amatör men man lär sig ju någonting i alla fall :-)
Som sagt så ser bladen likadana ut på hela växten men rosen har växt som bara den sen jag planterade den i våras var därför min mor från början började prata om viltskott.
Peztis
Jag är absolut ingen expert på rosor - det är knappast min starkaste grej i trädgården...
Men min New Dawn planterade jag också för högt och vildskotten tog över totalt innan jag fattade vad som hänt. Det inympade New Dawn är idag helt borta. Det enda som kommer är vildskott som aldrig blommar, blir bara långa taniga gröna grenar. Någon dag får jag väl ta tag i den misslyckade drömmen om rosen som skulle klättra upp i körsbärsträdet.

Vad du kan göra är ju att försiktigt gräva bort jorden kring roten, då ser du var skotten kommer ifrån. Är det ovanför ympstället så är det New Dawn, är det under ympstället så är det vildskott som då ska ryckas loss, inte klippas.

Om du nu tror att du har planterat den för högt så har du ju några alternativ, som jag ser det.
1, Rycka bort vildskotten allteftersom de kommer.
2, Gräva upp och plantera djupare. Som det skrevs ovan så kan det ju vara svårt om den har stått ett par år men jag har lyckats flytta på rosor som stått måååånga år.
3, Höja upp bädden kring rosen. Du kan ju lägga t ex stenar (natur-, tegel-, betong-... vad som passar i din trädgård) runtom eller bygga en sarg av trä eller metall och fylla på med jord.
kerstin z5-6
fyll på jord iså fall..
mino
Ett sätt att se om det är den förädlade rosen eller grundstammen som skickar upp skott är på bladens färg. Är de rödaktiga så är det den förädlade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon