Matillin
Jag har planterat två klätterosor runt min rosportal.
Börjar dock ångra mitt val efter att ha insett att det är rätt så mycket jobb med rosor, viltskott, bladlöss osv.
Vill helst ha en rätt lättskött trädgård.
Någon som har något förslag på vilken klätterväxt med blommor som kan passa till våran rosportal.
Funderar på klätterhortensia eller blåregn men dom kanske blir för stora på en liten rosportal?
Enklast vore kanske någon sorts klematis?

Kan väl tilllägga att rabatterna på sidan inte är färdiganlagd ännu.
Det är en salig blandning av växter som ska planteras ut nästa vår och som jag experimenterat lite med. :-)
Matillin
Ingen som har några förslag på bra klätterväxt?
HelenJ
CITAT (Matillin @ 17-08-2010, 13:08) *
Jag har planterat två klätterosor runt min rosportal.
Börjar dock ångra mitt val efter att ha insett att det är rätt så mycket jobb med rosor, viltskott, bladlöss osv.
Vill helst ha en rätt lättskött trädgård.
Någon som har något förslag på vilken klätterväxt med blommor som kan passa till våran rosportal.
Funderar på klätterhortensia eller blåregn men dom kanske blir för stora på en liten rosportal?
Enklast vore kanske någon sorts klematis?
Kan väl tilllägga att rabatterna på sidan inte är färdiganlagd ännu.
Det är en salig blandning av växter som ska planteras ut nästa vår och som jag experimenterat lite med. :-)

Rosor är inte så besvärliga. Mår de bra drabbas de generellt sällan av löss eller sjukdomar och det är inte så ofta det blir rotskott heller.
Klematis är väl annars det bästa förslaget till en sån portal. Välj en sort som inte är alltför kraftigväxande. Eller varför inte två, med olika blomningstider?

Varken klätterhortensia eller blåregn är att rekommendera, de blir alldeles för stora.
kerstin z5-6
Klematis ja ..men rosor är underbara..Du kan ha båda!
Kajsa
Välj en klematis, här några förslag, tycker dom sena storblommiga blir fina dom kommer när rosen blommat över första ggn. Viticella gruppen blir kanske lite väl växtglada, för stora mot rosen.
Du kan kika runt i mitt album/Klematis
men här några förslag

Star of India, sen stor blommig, grupp 3. Klipps ner sen höst

Happy Birthday, sen stor blommig, grupp 3. Har jag ihop med rosen Etude (som frös ner i vinter ) men dom blir bra ihop.

Jackmanii Purpurea, sen stor blommig, grupp 3. Helt underbar !

Klematis x durandii, Diversifolia. Klättrar inte med bladskaften utan ska bindas mot ett stöd. Blommar mycket !

Fördelen med dessa senare klematis är att rosen får blomma först och sedan blir det klematisens tur i juli/augusti och på sen hösten klipps dom ner.

Matillin
Kajsa
Vilka underbara klematis du haft.
Dom här rosorna jag planterat runt rosportalen ska blomma hela sommaren men det verkar mest vara från juli och framåt.
Kan man plantera en klematis som blommor tidigt eller kanske en som också blommor hela sommaren?
Dom kanske konkurrerar med varandra?
Finn Klematis
Hej!

Du skall plantera klematis klippgrupp 3. Om Du sedan klipper dom
sent på hösten så får roserna möjlighet att återhämta sig under våren.
Då jag inte vet höjd och färg på Dina roser kan jag inte lämna förslag
på vilka klematis Du skall plantera.

Finn
Kajsa
Ingen ros blommar hela sommaren i ett sträck, alla tar en paus och då efter första floret är det fint med en senare klematis ur grupp 3, sena stor blommiga eller Diversifolia eller Integrifolia som också Finn skrev. Viticella eller Italiensk klematis kan bli för täta och stora ihop med klätterrosor. Sedan i aug/sept kan remonterande rosor komma igen med ett oftast lite svagare flor och då får man blommor hela sommaren. Tidiga stor blommiga klematis grupp 2 har jag mest dåliga erfarenheter av från zon 3 - 4 dom fryser ner alldeles för lätt, vet inte vilken zon du bor i dock, men tveksamt ihop med rosen, låt rosen ha allt ljus och växa först. Tidiga klematis kan du sätta i så fall i varma, skyddade lägen för sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon