landfors
17-08-2010, 12:09
Gick just en runda i trädgården på lunchen och kunde konstatera att sniglarnas framfart fått en hel del växter att se allt annat än vackra ut. Jag älskar hosta men det gör visst sniglarna med. Trist! Min rabatt med dahlior, tagetes, lupiner och bortsnejlikor får mig mest att vilja gråta. Jag har inga mördarsniglar men en armada av åkersniglar och snäckor av olika sorter kan äta rätt bra de med!
Jag funderar på att släga ur de värst drabbade plantrorna och ersätta dem med mindre smakliga perenner till nästa sommar. Hostorna får bo kvar för de är så vackra under första halvan av sommaren. Men nu ryker dahlior, lupiner och liljor. Är det någon som har tips på vackra men ur snigelsynpunkt "äckliga" växter?
Bolltistel
17-08-2010, 13:34
Jag har aldrig fått snigelangrepp på ranunkelväxter, t ex akleja, stormhatt, riddarsporre.
Tjockbladiga växter som rhododendron, vinca, kärleksört får också vara ifred.
Barrväxter generellt har den rätta ogästvänliga hårdheten och tjockheten.
Jag kan inte påminna mig om att jag sett några angrepp på lökväxter heller.
Luddiga och sträva blad (gurka, squash, pumpa, humle) får också vara ifred.
Ett generellt tips är nog att satsa på giftiga växter om man vill slippa sniglarna. Jätterams. Digitalis. Ranunkelväxter. Ormbunkar. Det är såklart inte säkert att växter som är giftiga för oss även är giftiga för sniglar (och tvärtom) men det tycks finnas ett stort överlapp enligt min erfarenhet.
De värsta angreppen får jag på hosta, sparris, alla blad jag odlar för mat (mangold, spenat, sallad osv) förutom kryddstarka blad som dill, persilja, basilika, rucola. Det äts även på bergenian trots att den är ganska tjockbladig.
Jag tycker att jag får bra resultat mot sniglarna med järn(III)fosfat som finns i t ex Snigelfritt. Men jag har ju inte så många sniglar eftersom det trots allt är ganska torrt i min trädgård. Och i skuggrabatten norr om huset finns nästan bara sånt som de inte gillar. Trädgårdssniglar har jag inte sett till alls i år, bara vanliga mördare. Jag tycker att man med gott samvete kan använda järn(III)fosfat i sin trädgård, vad jag förstår är det bra järntillskott för surjordsväxter också. Vad tycker ni andra?