strandtrappa
17-08-2010, 13:13
Hej. Finns det någon som har lite bra tips på perenner att plantera vid en "bryggentré"? Vi har byggt ny trappa med rabatt intill som är inramad av en naturstensmur. Hela entrén är tänkt att gå i stil med hav, brygga och sten. Jag har planterat högt gräs och planerar att även sätta strandiris men nu har jag kört fast:) Vill inte ha ett traditionellt stenparti men kan naturligtvis plocka in lite fetknopp och liknande växter. Jag tar tacksamt emot alla tips och råd!
ingrids
17-08-2010, 13:19
Strandtrift är söt men lite kaxig och gul fetknopp är väl lite av en klassiker.
Vädd finns det där jag brukade bada på Öland när jag var liten.
kerstin z5-6
17-08-2010, 15:10
Finns många vackra gräs som passar i sådan miljö, Mertensia maritima/ostron ört har blå blommor o blå blad och är en strandväxt
ostron5.jpg Ostronört-mertensia maritima
Grusplanteringar förhöjer strandintrycket"
32.jpg
Toad Hall
17-08-2010, 15:19
Vi har planterat våra kryddor i ett stenparti vid bryggan och det doftar gudomligt när man kommer iland. Timjan, malört och kungsmynta, isop och dragon är extra härdiga samt lavendel.
Vi har planterat våra kryddor i ett stenparti vid bryggan och det doftar gudomligt när man kommer iland. Timjan, malört och kungsmynta, isop och dragon är extra härdiga samt lavendel.
strandtrappa
17-08-2010, 17:16
Tack! Så många bra tips, tar gärna emot fler:)
Jag har också tänkt på att timjan olika former kan passa, då kan man få in andra färger också.
Fågelvägen
17-08-2010, 17:54
Välkommen hit, strandtrappa! Här är några utskärsinspirerade förslag till:
Fackelblomster, Lythrum salicaria, bland perennerna. Filipendula (olika sorters älggräs) för fuktigare ställen. Strandglim, Silene maritima tror jag den heter. Veronica, blå, kanske någon som liknar de naturligt växande strandveronikorna? Av dehär växterna finns förädlade sorter, somliga lite maffigare än de viltväxande.
Styvmorsvioler som du kan så i någon liten klippskreva. Prästkragar, kamomill kan man också så.
strandtrappa
17-08-2010, 18:04
Åhh, vad mycket bra grejer! Sitter redan och planerar på papper utefter färg,höjd och blomperiod. Tur att rabatten är ganska stor så jag kan få plats med mycket roligt:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.