|
Strax före 17.30 såg jag något vitt dyka upp som från ett hål på den blå himlen ... (vi har inte ett moln) man såg en kort vit "rök" som for längre o längre bort, vi kunde se den i ca 5 minuter.
Kan det ha varit en satellit?
CITAT (netha @ 17-08-2010, 18:04)  Strax före 17.30 såg jag något vitt dyka upp som från ett hål på den blå himlen ... (vi har inte ett moln) man såg en kort vit "rök" som for längre o längre bort, vi kunde se den i ca 5 minuter.
Kan det ha varit en satellit? Och var hade du kameran frågar jag lite försynt. Ett jetplan borde väl ha hörts. Kanske en meteorit eller något annat rymdskrot. Eller en satellit som du säger.
Eller ett UFO!! Mvh Fenja
CITAT (gnon49 @ 17-08-2010, 18:34)  Och var hade du kameran frågar jag lite försynt. Ett jetplan borde väl ha hörts. Kanske en meteorit eller något annat rymdskrot. Eller en satellit som du säger. Kom på först efter ett tag och hämtade kameran ... då var den så långt borta men ovanför pilen ser du svagt den vita "röken" Det var som dubbel rand. Jetplan ... nej det ser jag dagligen .
CeciliaR
17-08-2010, 18:41
Om jag förstått det rätt passerar vi väl nu nära något meteorit-bälte, i alla fall har mina kolleger berättat att de stått ute vid midnatt och sett "stjärnskott". Förstod jag det rätt gör vi det varje åt i augusti men i år är det mer synbart än vanligt av någon anledning. Kanske var det det du såg?
Aqvakul
17-08-2010, 18:48
CITAT (CeciliaR @ 17-08-2010, 19:41)  Om jag förstått det rätt passerar vi väl nu nära något meteorit-bälte, i alla fall har mina kolleger berättat att de stått ute vid midnatt och sett "stjärnskott". Förstod jag det rätt gör vi det varje åt i augusti men i år är det mer synbart än vanligt av någon anledning. Kanske var det det du såg?
Myosotis
17-08-2010, 19:35
Ja, det är många stjärnfall just nu, men det är mycket ovanligt att man ser dem i dagsljus. Satellit tror jag inte på, skulle vara om den störtade i så fall.
sqrulan
17-08-2010, 19:40
Men fem minuter, det var länge!  Dom där "stjärnfallen" brukar ju visa sig snabbt.
Kanske något väderfenomen. Slöjmoln? Ja,skam vet.
Red Top
17-08-2010, 19:55
Det ramlar ju ner rymdskrot hela tiden, men det här var kanske en väderballong, som störtade. VäderballongStjärnfallen syntes bara på nätterna. Åtminstone hos oss. De var supersnabba, som Sqrulan säger, så det gällde att hänga med i svängarna.
malcolm
17-08-2010, 19:56
Det var nog Ted Gärdestad som spökade.
CITAT (Red Top @ 17-08-2010, 20:55)  Det ramlar ju ner rymdskrot hela tiden, men det här var kanske en väderballong, som störtade. VäderballongStjärnfallen syntes bara på nätterna. Åtminstone hos oss. De var supersnabba, som Sqrulan säger, så det gällde att hänga med i svängarna. Kan ha varit en sådan ... iaf så var det något jag/vi (4st) aldrig tidigare sett. Det var som att den bubblade upp från hål högt uppe på himlavalvet och sakta, sakta gled bort mot ssv. Väderballonger har jag sett, men då har de varit såna som nyss skjutits upp och inte hunnit så högt upp.
Myosotis
17-08-2010, 20:30
 Läste slarvigt, såg inte det där med 5 minuter. Meteoriter brukar bara vara i några sekunder, så då var det nog inte det tror jag. Men visst händer det att man kan se dem dagtid om de är tillräckligt ljusa!
CITAT (Myosotis @ 17-08-2010, 21:30)   Läste slarvigt, såg inte det där med 5 minuter. Meteoriter brukar bara vara i några sekunder, så då var det nog inte det tror jag. Men visst händer det att man kan se dem dagtid om de är tillräckligt ljusa! Jag var också lite slarvig ... har tydligen dålig tidsuppfattning  ... kollade på bilden, den togs kl.17.38 ... alltså såg vi föremålet i ca 10 min.
Myosotis
17-08-2010, 21:03
oj, det borde verkligen utesluta meteorit, har aldrig hört talas om att de kan vara så långsamma.
Meriona
17-08-2010, 22:07
Flygekorre?
Det är inget skämt i alla fall... Mvh Fenja
CITAT (Meriona @ 17-08-2010, 23:07)  Flygekorre?  och?
Meriona
17-08-2010, 22:26
CITAT (netha @ 17-08-2010, 23:24)  och? Som motvikt till UFO-förslaget tänkte jag. Ungefär lika trovärdigt.
CITAT (Meriona @ 17-08-2010, 23:26)  Som motvikt till UFO-förslaget tänkte jag. Ungefär lika trovärdigt. OK ... nej UFO var det inte ... det kan jag/vi garantera.
CITAT (Meriona @ 17-08-2010, 23:07)  Flygekorre?  Eller Jesus.  Men finns det inte nåt sånt där raketnånting däruppe? Dom borde väl veta kanske?
Aqvakul
18-08-2010, 06:38
Jag har en gammal kompis som heter Ingrid sandahl som är raketforskare i Kiruna.... Hör av dig till henne netha, hon kan säkert hjälpa dig...
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2010, 07:38)  Jag har en gammal kompis som heter Ingrid sandahl som är raketforskare i Kiruna.... Hör av dig till henne netha, hon kan säkert hjälpa dig... Har mailat Ingrid. Hon har hjälpt mig tidigare med identifiering av fåglar. Har också pratat norrsken med henne på en mässa där irf var med:)
Dottern med kompis var ute och gick sent i fredags och såg en ljuspunkt som rörde sig sakta och stod stilla ibland, försvann och kom tillbaka. När hon kom hem tog hon kameran och fotade. Har ej sett bilderna men kan prata med henne om det fastnade nåt.
Hon är nyfiken på vad det kunde ha varit.
Sussie F-Flower
18-08-2010, 11:59
Det kanske var Esrange som hade skickat ut något...?
CITAT (netha @ 18-08-2010, 08:50)  Har mailat Ingrid. Hon har hjälpt mig tidigare med identifiering av fåglar. Har också pratat norrsken med henne på en mässa där irf var med:) Spännande att höra vad hon säger.
CITAT (Alba @ 18-08-2010, 13:09)  Spännande att höra vad hon säger. Tvärr så visste inte hon heller vad det kunde vara, men jag har fått adresser där jag kan fråga vidare. Fick besök av bror och svägerska idag ... de undrade om vi sett något konstigt på himlen igår vid halvsextiden  De hade varit ute med bilen i en annan del av stan och sett samma som vi.
Red Top
19-08-2010, 08:14
Oliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiidligt spännande. Det kanske är någon liten kvarglömd NATO-flygare . Han kanske inte vet att övningen är avslutad. Hoppas vi snart får veta vad det var.
CITAT (Red Top @ 19-08-2010, 09:14)  Oliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiidligt spännande. Det kanske är någon liten kvarglömd NATO-flygare . Han kanske inte vet att övningen är avslutad. Hoppas vi snart får veta vad det var. Ser fram emot vidare utredning.Det här är spännande.
Det kanske inte är något värre än tomtar på loftet... Mvh Fenja
CITAT (Alba @ 18-08-2010, 13:09)  Spännande att höra vad hon säger. Vet att jag svarade dig igår, men glömde berätta om en teori jag fått ... att det kanske kunde handla om flyg med hängande last ... kanske torn till ett vindkraftverk ... men se det tror inte jag på det minsta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|