Martina 76
Ett arrende som löpte när vi köpte vårt hus tar slut i vår. Det är ca 4000 m2 som idag är hästhage och som vi vill få till trädgård, mestadels vanlig gräsmatta med diverse planteringar. Behöver råd och tips om hur vi ska får ordning på eländet. Det är väldigt ojämnt i och med att djur gått där. Kan man köra med en jordfräs eller vad ska man göra för att få en någorlunda slät yta som man kan så gräs på? Blir man då samtidigt av med allt elände som växer där eller är det bäst att elda bort allt i vårkanten?

Tips mottages tacksamt!!!
kerstin z5-6
ta vintern till att göra planer och rita en grovskiss av hur ni vill ha det i trädgården.Gräsmatta är är ingen konst att ordna,men arbetskrävande del..om du hänger här får du kanske fler ideer.
Träd? Växter ,rabatter, gångar?
Finns gräsmatte experter här jag är ingen sådan så specifika råd om detta överlämnar jag till dem ,jag tar nu bort ung lika mkt gräs som du ska göra smile.gif
Martina 76
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-08-2010, 18:49) *
ta vintern till att göra planer och rita en grovskiss av hur ni vill ha det i trädgården.Gräsmatta är är ingen konst att ordna,men arbetskrävande del..om du hänger här får du kanske fler ideer.
Träd? Växter ,rabatter, gångar?
Finns gräsmatte experter här jag är ingen sådan så specifika råd om detta överlämnar jag till dem ,jag tar nu bort ung lika mkt gräs som du ska göra smile.gif

Vårt första problem är just att få marken någorlunda slät. Hur åstadkommer man detta?
kerstin z5-6
Förbered marken

Mullrik sandjord är den allra bästa jorden för gräs. Sanden i gräsmattejorden gör att den inte blir kompakt och spricker vid torka. Vatten rinner dessutom undan bättre när det regnar.

Jorddjupet bör vara åtminstone tio centimeter.

Har man en gammal gräsmatta eller om det redan ligger matjord bör man fräsa ner till ca 20 cm samt ta bort ogräs, sten, stubbar och rötter. Därefter sprider man 5 cm sand över ytan och fräser igen så att det blandas upp.

Om jorden istället är väldigt lerig lägger man först på matjord med mycket torv i ett 5 cm tjockt lager och fräser ner, därefter ett lager med sand.

Är jorden mager gödslar man, helst med naturgödsel. Blanda väl i jorden med t ex en jordfräs. Används kodgödsel går det åt ca 1 kubikmeter per 100 kvadratmeter gräsmatta.

Efter fräsningen skall ytan krattas jämn. Det är inga problem om det sluttar eller buktar sig men det ska inte finnas gropar och ojämnheter.

Tänk på vattenavrinningen

När man planerar gräsmattan är det viktigt att tänka på att vattnet måste kunna rinna av. Detta för att undvika att drabbas av fuktproblem vid huset. Det räcker med en mycket svag sluttning.

Bästa tiden för att anlägga gräsmattan

De mest gynnsamma samma förhållandena för att så eller rulla ut gräsmatta är tidig vår eller sen sommar (augusti/september lite beroende på var i landet man bor). Jorden ska helst vara varm och luften fuktig. Temperaturen bör inte understiga 10 grader.
Källa www.gräsmatta.nu
flouee
4000m2 är ganska stort. Kan man köra med jordbruksmaskiner kanske ni kan hyra in en bonde som hjälper er med grovjobbet?

Att blanda in sand i lerjord har jag alltid blivit avrådd från.
Peztis
Håller med flouee, kolla om det finns en bonde som kan hjälpa er med att vända jorden och sedan jämna ut ytan.

Är marken helt platt nu, alltså inga kullar eller berg? Vill ni ha det helt plant? Annars kanske ni ska fundera på att samtidigt låta gräva några högar för att få lite variation på området.

Håller med om att ni sedan bör fundera på hur ni ska ha det där. Rita upp gångar, rabatter, gräsytor mm. Och glöm inte träd! De tar ju tid på sig så det är viktigt att de kommer på plats rätt fort.
kerstin z5-6
sand, smågrus, kodynga/alt häst är det som får lerjord lucker o fin ..men sanden bör vara ganska grov inte finsand ..
Ja som sagt jag skulle fundera mkt på om ni verkligen vill ha 4 000 kvm gräsmatta...platt
JRo
Läste i en tidning om en som hade haft grisar gående i sin blivande trädgård en sommar. De bökade upp och tog effektivt hand om rotogräs samtidigt som de jordförbättrade...Funkar nog bra om man har gott om tid. Sen kan ni hyra in en bonde med en harv som kan jämna till.
Man kan ju ta det i etapper och först fixa till det som är närmast er.
Lycka till!
kina3
Hyr en grävskopa och gräv en rejäl damm (stor damm = noll skötsel). Jorden som blir över gör jordkällare med?
omk
Jag håller med de flesta här och tycker nog som Kerstin z5-6, vill du VERKLIGEN ha gräsmatta på 4000 kvm ?? Det kräver sin man, tror jag.
Jag förmodar att det är steksol hela dagen, inga träd alls ? Tänk på var solen går upp / ner och vid vilken tid, var ni vill ha växthus, fikaplats, hängmatta, vatten, "lekplats". Tänk på var det skulle vara skönt med skuggande träd ...
Vill ni verkligen ha det helt platt ?? Varför inte låta alla buckor och försänkningar komplettera varann. Jag menar; gräv ut försänkningarna och lägg det materialet på bucklorna. I försänkningarna kan du sen varva med BRA matjord för en rabatt eller gräva en damm eller, ännu hellre, så växter som inte kräver så mkt näring, typ ängsväxter. Dom måste dock slås på sensommaren, när de fröar och gärna med lie.
Har du sten eller berg som kommer upp i dagern ? Gräv fram mera av den och gör en "stenrabatt". Urberg har jag ganska mkt av i min trädgård och det är SÅ vackert, speciellt när det regnar !! Stenen skimrar och nästan glöder.
Annars håller jag med JRo; grisar är fantastiska markberedare ! MKT bättre än den modernaste bearbetningsmaskin man kan tänka sig ... Kanske grannarna har koll på var du kan "låna" 5-6 smågrisar ?
En vän till mej hade 4 smågrisar gående på en typ av äng, lite sank, en hel sommar. Visst, de behövde stängsel, men inte mer än 30-35 cm högt ! Nu var det ju elstängsel och vi stod o kollade när de släpptes ut för 1a gången. Två stötar på trynet per gris, sen visste de PRECIS var man inte skulle gå. Otroligt klipska djur !
Har själv en hektar förvildad åker / betesmark, nu blev jag jättesugen på grisar helt plötsligt !!
Lycka till !!
Alexander-VG-zon3
hade jag haft så mycket utrymme hade jag planterat mägnder med olika träd och buskar både vanliga och ovanliga. och skapat stora planteringar både rabatter och woodland och surjordsplanteringar och stenparti, men också krydd/örtagård och köksträdgård och frukt och bär. gräsmattan är det jag skulle ha minst av.
blomkronan
Du har fått många bra ideer och tips tycker jag... på 4000m2 kan man skapa många "rum" du måste ju vilja ha mera än "bara" en gräsmatta confused.gif

Surfa runt och kolla på alla underbara bilder som finns på nätet, och plocka gobitarna flirting.gif

en japansk hörna, en trollskog, en köksträdgård... ja det finns ju MASSOR man kan göra i en trädgård wub.gif
Orkidétjuven
En bevarande del med enbart svenska växter och kanske sådna som hotas av utrotning.
Eller kanske en äng med tillhörande damm.
Det hade jag satsat på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon