Ulf Eriksson
Hej,

Jag har sått clementin och pomerans för typ 3 veckor sedan men inget händer. Nu har jag ställt dem på värmegolvet och hoppas på bättre framgång.

Hur lång tid ska det ta innan dessa gror egentligen? Vad vill de ha för temperatur under själva groningen?

Tack på förhand

Uffe
anna_carolina
hej uffe!
jag har satt apelsin men jag la apelsin kärnan varmt och på en tallrik med blött papper och plast över tills den börja gro o sen satt ner den i jorden de tog inte så lång tid runt en månad men vänta du det kommer nog upp ur din kruka snart! smile.gif
Dzad
Nu drar jag upp en gammal tråd... smile.gif

Har efter många uppätna apelsiner äntligen fått en kärna (är jätte svårt att hitta apelsiner som inte är "seed free" och då man hittar de som är, har de sällan kärnor tycker jag).

Nåja, behöver de som citronkärnorna kanske mörker för att gro? Är groningstemperaturen den samma? 18c (någonting jag inte kan uppnå här i huset... blir antingen 14c eller 21c).

Skall förresten försöka mig på det där med vått papper och tallrik... smile.gif
zaaritha
Har satt kärnor för ca en månad se´n av apelsin o satsumas. Apelsinen har grott--men inte satsumas.
kerstin z5-6
Eftersom dessa fröer tar så pass olika tid på sig .. även om man tagit till diverse knep ) brukar jag sätta kärnorna i vanliga blomkrukor -tillsammans med befintlig krukväxt -Man glömmer inte vattna dem -det blir inte för blött o helt plötsligt har man en rejäl grodd som under våren kan flyttas till egen bytta smile.gif
TeliaNet
bara för att de har kärna betyder det inte att de gror.
men vänta 2 veckor till, har de inte kommit då så funkar de troligen inte.
Christer i Falköping
Tre veckor är ingenting. Vänta åtminstone tio veckor innan du ger upp.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon