Full version: elefantgräs
MarieC
Hej!
Jag funderar på att köpa elefantgräs. Men nu har jag ju 1000 funderingar om det confused.gif ...
Hur lång tid tar det att växa till ca 2 m?
Är det grönt på vintern?
Svårskött?
Skugga/sol?
Hur brett blir det ungefär?
Jag har sökt på nätet men jag har inte blivit såmycket klokare för det blink.gif
Så nu hoppas jag nån här kan upplysa mej idea.gif
Gunilla T
Det finns inget som eg. heter elefantgräs och jag gissar att du menar Miscanthus sinensis som det finns ett stort antal sorter av. De största heter Miscanthus sinensis `Giganteus´ och så finns det ett ganska nyintroducerat som heter `Roland´ - ingen av dessa brukar hinna blomma i vårt klimat.

Andra Miscanthus gräs som blommar är t.ex. Malepartus med röda plymer, Nishidake och Silberfeder med silvriga plymer. Vackra är också Zebra och Strictus som blir tvärrandiga.

Ferner Osten får också rödaktiga plymer och det finns ett otal varianter till att välja på - kommer ständigt nya namnsorter. De jag nämnt är sådana jag har själv.

Gräsen blir snabbt höga och växer sakta i omfång.

Det största av dom `Giganteus´ kräver dock mycket näring och framförallt massor av vatten, man får ha vattenslangen liggande och vattna det många timmar om man inte har extremt fuktigt planteringsställe. Det blir högt men glest om det inte får näring/vatten.

Nej, de är inte vintergröna och kommer igång sent på våren.
MarieC
CITAT (Gunilla T @ 17-08-2010, 20:01) *
Det finns inget som eg. heter elefantgräs och jag gissar att du menar Miscanthus sinensis som det finns ett stort antal sorter av. De största heter Miscanthus sinensis `Giganteus´ och så finns det ett ganska nyintroducerat som heter `Roland´ - ingen av dessa brukar hinna blomma i vårt klimat.

Andra Miscanthus gräs som blommar är t.ex. Malepartus med röda plymer, Nishidake och Silberfeder med silvriga plymer. Vackra är också Zebra och Strictus som blir tvärrandiga.

Ferner Osten får också rödaktiga plymer och det finns ett otal varianter till att välja på - kommer ständigt nya namnsorter. De jag nämnt är sådana jag har själv.

Gräsen blir snabbt höga och växer sakta i omfång.

Det största av dom `Giganteus´ kräver dock mycket näring och framförallt massor av vatten, man får ha vattenslangen liggande och vattna det många timmar om man inte har extremt fuktigt planteringsställe. Det blir högt men glest om det inte får näring/vatten.

Nej, de är inte vintergröna och kommer igång sent på våren.

ok..då kanske det inte är nåt för mej...Har du nåt förslag..jag vill att det ska växa snabbt, bil ca minst 3 m, va insynskyddande på vintern, lättskött ..... rotfl.gif Finns det nåt sånt tro confused.gif

thanks.gif för ditt svar föresten!
Gunilla T
Miscanthus gräsen ger iaf inget insynsskydd på vintern eftersom de vissnar ner och ofta bryts av när snön kommer. Jag vet inte vilken zon du bor i om bambu kanske vore ett alternativ - ibland klarar den sig över vintern men inte alltid här i zon 2-3 .

Varför snabbväxande?...det som växer snabbt brukar också fortsätta växa snabbt och stannar inte vid den höjd vi kanske önskar.

En häck kanske?

Huggorm
CITAT (MarieC @ 17-08-2010, 20:48) *
ok..då kanske det inte är nåt för mej...Har du nåt förslag..jag vill att det ska växa snabbt, bil ca minst 3 m, va insynskyddande på vintern, lättskött ..... rotfl.gif Finns det nåt sånt tro confused.gif

thanks.gif för ditt svar föresten!

Korgvide kanske, man brukar kunna se det växande i energiskog. Växer snabbt upp till 3-4m, och är såpass täta att dom ger en del insynsskydd även på vintern trots att dom fäller löven

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/salica/salix/salivim.html

MarieC
CITAT (Gunilla T @ 17-08-2010, 21:05) *
Miscanthus gräsen ger iaf inget insynsskydd på vintern eftersom de vissnar ner och ofta bryts av när snön kommer. Jag vet inte vilken zon du bor i om bambu kanske vore ett alternativ - ibland klarar den sig över vintern men inte alltid här i zon 2-3 .

Varför snabbväxande?...det som växer snabbt brukar också fortsätta växa snabbt och stannar inte vid den höjd vi kanske önskar.

En häck kanske?

Jag bor i zon2.
VI flytta in förra vintern. O trädgården är inte alls som jag vill ha den !!!! Utmed gatan är värst thumbdown.gif !! Häcken där är ca 150cm hög o jämnhög med gatnivån!!!! Alla ser rakt in!!!! Just därför vill jag ha nåra snabbväxande som ger insynsskydd tills häcken växt upp bravo.gif ! O DET TAR JU TID !!
MarieC
CITAT (Huggorm @ 17-08-2010, 21:10) *
Korgvide kanske, man brukar kunna se det växande i energiskog. Växer snabbt upp till 3-4m, och är såpass täta att dom ger en del insynsskydd även på vintern trots att dom fäller löven

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/salica/salix/salivim.html

Hej o tack för ditt inlägg!
Njaa...dom bilder jag sett på nätet på korgvide, så passar det nog inte så bra! Inte riktigt "min stil"...
men tack ändå!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon