CITAT (Gunilla T @ 17-08-2010, 20:01)

Det finns inget som eg. heter elefantgräs och jag gissar att du menar Miscanthus sinensis som det finns ett stort antal sorter av. De största heter Miscanthus sinensis `Giganteus´ och så finns det ett ganska nyintroducerat som heter `Roland´ - ingen av dessa brukar hinna blomma i vårt klimat.
Andra Miscanthus gräs som blommar är t.ex. Malepartus med röda plymer, Nishidake och Silberfeder med silvriga plymer. Vackra är också Zebra och Strictus som blir tvärrandiga.
Ferner Osten får också rödaktiga plymer och det finns ett otal varianter till att välja på - kommer ständigt nya namnsorter. De jag nämnt är sådana jag har själv.
Gräsen blir snabbt höga och växer sakta i omfång.
Det största av dom `Giganteus´ kräver dock mycket näring och framförallt massor av vatten, man får ha vattenslangen liggande och vattna det många timmar om man inte har extremt fuktigt planteringsställe. Det blir högt men glest om det inte får näring/vatten.
Nej, de är inte vintergröna och kommer igång sent på våren.
ok..då kanske det inte är nåt för mej...Har du nåt förslag..jag vill att det ska växa snabbt, bil ca minst 3 m, va insynskyddande på vintern, lättskött .....

Finns det nåt sånt tro

för ditt svar föresten!