Martina 76
Vitlök vet jag redan. Vad mer kan man så redan nu i augusti/september?
Preussen
beroende på var du bor så ska vitlök sättas någon gång september-november. jag brukar vinterså dill, morötter, persilja, palsternacka i december, ska även testa spenat. jag odlar i zon 1.
Martina 76
Jag är i zon 3. Några tips på vad jag kan odla då och när?
blomkronan
När brukar markfrosten komma till dig?
Hos mig i zon 2-3 kom den 1 dec förra året.
Så före frosten kommer, jag kommer sätta mina frön i november i år.
Grejen är att dom får inte hinna gro i år, det ska ju ske i vår.

Jag kommer även höstså purjolök, för ett par år sedan självsådde sig min pujo... och det kom upp. Så i år ska jag prova så själv smile.gif
Martina 76
CITAT (blomkronan @ 18-08-2010, 08:44) *
När brukar markfrosten komma till dig?
Hos mig i zon 2-3 kom den 1 dec förra året.
Så före frosten kommer, jag kommer sätta mina frön i november i år.
Grejen är att dom får inte hinna gro i år, det ska ju ske i vår.

Jag kommer även höstså purjolök, för ett par år sedan självsådde sig min pujo... och det kom upp. Så i år ska jag prova så själv smile.gif

Bra fråga! Jag vet inte när frosten kommer! Jag är helt novis vad gäller trädgårdsarbete, vi har just köpt hus så jag har aldrig noterat det! Vi ligger i gränslandet till zon 4. Ska väl testa att så i november jag också då och se hur det går.
Solstorm
Preussen och blomkronan, jag gick in och tittade på era bloggar. Vilka fina härliga bloggar! Jag har varit helkass med grönsaker i år men nu vaknade lusten. Här ska bli grönsakssådd sent i höst!
Preussen
CITAT (Martina 76 @ 18-08-2010, 08:51) *
Bra fråga! Jag vet inte när frosten kommer! Jag är helt novis vad gäller trädgårdsarbete, vi har just köpt hus så jag har aldrig noterat det! Vi ligger i gränslandet till zon 4. Ska väl testa att så i november jag också då och se hur det går.

tänk på att inom zonerna går det att fixa till microklimat så att du väl inom z3 kan komma ner till z2-1. När det gäller höstsådd så kan lerjord vara kinkigare än sandjord. Vatten står lätt kvar och fröna ruttnar i marken. Det gäller i högsta grad vitlök, de utvintrar om de får stå i vatten men klarar tjäle bra. Många växter är likadana.
Se till att ha lucker jord och så innan frost. Om du är osäker när frosten kommer, testa i år och gör annorlunda nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon