Full version: Lavendelgång
Eva St
Kollade bilder och fick se i ditt album vickeva en Lavendelgång som var bara SÅÅÅÅ FIIIN !!!! Kan du inte berätta lite om den. Hur du gjort vad du har i Rosenbågarna osv blev bara helsugen på att göra något sådant ner mot sjön på stugan fast risken är väl att det blåser för mycket där kan jag tro
Eva St
estet
Är det inte "almdalen" du tänker på nu?
Vilken inspiration man får av hennes bilder på sin trädgård! smile.gif
Eva St
Jooo visst är det Almdalen jag menar hur som helst blir man ju alldeles helinspirerad vill så gärna veta hur man lyckas med ett sånt konststycke
Eva St
Wargen
Har oxå kollat in almdalens trädgårdsbilder och jag säger bara WAOW! blink.gif Häftigt!
Eva St
Snälla almdalen kan du ge oss en lektion i hur man lyckas med detta underverk
Eva St
Almdalen
Roligt att ni gillar min Lavendelgång, bågarna i början och i slutet består av ljusrosa rosor och blå klematis. Har inte namnen på dem här i stan så vill ni veta det får jag återkomma på fredag. Rosorna binds upp efterhand som de växer och jag brukar klippa bort vissna blommor när jag hinner, annars gör jag inget.
Bågarna mellan består av Päronträd. Lavendeln klippes på våren och sedan klipper jag den lite efter blommningen, mest för att den inte skall bli för stor.
Gången är på en södersluttning och ganska torr, får sällan något vatten och aldrig någon gödning. Däremot går jag ofta där och njuter, längst ner har jag en bänk där jag kan sitta och titta på hästarna i hagen och se ut över Ringsjön.
/Ingegerd
Kajsa
Otroligt vackert, har du beställt bågarna dom verkar passa exakt??
Visst vill vi veta vad det är för rosor, clematis sorter.
Eva St
Visst vill vi!!!!!!! Vi vill veta allt om din Lavendelgång Almdalen!!!!!!!
Jag är bara helfrälst på den ska du veta!!!!!!
Eva St

Ps Går in på Support och frågar om våran Ingmar kan sätta in denna tråden i samma tråd som "Almdalen berätta lite om din Lavendelgång" blir ju helrörigt när jag velat till det och startat två trådar i samma ämne och dessutom ett med fel medlemsnamnDs
Almdalen
Bågarna är gjorda av armeringsjärn för att passa , namn på rosor och clematis kommer.
Ingegerd
*Felix matte*
CITAT (Almdalen @ 25-01-2004, 20:35)
Gången är på en södersluttning och ganska torr, får sällan något vatten och aldrig någon gödning. Däremot går jag ofta där och njuter, längst ner har jag en bänk där jag kan sitta och titta på hästarna i hagen och se ut över Ringsjön.
/Ingegerd

Så vackert... får mig att minnas "gammeldagsa" filmer där två älskande går mot framtiden wub.gif wub.gif wub.gif
Inte sååå lite avis är jag på dig som får sitta där och njuta av allt det vackra och hästarna därtill wub.gif
sanna
Fantastiskt fint! Den lilla brunnen var också underbar. Är det en önskebrunn? Jag skulle väldigt gärna vilja se en vy över sjön...vilket ställe du har! wub.gif

Sanna smile.gif
LindaA
Jag är imponerad!!! ... och avundsjuk..... vill också ha en sådan underbar trädgård..... fast jag fick en väldig inspiration! Har alltid velat haft en gång med lavendel och snart, snart ska jag göra en....!
Väldigt roligt att du delar med dig av din fina trädgård!
vickeva
CITAT (Eva St @ 24-01-2004, 21:15)
Kollade bilder och fick se i ditt album vickeva en Lavendelgång som var bara SÅÅÅÅ FIIIN !!!! Kan du inte berätta lite om den. Hur du gjort vad du har i Rosenbågarna osv blev bara helsugen på att göra något sådant ner mot sjön på stugan fast risken är väl att det blåser för mycket där kan jag tro
Eva St

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vad jag hade varit glad om det var min lavendelgång, men jag blev gensast sugen... Tyvärr...... ser det inte alls ut så hemma hos mig...
Men tack för uppmärksamheten... wub.gif wub.gif
Almdalen
För att stilla er nyfikenhet har jag kollat upp vad det är jag har på bågarna, rosen heter Rosa New Dawn och en Clematis Alpina. Växterna är bara tre år så de är inte uppvuxna ännu.
Här kan ni se gången från andra hållet, Ringsjön ligger till höger men tyvärr har jag ingen bild på den.

/Ingegerd
vickeva
Oj vad vackert.
Är det grusgång? Är det jobbigt att hålla den fri från ogräs? Vilken storlek på gruset? Jag ska gräva till en grusgång i vår stuga till sommaren, och behöver alla tips för att få den bra.
Du ser ut att ha fantastiskt stor tomt (inkl hagar?). Får man fråga var vid Ringsjön du bor? (jag lovar att inte komma och tränga mig på, men man kunde ju hålla ögona öppna när man är i trakten nästa gång...)
Eva St
Å Ingegerd jag blir bara helt galen när jag ser detta tänk om snön kunde försvinna snart så vi kan börja med allt praktiskt arbete och inte bara sitta och drömma fast det är inte helt fel det heller. Du kan lita på att jag kommer att bombardera dig med frågor framåt våren. Börjar med en redan nu. Har du köpt alla Lavendelplantor eller tagit sticklingar och förökat själv? Undrar också om du har skyddat vid din gång eller om blåsten pinar dina växter från sjön - skulle nämligen vilja göra en sådan ner mot sjön vid stugan men där ligger hela Vänern på när det blåser nordan. Har som alternativ att jag kan göra en på andra sidan stugan som ingång men roligast vore nog att kunna ha den som gång ner till badbryggan. Med andra ord undrar jag hur tåliga rosorna och Clematisen är. Tack för att du gett mig sådan inspiration med dina vackra bilder!!!!!!

Får be både almdalen och vickeva om ursäkt för att jag blandade ihop begreppen i början av tråden men vickeva det är ju inte det sämsta att bli anklagad för att ha det så här tjusigt eller?? Frågade Ingemar om han kunde fixa detta misstag men det var inte helt lätt så vi får väl leva med min fadäs
Kram Eva St
Almdalen
CITAT (vickeva @ 26-01-2004, 23:29)
Oj vad vackert.
Är det grusgång? Är det jobbigt att hålla den fri från ogräs? Vilken storlek på gruset? Jag ska gräva till en grusgång i vår stuga till sommaren, och behöver alla tips för att få den bra.
Du ser ut att ha fantastiskt stor tomt (inkl hagar?). Får man fråga var vid Ringsjön du bor? (jag lovar att inte komma och tränga mig på, men man kunde ju hålla ögona öppna när man är i trakten nästa gång...)

Det är en grusgång med singel, visst är det lite jobb med att hålla den ren från ogräs. Jag brukar dra upp det, det går väldigt lätt, fast egentligen är det makens jobb och han använder skyffel och räfsa.
Hagarna är inte mina som tur är, de tillhör Blommeröd Stuteri. Samhället heter Stanstorp och ligger vid västra Ringsjön.
/Ingegerd
ariana
Din lavendelgång glömmer man inte
måste bara titta på den ibland
underbar rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon