LenaFriman
Har 2 st Cimicifuga simplex brunette, (om jag nu har stavat rätt). De har ju rätt brunröda bladverk.

Har sett ÄNNU brunare bladverk med nästan svarta stjälkar. Vad är de för sort? Har hört att den ska heta pink spike.

Vad kan man sammplantera med dessa som är riktigt snyggt?

kerstin z5-6
Rött och silverbladverk är fint
skogstroll
jag köpte en pink spike härom helgen, ska bli intressant att se hur den blir smile.gif
LenaFriman
supersnyggt med silver, googlade på malört "silver Queen". tummenupp.gif

Har ganska tung jord och inte sol hela dagen.

Kan man gräva ner grus, sand och påsjord just där planteringen av malörten sker?

Måste det vara sol hela dagen, har sol max 5 tim.
HelenJ
CITAT (LenaFriman @ 17-08-2010, 23:27) *
Har 2 st Cimicifuga simplex brunette, (om jag nu har stavat rätt). De har ju rätt brunröda bladverk.

Har sett ÄNNU brunare bladverk med nästan svarta stjälkar. Vad är de för sort? Har hört att den ska heta pink spike.

Vad kan man sammplantera med dessa som är riktigt snyggt?

Actaea simplex (har bytt namn numera) 'Pink Spike' är som 'Brunette' men får rosa blommor istället för vita. Båda vill ha mycket sol för att de ska bli riktigt mörka i färgen.
Silvriga eller gula färger till är snyggt. Eller varför inte lime, som i daggkåpans blommor. Silverbladiga växter vill också ha mycket sol, och gärna väldränerat.
Man kan förbättra jorden där man planterar genom att gräva ett stort hål och blanda upp den befintliga jorden med grus och planteringsjord.
LenaFriman
ok, är brunette den nya pinkspike. Men vad är det för sort jag såg på blomsterlandet som var så mörk?

Om jag förbättrar jorden till den tilltänkta silverskönheten hur går det med solen då?

Om den vill ha full sol så betyder det väl att det ska vara sol i stort sett hela dagen. confused.gif
kerstin z5-6
ehe:) Artemisia Silver queen " behöver ingen jordförbättring utan efterhållning ninja.gif naughty.gif -har du bestämt 7 stänglar..hugg bort allt annat så fort den försöker :)den är växtvillig
sandmalörten är beskedligare o vill ha mer sol Artemisia stelleriana
Bägge utmärkta i z6
5 tim sol räcker kanske men röd/svartbladiga växter vill ha soligt, för att bli riktigt mörka

ajuli allium.jpg
Monarda
Blommorna är så jättesöta om man tittar på nära håll.
[attachment=54052:P9150638.jpg]

Vet inte vilken sort jag har men både blad och stammar är väldigt mörka.
[attachment=54053:P7270272.jpg]
kerstin z5-6
Du har valt ett lyckat ex monarda, en del av mina är mkt mörkare än de andra oavsett sort smile.gif
LenaFriman
Kerstin, har nog läst om hur rymningsbenägen silver queen är, kanske den är ett dumt val, men det såg så snyggt ut
tillsammans med brunetten.

Kanske får titta på en annan partner till mina brunetter.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon