Haft en eländig getingsommar, det har kryllat av dem och lite halvaggressiva. Vi har lagt märke till att ett flertal har haft röda streck på sig. Till saken nu! Nu har grannen hittat ett bo i en träbalk eller vad det nu kallas när det avgränsar en större rabatt. Inne i denna var ett redigt bo, alltså i marken.
Nu tackar vi vår lyckliga stjärna att det var just mannen i huset som fann denna, fyra barn i åldersspannet 1-3 år leker dagligen där.
Men sökt information nu, frågan är vad är skillnaden på bålgetingar och rödbandade getingar? Vad jag förstått så är även bålgetingar röda? Nu är det min informationstörst och nyfikenhet som måste mättas och mest funderingar om vilka som egentligen terroriserat oss och nu när boet är borta så bör det väl lugna sig avsevärt? Hur fungerar dessa, kommer de försvinna nu och vart tar de vägen när det är borta?
Dela gärna med er av anekdoter och egna erfarenheter och allmän info som ni känner kan komma till nytta till en neurotisk mamma som har total paniknojan pga dessa galna getingar. Jag frossar i allt...