Pia L
Jag har haft några hostor i många år och delat dom lite då och då.
Sista gången så tog jag rätt på även dom lösa små bladen som blev när man hackan ner spaden mitt i klumpen och satte dom lite för sig själva förra året.
I år så blommade dom redan fast dom bara var en liten rosett var men en av knopparna blev lite sen och mycket stor, nu när den öppnas så är blomman vit fast alla andra varit lila i alla år, är det vanligt att hostan byter färg sådär?
Pia L
Eftersom 68 stycken har öppnat och läst frågan så finns det alltså bara två svar, antingen så är det helt naturligt och inget ovanligt alls, eller så är det ingen annan som har varit med om det och min lilla hosta beter sig udda.
abbbe
Visst kan det hända att Hostor ändrar blomfärg, speciellt vid förökning (även när det är frågan om vegetativ förökning). Det kan bl.a. bero på arvsanlagen. Eller så är det för att plantan var för ung och kommer bli lila när den växer till sig. Båda dessa fenomen är vanliga bland många olika växtslag.
Pia L
Tack snälla abbbe för svaret, det knepiga är att av 8 bladrosetter så var det bara en som blev både vit och dubbelt så kraftig, dessutom minst en månad försenad.
Men tack för ett mycket logiskt svar så får jag se hur den blir nästa år.
kerstin z5-6
jag tror den vita är en frösådd:)
Pia L
Kerstin, den vita är en planterad i en helt ny släntrabatt så frösådder är uteslutet, dessutom stal jag alla frön från moderplantorna förra året, och givetvis så ligger dom i lådor som aldrig kommer att sås som så mycket annat som man tagit reda på :-(
kerstin z5-6
Utvecklar svaret: Du har delat en planta .. mitt i denna fanns delar av en ännu ej blommande frösådd -från moderplantan, det är mycket svårt att få med alla frön även om man samlar ihop dem noga..slinker det ur o ner i bladrosetten kan det gro mitt i moderplantan-
Fortsätter den att blomma vitt är det sannorlikt antigen en frösådd eller ett arvsanlag, som tidigare föreslagits
Av mina frösådda från lilablommande blev en planta vitblommande , övriga lila

(De gror lätt i fuktig varm miljö tex på ett badrumsgolv med golvvärme, platpåse med hål runt byttan-när de grott vill de ha ljus.De växer sakta men är utplanteringsbara i slutet av sommar ett smile.gif
Pia L
Tack Kerstin för ett mycket utvecklande svar, så kan det naturligtvis ha gått till och jag hoppas att den kommer fortsätta att blomma vitt kommande år, tack även för dina utförliga odlingsråd, jag ska pröva med det.
kerstin z5-6
smile.gif Hoppas de gror smile.gif
Bassam
Hej
ändrade färger på grund av miljö omkring växter, växter som kommer från frö blir inte som föräldrar

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon