Annie-72
Nån mer som är drabbad och vad kan det vara samt hur bör man behandla? Jag kan se att både jag och min granne är drabbade. Hon har provat med såplösning utan nån som helst effekt... Hennes häck är högre och har börjat glesa ur nertill.. Jag sopade ju ner min helt i fjol men har dålig tillväxt på den i år... confused.gif
Jultorpet
Är det spetsarna på bladen som viker sig? Blir det som blåsor på bladen?
I så fall kan det vara syrenmal. Det är larven som lever i bladet och man bör ta bort skadade blad och bränna dom.

Bild på angrepp
Annie-72
CITAT (Jultorpet @ 18-08-2010, 22:38) *
Är det spetsarna på bladen som viker sig? Blir det som blåsor på bladen?
I så fall kan det vara syrenmal. Det är larven som lever i bladet och man bör ta bort skadade blad och bränna dom.

Bild på angrepp

Hoppla, det där lät ju allt annat än positivt.. Blir mkt att plocka bort... Risken finns ju att det kommer tillbaka nästa år... thumbdown.gif
Jultorpet
CITAT (Annie-72 @ 19-08-2010, 09:07) *
Hoppla, det där lät ju allt annat än positivt.. Blir mkt att plocka bort... Risken finns ju att det kommer tillbaka nästa år... thumbdown.gif

Ja, men om man plockar bort bör ju antalet minska mycket till nästa år eftersom larverna förpuppas och övervintrar i jorden om de får vara. Dessutom tror jag det kan vara olika från år till år ändå. Vi hade en del här också för ett antal år sedan och jag plockade inte bort något då men det har inte varit några de sista åren.
Annie-72
CITAT (Jultorpet @ 19-08-2010, 13:09) *
Ja, men om man plockar bort bör ju antalet minska mycket till nästa år eftersom larverna förpuppas och övervintrar i jorden om de får vara. Dessutom tror jag det kan vara olika från år till år ändå. Vi hade en del här också för ett antal år sedan och jag plockade inte bort något då men det har inte varit några de sista åren.

Vad skönt att höra menar jag, att det inte är katastrof ifall en inte får bort alla.. Detta skulle ju isf ha varit gjort långt tidigare. Nu har de väl redan förpuppats och ramlat ner i jorden.. Det är väl så vissa år menar jag.. så om några år kanske det inte är några besvär alls... tummenupp.gif
Bassam
Hej

för mera säkerhet du kan bytta översta 10 cm av marken.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon