Tulipanaros
Hej!
Jag vill gärna ha tips på vackra träd som klarar dåliga jordförhållanden, framför allt ytlig jordskorpa och näringsfattig sandjord, odlingszon 1/2. På platsen självsår sig ekar ibland, men de blir sällan mer än 5-10 år gamla innan de ger upp och dör. Jag skulle gärna ha något som kan växa på platsen mer långsiktigt, inte nödvändigtvis så stort men gärna träd, inte buske. Gärna också något som smälter in väl i omgivande natur, dvs. helst inte förädlade kulturväxter. Tall har jag funderat på, bara den inte skjuter iväg i höjden -- men det kanske den inte gör i den jorden? Finns det några andra träd som står ut, och blir vackra? Oxel kanske? Valnöt vore en dröm, men jag tror att den vill ha bättre jord. whistling.gif
Och nästa fråga: var köper man bäst vanliga svenska oförädlade träd?
Tacksam för hjälp!
Tulipanaros
Hagtornsträd, kan det funka? Inte röd då, utan vanlig vit.
ingrids
Jag har för mig att bergstall inte blir särskilt hög alls, den borde trivas.
Huggorm
Om inte ek överlever, så överlever nog inget
Tulipanaros
Tack för svar! Men Huggorm, är du säker? En stor ask växer bara några meter bort, och den är visserligen döende, men det beror på asksjukan. För länge sedan har en en vuxit sig stor på platsen (men sedan dött), och nyponrosen trivs förstås (men den kräver ju nästan ingenting). Oxeln växer ju vild direkt i klapperstenen på stranden, den kan väl inte ha så stora behov? Eller? -- Havtorn har jag funderat på också, men jag tycker inte att den är så vacker.
Huggorm
CITAT (Tulipanaros @ 18-08-2010, 13:29) *
Tack för svar! Men Huggorm, är du säker? En stor ask växer bara några meter bort, och den är visserligen döende, men det beror på asksjukan. För länge sedan har en en vuxit sig stor på platsen (men sedan dött), och nyponrosen trivs förstås (men den kräver ju nästan ingenting). Oxeln växer ju vild direkt i klapperstenen på stranden, den kan väl inte ha så stora behov? Eller? -- Havtorn har jag funderat på också, men jag tycker inte att den är så vacker.

Då måste det vara något annat som tar död på ekarna. Förutom tall och enebuske är nog ek det tåligaste trädet vi har. Klarar torka och tunn och mager jord utan problem. Bara det inte blir riktigt blött eller skuggigt.

I en amerikansk bok jag har listar dom bland annat dessa träd för torr, mager sandjord:

Acer negundo
Catalpa Speciosa
Celtis occidentalis
Fraxinus pennsylvanica
Gleditsia triacanthos
Phellodendron amurense

Samt en mängd buskar. Samtliga träd utom möjligen gleditsian klarar sig i zon 1-2
Tulipanaros
Kanske kan dräneringen vara problemet; jordskorpan är som sagt tunn, med berggrund (kalksten) under. Jag har inte sett att det brukar vara blött just där, men det är tänkbart. Så kanske borde jag lägga till: tåligt för dålig dränering, men då är jag rädd att listan krymper snabbt. smile.gif
Tack så mycket för förslagen, jag ska kolla igenom dem!
bellaobert
Jag hoppar friskt in här. Bor också på ren sandjord men djup sådan. Letar efter ett strort och kraftigt snabbväxande träd. Det växer en fantastisk magnolia precis bedvid och den ser ut att trivas! Är det samma lista som gäller för mig?
Acer negundo
Catalpa Speciosa
Celtis occidentalis
Fraxinus pennsylvanica
Gleditsia triacanthos
Phellodendron amurense
Huggorm
CITAT (bellaobert @ 22-08-2010, 00:39) *
Jag hoppar friskt in här. Bor också på ren sandjord men djup sådan. Letar efter ett strort och kraftigt snabbväxande träd. Det växer en fantastisk magnolia precis bedvid och den ser ut att trivas! Är det samma lista som gäller för mig?
Acer negundo
Catalpa Speciosa
Celtis occidentalis
Fraxinus pennsylvanica
Gleditsia triacanthos
Phellodendron amurense

Magnolia har ju ganska höga krav på jorden, dom vill helst ha näringsrik jord med gott om vatten. Det kanske är bra med sandjord för magnolia, då kanske dom skickar ner rötterna djupare så dom inte blir söndertrampade.
Rent generellt tror jag inte man behöver oroa sig så mycket, träd klarar sig även i magrare jord än dom egentligen föredrar. Klarar sig en magnolia så kommer alla de där i listan att frodas, och även känsligare träd kommer må bra.
Cilla
Oxel och rönn har jag bra erfarenheter av i liknande markförhållanden. Finns ju mängder av varianter också.

Jag har satt och lyckats hyfsat med Ullungrönnen Sorbus 'Dodong' också på sandiga, magra förhållanden med mycket vind, men man får vara beredd på att de inte bildar sin täta, frodiga krona utan en mer sirlig variant. Höstfärgerna kan man dock lita på, liksom de mycket stora blom- och bärklasarna. http://www.google.se/images?um=1&hl=sv...sorbus%20dodong

En oxel jag inte testat själv men som jag skulle testa om jag vore du är Finnoxeln, Sorbus hybrida. Ofta mycket bärrik, med flikigare och i mitt tycke ännu vackrare blad än vår vanliga Sorbus intermedia. Se bilder här (alla är dock inte hybridan ser jag nu) http://www.google.se/images?um=1&hl=sv...=sorbus+hybrida

Av tallarna finns en mängd lägre varianter. Jag tillhör dessutom dem som tycker att man med rätt sorts beskärning varje år kan forma vår vanliga tall med lyckade resultat. Genom beskärning av årsskott och till och med fjolårsskotten varje år kan man få dem att se naturligt vindpinade ut, och hålla dem låga. Man börjar att beskära när de är unga i början av juli (det är dessutom ganska kul).

Annars är en av de tallar jag fascineras mest av för tillfället är tallen Ponderosatallen, Pinus Ponderosa. Bara namnet är värt en titt! Den blir visserligen hög om den får möjlighet och om den svarar bra på beskärning är kanske tveksamt. Men den har stooooora vackra kottar och låååånga barr och när man kikar på den på håll undrar man om man blivit darrögd. Eller barrögd. Mycket speciell krona som skapar känsla av synvilla.

Tulipanaros
Tack!! Finnoxel låter klart intressant. Var köper man bäst träd, egentligen? Jag tycker att de vanliga plantskolorna har rätt uselt utbud, i synnerhet om man vill gå utanför de vanligaste prydnadsträden. För äppelträd kan man ju åka till Julita etc., men vanliga, svenska träd? Om man vill plantera en riktig, frisk ask, till exempel?
Huggorm
CITAT (Tulipanaros @ 27-08-2010, 09:10) *
Tack!! Finnoxel låter klart intressant. Var köper man bäst träd, egentligen? Jag tycker att de vanliga plantskolorna har rätt uselt utbud, i synnerhet om man vill gå utanför de vanligaste prydnadsträden. För äppelträd kan man ju åka till Julita etc., men vanliga, svenska träd? Om man vill plantera en riktig, frisk ask, till exempel?

Det finns inga friska askar längre. Kanske några enstaka som lever på lånad tid, men dom flesta är döende crying.gif
Plantskolorna kan ta hem de träd du önskar, om du frågar. Men då får man förstås inte se exemplaret i förväg. Vill man ha ett träd som växer vilt i Sverige, så kan dom ordna de flesta av dom också. E-planta har många. Annars går det oftast bra att hämta en planta där dom växer vilt, men en väldigt liten då. Desto större, desto större risk att dom inte överlever.
Tulipanaros
Jag har snarare hört att askarna kommer att klara sig genom att de friska exemplaren ynglar av sig medan de sjuka dör bort? Att, eftersom olika genvarieteter är olika motståndskraftiga, de friska med tiden kommer att ta över efter de sjuka?

Tack för tips! Gäller det alla plantskolor, eller bara de bra? Här har alla riktiga plantskolor tagits över av kedjor som bara säljer hårt drivna, importerade plantor -- om de saluför några plantor alls och inte bara krimskrams...
Huggorm
CITAT (Tulipanaros @ 27-08-2010, 10:54) *
Jag har snarare hört att askarna kommer att klara sig genom att de friska exemplaren ynglar av sig medan de sjuka dör bort? Att, eftersom olika genvarieteter är olika motståndskraftiga, de friska med tiden kommer att ta över efter de sjuka?

Tack för tips! Gäller det alla plantskolor, eller bara de bra? Här har alla riktiga plantskolor tagits över av kedjor som bara säljer hårt drivna, importerade plantor -- om de saluför några plantor alls och inte bara krimskrams...

Finns det inte någon plantskola ur Bogrönts kedja? Dom brukar vara okay. Annars kan till och med plantagen ta hem från E-plantas sortiment:
http://www.eplanta.com/Buskar_och_trad.asp?pass=

Jo, det kommer väll förmodligen visa sig att vissa askar är mer eller mindre resistenta, men det tar nog ett tag innan dom sorterat ut sig. Det tar några år innan träden dör, och inte ens de resistenta klarar sig nog helt utan skador. Ännu så länge ser alla stora askar lika skadade ut. Bara en del mindre har verkligen dött ännu. Förutom alla de som sågas ner eftersom folk tycker dom ser för tråkiga ut...
Tulipanaros
Plantagen och Blomsterlandet är vad vi har i direkt närhet... Deprimerande, faktiskt.

Jag håller tummarna för askarna; tycker att det är ett av Sveriges vackraste träd. I mina områden ser 10-20 % av träden friska ut, än så länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon