Alba
Stillestånd i hjärnkontoret confused.gif - då frågar man naturligtvis på Odla.
Vad kallade man den urgamla bläckpennan som hade träskaft och sen en metallspets som man doppade i ett bläckhorn ?

Jag har ett minne att man sa något annat än bläckpenna.
Aqvakul
stålpenna
Alba
Ni är ju otroliga.......eller rättare sagt du Aqua som svarade. Jag hann knappt klicka på sändknappen.
thanks.gif
Gossen Ruda
Och innan den moderna varianten kom användes gåspenna.
Carl

Kallade man inte den påfyllbara för reservoarpenna! Iaf vad jag minns
Peztis
Hade också svarat reservoarpenna...

Eller... det är ju det jag gör... biggrin.gif
gnon49
Ja tänk när man hade bläckhorn i skrivpulpeten. Vilka tider.
malcolm
Tacka vet jag runskrift men det är ett helsike att få in stenarna i hålslaget och vilka tjocka pärmar man få ha se´n. rotfl.gif
Alba
CITAT (Carl @ 18-08-2010, 17:41) *
Kallade man inte den påfyllbara för reservoarpenna! Iaf vad jag minns

Ja den penna man kunde fylla på kallades reservoarpenna.

CITAT (malcolm @ 18-08-2010, 17:59) *
Tacka vet jag runskrift men det är ett helsike att få in stenarna i hålslaget och vilka tjocka pärmar man få ha se´n. rotfl.gif

rotfl.gif
Lastade du då dina "böcker" på en släpvagn eller......

CITAT (gnon49 @ 18-08-2010, 17:46) *
Ja tänk när man hade bläckhorn i skrivpulpeten. Vilka tider.

Ja usch och tänk vad man droppade bläck........inte alla gånger papperet såg så snyggt ut.
Man hade bläck på handen och tog stöd med den mot papperet.
malcolm
CITAT (Alba @ 18-08-2010, 18:04) *

Snacka om tungläst litteratur. blink.gif
Alba
CITAT (malcolm @ 18-08-2010, 18:11) *
Snacka om tungläst litteratur. blink.gif

Jaaa - det är väl av det ordet tegelsten kom ifrån då man menar tjocka böcker.
Nu löste vi det problemet också. 000.gif
Odla är fantastiskt. yahoo.gif
*Stintan*
CITAT (Alba @ 18-08-2010, 18:04) *
Ja den penna man kunde fylla på kallades reservoarpenna.

rotfl.gif

Ja usch och tänk vad man droppade bläck........inte alla gånger papperet såg så snyggt ut.
Man hade bläck på handen och tog stöd med den mot papperet.

Det var ett elände att vara vänsterhänt...
Bengalow
Jag har en sådan, med flera stift, eftersom jag brukar texta gratulationsbrev. Jag älskar att skriva i groteskstil. Sådant kan man också skriva med moderna fyllpennor/reservoarpennor. Idag använder man datorn, och man kan variera texterna efter humör. Men kul var det, så länge det varade...
Meriona
Jag har också nån sån med olika stift liggande Bengalow, sen en Kalligrafi-kurs jag gick förra seklet. Det var jättekul, men jag hade inte någon som helst talang, så det blev inte mycket använt sen.
Carl

Använde man inte ett gult papper till som kallades läskpapper?
Aqvakul
CITAT (Carl @ 18-08-2010, 20:11) *
Använde man inte ett gult papper till som kallades läskpapper?

Javisst, fast oftast var det väl vitt eller grått. En gång i tiden, då papper var väldigt dyrt, så använde man fin sand....

ninnisky
Reservoarpenna brukar jag använda när jag skriver brev eller kort och det ska vara lite extra fint. Är lite av pen-freak och älskar min gamla reservoarpenna.
Visst måste man ha läskpapper till - men det är ganska svårt att få tag på numera. Mittt nuvarande är grått.
Bengalow
Åjo, visst finns det läskpapper att köpa, fast senast jag köpte det (Made in China), så stod det "Laskpäpper" på kartongen! Det var vitt...
Snöflinga

Det kallades väl även för stiftpenna g.gif
Aqvakul
CITAT (Snöflinga @ 18-08-2010, 21:50) *

Möjligt, annars är det ju benämningen för blyertspenna med stift...
Anma
CITAT (Snöflinga @ 18-08-2010, 21:50) *

Stiftpenna är väl sån där blyerts som man fyller med långa blyertsstift som man sen trycker fram med knappen på ändan, ser ut som en bläckpenna nästan men har, som sagt blyertsstift i sig.
Solstorm
CITAT (Alba @ 18-08-2010, 17:13) *
Stillestånd i hjärnkontoret confused.gif - då frågar man naturligtvis på Odla.
Vad kallade man den urgamla bläckpennan som hade träskaft och sen en metallspets som man doppade i ett bläckhorn ?

Jag har ett minne att man sa något annat än bläckpenna.

Jag har fått lära mig att det är just den som heter bläckpenna. Reservoarpenna är sådan man fyller på. Den vanliga som vi brukar använda nu för tiden heter kulspetspenna.
*Stintan*
Man sa bläckpenna och den består av en stålpenna som man sätter i ett pennskaft. Kalligrafipenna kan se likadan ut men då används tusch istället för bläck..

[attachment=54084:bl_ckp.jpg]
Aqvakul
Helt rätt Stintan! Men skulle man säga bläckpenna idag så skulle nog de allra flesta tro att man menade kulspetspenna. Stålpenna och pennskaft är ju numera närmast en historisk kuriositet.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 19-08-2010, 07:40) *
Helt rätt Stintan! Men skulle man säga bläckpenna idag så skulle nog de allra flesta tro att man menade kulspetspenna. Stålpenna och pennskaft är ju numera närmast en historisk kuriositet.

Ungefär som vi som en gång använde såna i skolan då giggle.gif
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 19-08-2010, 08:12) *

Ja, och vi verkar vara många här på Odla.... flirting.gif
Biggan_
CITAT (*Stintan* @ 19-08-2010, 08:12) *

Usch ja! Man hade välskrivning, och skulle skriva skrivstil så fint man kunde, med hjälp av ett papper linjerat på snedden som man la under sidan man skrev på. Staplarna på bokstäverna skulle inte bara vara lika långa, utan dessutom vara lutade exakt lika. När man nästan var klar med sidan så nog sjutton kluddade man till det med en bläckplump! sad.gif
Anki på Öland
CITAT (Biggan_ @ 19-08-2010, 11:43) *
Usch ja! Man hade välskrivning, och skulle skriva skrivstil så fint man kunde, med hjälp av ett papper linjerat på snedden som man la under sidan man skrev på. Staplarna på bokstäverna skulle inte bara vara lika långa, utan dessutom vara lutade exakt lika. När man nästan var klar med sidan så nog sjutton kluddade man till det med en bläckplump! sad.gif

Hihi... ja lutningspapperet som hos mig alltid åkte på sniskan..... sweatingbullets.gif Hatade välskrivningen, fick alltid göra om, fröken sa att det såg ut som en sotare varit i min bok och kluddat.... sad.gif
Anki
Biggan_
CITAT (Anki på Öland @ 19-08-2010, 11:49) *
Hihi... ja lutningspapperet som hos mig alltid åkte på sniskan..... sweatingbullets.gif Hatade välskrivningen, fick alltid göra om, fröken sa att det såg ut som en sotare varit i min bok och kluddat.... sad.gif
Anki

giggle.gif
...och jag skriver fortfarande skrivstil som en kråka!
xlxl67
CITAT (Peztis @ 18-08-2010, 17:42) *
Hade också svarat reservoarpenna...

Eller... det är ju det jag gör... biggrin.gif

Reservoarpenna ja! Och jag som trodde jag var kvick att svara... whistling.gif
Aqvakul
Välskrivning var värsta ämnet - skriver nån "lutningspapper" en gång till, så spyr jag... sick.gif
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 19-08-2010, 11:49) *
Anki

giggle.gif
malcolm
Älskade välskrivning så till den milda grad att jag kunde sitta hemma och öva genom att skriva alfabetet gång på gång, frågade tom. om jag kunde få ta hem några sådana där lutningspapper (ställer fram hink åt aqva giggle.gif ) från skolan men det gick inte och de fanns inte att köpa någonstans heller. Tyvärr lyder inte handen längre efter min senaste stroke och numera skriver jag som en kratta så det vore kanske läge att ta upp välskrivning igen men det är väl bara inköpslistan som man skriver för hand numera. När jag gick i skolan (på 60-talet) skulle allt skrivas med skrivstil och bläckpennor i alla former var förbjudna, fanns något som hette rättstavning också. Läraren läste en text och så skulle eleverna skriva det som lästes. Tyvärr har jag kastat alla mina gamla skrivböcker, hade varit roligt att titta i dem idag.
Anki på Öland
CITAT (Biggan_ @ 19-08-2010, 11:59) *
giggle.gif
...och jag skriver fortfarande skrivstil som en kråka!

Jag också! Välskrivning var det enda ämne jag aldrig fick högre betyg än B? i...... smile.gif
Anki
gnon49
Jag skriver som en kråka trots att jag hade hyfsade betyg i välskrivning. Förklara det den som kan. Har faktiskt kvar en del blå häften med mitt namn o klass prydligt skrivet på framsidan. Nostalgi så det stänker om det.
*Stintan*
Undrar hur det kommer sig att folk kunde pränta så vackert och fint förr? Helt otroligt egentligen. Själv har jag en rätt hyfsad skrivstil om jag törs säga det.
Aqvakul
Lite historik...

malcolm
Intressant även om jag aldrig använt stålpenna men de tillverkas fortfarande i England (var annars), såg ett inslag på Discovery hur det går till.
Aqvakul
Motti
Dyliga stålpennor annvändas vid Porselinsmålning för små små detaljer smile.gif
Solstorm
CITAT (*Stintan* @ 19-08-2010, 16:20) *
Undrar hur det kommer sig att folk kunde pränta så vackert och fint förr? Helt otroligt egentligen.

Undrar jag också. Vi fick träna välskrivning men vi kom aldrig i närheten av hur det skrevs tidigare. Jag har läst i min mammas poesibok där klasskamraterna skrev. Det var något så otroligt fint skrivet av alla, även pojkarna. När jag gick i skolan så fick vi lära oss riktig skrivstil, inte det de gör nu när de drar i hop textade bokstäver med en linje bara, men det var få som lärde sig lika vacker handstil som förr, ofta hade killarna svårare för det. Jag skrev hyggligt snyggt men förstörde nog min handstil på universitetet då man gjorde föreläsningsanteckningar så pennan glödde.

Jag skrev aldrig med bläck men vi hade gamla bänkar i skolan där hålet för bläcket och bläckfläckarna fanns kvar.
malcolm
CITAT (Solstorm @ 20-08-2010, 12:26) *
Jag skrev aldrig med bläck men vi hade gamla bänkar i skolan där hålet för bläcket och bläckfläckarna fanns kvar.

Sådana bänkar fanns i min skola också men de byttes ut vartefter fast de gamla bänkarna var hårdvaluta eftersom de även hade ett uppfällbart lock för pennor etc. i bakkanten vilket de nya inte hade. Koppen användes för vatten i teckningen då man målade med vattenfärger.
skogstroll
Provade att skriva med en sån penna (med lite olika stift eller vad det heter) och köpte till och med bläck. Det gick ju inget vidare haha
Alba
CITAT (malcolm @ 20-08-2010, 13:09) *
Sådana bänkar fanns i min skola också men de byttes ut vartefter fast de gamla bänkarna var hårdvaluta eftersom de även hade ett uppfällbart lock för pennor etc. i bakkanten vilket de nya inte hade. Koppen användes för vatten i teckningen då man målade med vattenfärger.

Ja så var det ju. Minnena poppar upp när jag läser tråden och jag har funderat på vad koppen var till för.

Edtit - skrivfel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon