Full version: Så råd för lilja
tigrella
Jag har köpt frön till en lilja som heter karamellilja, ser ungefär ut som dagliljefrön.
Men jag har ingen aning om hur man frösår liljor över huvudtaget, kan någon vänlig odlare hjälpa mig?????
Eva 33c
Olika liljearter har lite olika sätt att gro. Men din lilja är ingen "riktig" lilja (lilium) utan heter Pardancanda norisii, även om den tillhör liljesläktet. Jag har inte sått den själv, men jag tittade på såråden på jelittos hemsida och den verkar inte komplicerad.
Citat "Dessa fröslag skall täckas lika tjockt som kornens diameter. Dagtemperatur +20°C och absolut god jämn fuktighet."
Kanske nån annan har personliga erfarenheter.
kerstin z5-6
har inte testat men generellt är varmgroende lättare att få igång
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har testat Pardacanda (har för mig Impecta kallade den karamellilja) den var lätt att så behövde ingen specialbehandling, plantorna överlevde dock bara 2 vintrar hos mig och de blommade aldrig, så här verkade den inte trivas.
tigrella
Tack för hjälpen då är det bara att vänta och se om det gror något framöver....
Bassam
Hej

Åsa, det är bra om du försöka vet varför ger de inte blommor.

H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Det är klart jag vet varför de aldrig blommade, de överlevde ju inte länge nog att bli tillräckligt stora för att blomma.
Kryddan03
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-08-2010, 09:33) *
Det är klart jag vet varför de aldrig blommade, de överlevde ju inte länge nog att bli tillräckligt stora för att blomma.

En orsak så god som någon. giggle.gif wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon