ase08
Jag har en bok som har stått på tomten bland Azaleor och liljekonvalj länge. Den var redan 5-6 meter när vi flyttade in 2002. Den har alltid varit väldigt fin och grön och verkat trivas så bra men förra året blev bladverket gult redan i augusti och iår blev det likadant men redan i juli. Jorden här i trädgården är sandblandad som vi förbättrar konstant, just i denna del av trädgården fyllde vi på med ogödslad torvmull (eftersom Azaleorna vill ha det) förra året.... kan vi ha förstört förutsättningarna för boken? Någon som vet? Skickar med några bilder på eländet... Är rädd att den kan ha fått någon sjukdom som sprider sig.
Anna
HelenJ
Jag skulle gissa på en kombination av torka och näringsbrist.
ase08
Ja, det var ju torrt i juli här i Halland.... men Azaleorna och är ju illgröna... är boken känsligare kanske? Och förra sommaren regnade det ju mest hela tiden...
Huggorm
Har ni gjort något som kan ha förändrat grundvattnet? Som att gräva diken, dränera runt huset eller andra större grävjobb?
ase08
Nej, inget förändringar alls i det området. Det gränsar till grannens fula risiga tujahäck, den kanske tar en massa näring?
Bassam
Hej

Jag tycker att träd behöver (Fe), så du kan undvika genom att blanda jord med naturlig gödsel.

H:Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 20-08-2010, 03:54) *
Hej

Jag tycker att träd behöver (Fe), så du kan undvika genom att blanda jord med naturlig gödsel.
H:Bassam

Menar du järn?
Cilla
Lite knepig fråga som jag gärna lär mer av.

När ni fyllde på med torvmull - var det i mängder och över hur stort område?
Grannens tujahäck - står den i närheten och grävdes det för den i närtid?

Torskskador kan visa sig långt efter att torkan inföll. Jag skulle ha vattnat boken rejält vid nästa års knoppsprickning och sedan rejält en gång i veckan hela försommaren. Spridaren på så att hela kronan och ett par meter utanför den täcktes en hel natt i veckan. Har du inte tillgång till detta vatten är bevattning 5-10 hinkar i området strax utanför grenspetsarna den snålaste varianten. Bättre några rejäla bevattningar än många pyttesmå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon