CITAT (Cilla @ 28-08-2010, 20:52)

Fina bilder, trevlig tomt ser det ut att vara också! Och dessutom De Lutande Äppelträdens Tomt. Inte illa.
Det första trädet är för tungt för att sträcka upp. Jag skulle ha pallat upp det. Hade det inte haft en så dålig och sprickfärdig infästning mellan de två krongrenarna hade jag låtit det falla av sig själv, men nu är sprickrisken stor och då har du bara ett halvt äppelträd kvar.
Uppallningen bör ske ganska långt ut i kronan. Så stor anläggningsyta mot grenen som ska ta upp lasten som möjligt. Lägg en bred tvärbräda under den stöttning som ska hålla det uppe. Ingen planka som sticks upp i trädet. Det håller inte att ha en instabil lösning som inte tål starka vindar (eller att någon råkar falla emot den). Den ska vidare inte trycka upp trädet hårt, men se till att trädet inte spricker.(Alla träd som man fixerar på ett eller annat sätt börjar leva som om stödet alltid ska finnas och hålla, och det bygger inte själv ved för stabilitet).
Det andra lättare trädet kan kanske få falla. Du kan bygga en kulle under som det kan falla på. En del rötter slits alltid av när träd faller, men äppelträd har en bra förmåga att klara detta också om man ger dem tid till återhämtning. Dessutom kan de rota sig på nytt från gammal ved om de måste. Att skott kommer från stammen längre ned än de lägsta krongrenarna är bra - om de får utvecklas har dessa större chans att överleva och skapa ny krona när trädet faller.
Här är frågan inte om trädet faller, utan när. Kan bli fint och fruktbärande det med.
Stooort tack för ditt svar!
Ja tomten är jättefin och vi har en del "vanliga" träd med

Det lilla trädet på berget verkar klara sig bra och har inte lagt sig ner mera på ca 4 år och skulle det tippa finns när redan en naturlig höjning under det. Tror det klarar sig bättre iom att det verkar kompensera sin lutning med att låta grenarna växa rätt upp.
Och det har en del frukt varje år, dock står det så långt ifrån huset och i så lämplig höjd för mina skogsvänner (rådjuren) så det brukar inte finnas så mycket kvar när de är klara.
Det större är det värre med för det gick så fort.
Vad bra att du sa att det bara kommer bli ett halvt träd om vi inte gör någonting åt det för jag hade nästan tänkt att låta det vara.
Det är det enda äppelträd på tomten som är pålitligt och alltid ger massor av frukt så jag vill ogärna låta det dö eller ta bort det.
Det tar ju så lång tid att få upp ett nytt stort träd.
Sen är det ympat så det ger två olika sorters äpplen vilket är lite roligt.
Ut och snickra hjälpmedel åt det gamla trädet alltså!
Tack igen för din beskrivning av hur jag ska hjälpa det!