Full version: Lutande äppelträd
Suz
Hej!
Vinter gick hårt åt diverse växter och träd hos mig.
På berget står ett äppelträd som redan när vi flyttade in lutade rejält och vi har inte funderat så mycket på det.
Men efter all snö så har även ett annat äppelträd, som inte står uppe på berget, börjat luta ordentligt.
Är det någonting man kan göra nåt åt??
Vår tomt börjar se lite lustig ut med snart alla träden liggandes... blink.gif
Huggorm
Med lite tur stabiliserar sig träden genom att bilda nya rötter. Luta kommer dom ju ändå fortsätta göra. Som nödåtgärd kan man bygga stöd av brädor som hindrar träden från att falla helt. Men hur som helst är det kanske dags att plantera nya äppelträd som kan ta över när de här har gjort sitt.
Peztis
På dagis har de dragit spännband runt ett äppelträd som lutande rätt så mycket. En av fröknarna sa att hon vet en som gjort så med bra resultat. Själv är jag dock lite avvaktande, hur kommer barken att må av spännbandet t ex...

Ett annat sätt är ju att skära av rötterna en bit utanför det ställe som det lutar åt och där bygga upp och förankra så att det fäster med nya rötter i rakt läge.
Cilla
Det framgår inte hur gamla träden är, eller mer viktigt hur stor stamdiametern är. Tunga träd kan man sällan göra något annat med än att stötta, och gör man det finns en mängd tips att hämta. Lättare träd är bra att spänna upp. Också med detta finns ett antal tips.

Det är relativt lätt att under kortare perioder på året ha starka sträck i träden med t ex spännband. Men spännbanden trycker på brädor som man lägger an mot trädet - inte mot stammen direkt.

I huvudsak sträcker man träden från maj till augusti-september, sedan lämnar man dem att vaja fritt och återkommer nästa år om det behövs.
Hannele
Vår gamla lutande körsbärsträd klipper ja så att tyngden inte dra det åt fel håll..
Suz
Tack för alla svar!

Ingen aning hur gamla träden är...de stod här när vi flyttade in för ca 4 år sedan.
Det som jag är lite orolig för är just det trädet som började luta nu efter vintern.
Det är ympat och jag är rädd att det ska knäckas i ympnings"skåran".
Jag får nog ta lite kort och återkomma framemot hösten då det syns tydligare vad jag menar.
Cilla
Hej Suz,
Det är inte viktigt att veta ålder i form av år. Det jag menade är om det är fråga om unga spolingar med smal stam, t ex kring 5 cm diameter, eller en ungdom med stamdiameter på 10-15 cm eller ett vuxet träd med skrovlig bark och ca 20-30 cm diameter stam eller ett äldre träd med grovt skrovlig bark.

Ju yngre träd, desto lättare att sträcka upp med spännband t ex eoch desto viktigare att inget smalt spänns mot den tunna barken. Ju äldre träd, desto svårare att sträcka. Då får man ta till den sämre metoden med att stötta.
Suz
CITAT (Cilla @ 26-08-2010, 19:43) *
Hej Suz,
Det är inte viktigt att veta ålder i form av år. Det jag menade är om det är fråga om unga spolingar med smal stam, t ex kring 5 cm diameter, eller en ungdom med stamdiameter på 10-15 cm eller ett vuxet träd med skrovlig bark och ca 20-30 cm diameter stam eller ett äldre träd med grovt skrovlig bark.

Ju yngre träd, desto lättare att sträcka upp med spännband t ex eoch desto viktigare att inget smalt spänns mot den tunna barken. Ju äldre träd, desto svårare att sträcka. Då får man ta till den sämre metoden med att stötta.

Ah...jag ska ut och mäta i morgon! Men nog tycker jag det ser ut som ett äldre träd!!
Är bredare stam än mina händer kommer runt. (har iofs små händer så mäta med måttband är bättre)
Jag ska ta kort i morgon med så får ni se hur det ser ut.....stötta är säkert fint men detta träd ligger nu nästan ner..

Tack för ditt svar Cilla, uppskattar det!!
Cilla
Det finns många roliga lösningar också för liggande äppelträd!

Ta några foton av trädet från olika håll och lägg in här om du har möjlighet. Vad som är möjligt med just ditt träd är inte heller avhängigt exakta måttbandsmått. Om du kan - fota och lägg in så går det att komma med olika lösningsförslag.

Fatta också tag i trädet och rör det långsamt fram och tillbaka medan du tittar på rötterna invid stammen. Rör sig en större del av roten kanske? Är jorden invid trädet sank, lerig? Detta påverkar också om det är en bra idé att sträcka upp, stötta eller ej.

Om det är kört att räta upp det och det finns lite plats så rekommenderar jag verkligen att hjälpa det att lägga sig ned. Lite varje år, till dess att delar av krongrenar (de grövre) och kanske till och med en del av stammen når marken och får kontakt med jorden. Jag har sett så många fall där fallna äppelträd lever vidare i roliga former och ofta rätt praktiska för plockningens skull också, att jag vågar säga att det är värt ett test.
Suz
Här kommer lite bilder...inte så bra kvalitet jag vet.
Ena grenen som fullkomligen dignar av äpplen är uppallad men tog bort brädan nu för att ni ska se.
Trädet står i en sluttning men så här mycket lutade det inte alls förra året.

[attachment=54426:appelstor.JPG]
[attachment=54425:appelstor1.JPG]

Och en bild på själva ypmstället.

[attachment=54427:appelymp.JPG]

Här är det lilla äppelträdet på berget som alltid har lutat...fast det passar att se ut så just där tycker jag giggle.gif
[attachment=54428:appelliten.JPG]

Ps, skit i att titta på allt ogräs...jag har försummat trädgården men ska¨göra ett ordentligt ryck i helgen!
Cilla
Fina bilder, trevlig tomt ser det ut att vara också! Och dessutom De Lutande Äppelträdens Tomt. Inte illa.

Det första trädet är för tungt för att sträcka upp. Jag skulle ha pallat upp det. Hade det inte haft en så dålig och sprickfärdig infästning mellan de två krongrenarna hade jag låtit det falla av sig själv, men nu är sprickrisken stor och då har du bara ett halvt äppelträd kvar.

Uppallningen bör ske ganska långt ut i kronan. Så stor anläggningsyta mot grenen som ska ta upp lasten som möjligt. Lägg en bred tvärbräda under den stöttning som ska hålla det uppe. Ingen planka som sticks upp i trädet. Det håller inte att ha en instabil lösning som inte tål starka vindar (eller att någon råkar falla emot den). Den ska vidare inte trycka upp trädet hårt, men se till att trädet inte spricker.(Alla träd som man fixerar på ett eller annat sätt börjar leva som om stödet alltid ska finnas och hålla, och det bygger inte själv ved för stabilitet).

Det andra lättare trädet kan kanske få falla. Du kan bygga en kulle under som det kan falla på. En del rötter slits alltid av när träd faller, men äppelträd har en bra förmåga att klara detta också om man ger dem tid till återhämtning. Dessutom kan de rota sig på nytt från gammal ved om de måste. Att skott kommer från stammen längre ned än de lägsta krongrenarna är bra - om de får utvecklas har dessa större chans att överleva och skapa ny krona när trädet faller.

Här är frågan inte om trädet faller, utan när. Kan bli fint och fruktbärande det med.

Suz
CITAT (Cilla @ 28-08-2010, 20:52) *
Fina bilder, trevlig tomt ser det ut att vara också! Och dessutom De Lutande Äppelträdens Tomt. Inte illa.

Det första trädet är för tungt för att sträcka upp. Jag skulle ha pallat upp det. Hade det inte haft en så dålig och sprickfärdig infästning mellan de två krongrenarna hade jag låtit det falla av sig själv, men nu är sprickrisken stor och då har du bara ett halvt äppelträd kvar.

Uppallningen bör ske ganska långt ut i kronan. Så stor anläggningsyta mot grenen som ska ta upp lasten som möjligt. Lägg en bred tvärbräda under den stöttning som ska hålla det uppe. Ingen planka som sticks upp i trädet. Det håller inte att ha en instabil lösning som inte tål starka vindar (eller att någon råkar falla emot den). Den ska vidare inte trycka upp trädet hårt, men se till att trädet inte spricker.(Alla träd som man fixerar på ett eller annat sätt börjar leva som om stödet alltid ska finnas och hålla, och det bygger inte själv ved för stabilitet).

Det andra lättare trädet kan kanske få falla. Du kan bygga en kulle under som det kan falla på. En del rötter slits alltid av när träd faller, men äppelträd har en bra förmåga att klara detta också om man ger dem tid till återhämtning. Dessutom kan de rota sig på nytt från gammal ved om de måste. Att skott kommer från stammen längre ned än de lägsta krongrenarna är bra - om de får utvecklas har dessa större chans att överleva och skapa ny krona när trädet faller.

Här är frågan inte om trädet faller, utan när. Kan bli fint och fruktbärande det med.

Stooort tack för ditt svar!
Ja tomten är jättefin och vi har en del "vanliga" träd med smile.gif
Det lilla trädet på berget verkar klara sig bra och har inte lagt sig ner mera på ca 4 år och skulle det tippa finns när redan en naturlig höjning under det. Tror det klarar sig bättre iom att det verkar kompensera sin lutning med att låta grenarna växa rätt upp.
Och det har en del frukt varje år, dock står det så långt ifrån huset och i så lämplig höjd för mina skogsvänner (rådjuren) så det brukar inte finnas så mycket kvar när de är klara.

Det större är det värre med för det gick så fort.
Vad bra att du sa att det bara kommer bli ett halvt träd om vi inte gör någonting åt det för jag hade nästan tänkt att låta det vara.
Det är det enda äppelträd på tomten som är pålitligt och alltid ger massor av frukt så jag vill ogärna låta det dö eller ta bort det.
Det tar ju så lång tid att få upp ett nytt stort träd.
Sen är det ympat så det ger två olika sorters äpplen vilket är lite roligt.
Ut och snickra hjälpmedel åt det gamla trädet alltså!
Tack igen för din beskrivning av hur jag ska hjälpa det!
Cilla
Lycka till och visa gärna hur deet blev när du är klar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon