Full version: vildsvin
Vippan
Var ute på en svamprunda i dag men alla mina kantarellställen var uppbökade av vildsvin sad.gif äter vildsvin kantareller?

Carl

Bara gräddstuvade vad jag vet laugh.gif
Olle A
Vildsvin är allätare och äter bl a svamp av diverse slag. Säkert även kantareller.

Olle
Vippan
Ja dom svinen är väl gormeter också giggle.gif
sparvuggla
Svamp älskar dom.
Men samtidigt gör dom fin perfekt grogrund för nya svampar å andra växter med sitt bökande.........
Vippan
Sparvuggla då är det något positivt med deras bökande då,bara dom håller sig i skogen och inte i trädgårdarna.

Myosotis
JA, de äter kantareller. Många svampställen har blivit värdelösa, alltis uppbökat och inte en svamp kvar. Källhänvisning tack sparvugglan för ditt påstående att bökandet skulle vara en fördel för nya svampar. Hur kan det vara en fördel om mycelet störs? Jag har gjort den erfarenheten att det några år efter avverkningar eller andra ingrepp inte växer svampar där de brukade växa innan, vi har en bokskog som det brukade växa massor av kantareller i, men sen de gallrade för ganska många år sen har det inte växt en enda.
sparvuggla
Om man gallrar förändras hela biotopen av naturliga skäl. Solens påverkan, fuktigheten i marken, ph-värdet och även mikroklimatet. Dom flesta av svamparna lever dessutom i symbios med trädens rötter, och då upphör även den processen.
Det blir helt andra förutsättningar för växterna.

Vildsvin gör nytta i skogen, men det är klart att ingen vill att dom ska plöja i trädgården..... confused.gif

Fick justreda på förresten att ökningen av vildsvinsstammen har vänts till nedgång. Den första kalla och snörika vintern på mycket mycket länge är en av orsakerna. Och på sina håll har dom jagats hårt, även om en och annan travhäst och annat har också fått sätta livet till när jägarna har "roat sig".........
Blomfrun
Jobbar för fullt med att sätta upp kraftiga staket för att hålla bestarna ute. Har dom bara någon mil bort. Tacka vet jag marsvin
Gossen Ruda
CITAT (Blomfrun @ 19-08-2010, 20:33) *
Jobbar för fullt med att sätta upp kraftiga staket för att hålla bestarna ute. Har dom bara någon mil bort. Tacka vet jag marsvin

laugh.gif Fast marsvinen tillhör gnagarna. Det finns nog inte någon som helhjärtat vill ha vildsvin i Sverige även om givetvis en del gillar dem. Jägarna som inte samtidigt är trädgårdsägare möjligen.
Vippan
Då blir det svårt att konkurera med vildsvinen om svamparna dom har luktsinne som är bättre än en jakthund,mann har ju hört talas om tryffelsvin som letar svampar under marken,men numera används hundar för att leta tryffel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon