Full version: Pyrex eller Provado
Alba
Jag skulle vilja höra vad ni säger om Pyrex och Provado som man kan spruta växter med mot ohyra.Vilken är bättre tycker du ?
Vad skiljer dem åt - eller är de ganska identiska då det gäller hur de verkar ?
Anja Danmark
Jeg synes slet ikke, at man bør bruge gift i sin have...

Der findes andre løsninger til drivhuset - insektsæbe og nyttedyr er f.eks. to rigtig gode løsninger, som ikke slår andet ihjel end det, som de skal.

Og ude i haven sørger naturen som regel selv for en balance, hvis man har lidt tålmodighed og ikke går i panik ved den først bladlus!
kerstin z5-6
ja lika..
Alexander-VG-zon3
Provado säger jag då det tas upp av växten och dödar systematiskt. Pyrex dödar väl bara dom man träffar.
Sussie F-Flower
Jag vet inte om jag är "inkörd" på Pyrex... Men efter att cypermetrinpreparaten inte längre finns att tillgå i butik ( vad jag vet) så tycker jag att Pyrex är bättre...
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker Provado är effektivare, pyrex måste träffa insekterna och bryts ner ganska snabbt (handlar om minuter). Provado tas upp av växten så växten blir giftig för insekterna, när de suger på växten förgiftas de. Provadosprayen ligger kvar i växten i 2-3dagar tabletterna i ca 6v.
Alba
Då börjar jag med Provado som jag har hemma - både i spray och tabletter - och hoppas att det ska hjälpa mot mina inkräktare.

Anja - Jag håller med dig till viss del men nu det gäller en växt som jag måste rädda därför tar jag till vad som helst för att den inte ska dö.

Tack för era svar.
RitRat
Spinn då? Är Provado eller Pyrex effektiva på dem? Vilket i så fall?

Nu har jag fått spinn på mina basilikor och myntor som jag har i köksfönstret. Sååå tråkigt, jag är handlingsförlamad, har gett upp. Tur att jag har mycket basilika på annat ställe också, skörden är bra. På örterna vill jag inte gärna spraya gifter. Men om Pyrex försvinner så snabbt som "några minuter" - kan man ha det på basilika?
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr är spinn inga insekter så vanliga insektsmedel som pyrex funkar dåligt, det enda medlet på marknaden som är mycket effektivt mot spinn är Provado Plus sprayen, tyvärr är den inte tillåten på ätliga växter.

Många upprepade behandlingar med såpvatten kan funka till viss del annars så brukar det vara ganska effektivt att ställa ut spinnplantor så de blir utsatta för regn och lite blåst.
Alexander-VG-zon3
ett sätt att bli av med spinn är att dränka växten (plus krukan och övriga redskap som användes) i ca 20-40min i ganska varmtvatten (runt 40-43grader).

och sedan att man torkar av alla ytor där växten står.

detta brukar göra att spinnet försvinner. dock alla växter tål ju inte att dränkas. skulle dock tror att basilika klarar det. man får ju sedan sätta den varmt och soligt så att jorden torkar upp.
RitRat
Jo, visst är det så att spinn är kvalster, inte insekter.
Nä, jag tror att jag slänger basilikorna som är angripna. Jag har ju rena fina på ett annat ställe. Det känns för arbetsamt, och plantorna är inte oersättliga.
Bassam
Hej
Det är inte bra att slänga dem men det är bättre om man försöka bota dom.

H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon