|
Full version: Fladdermöss
En fråga kan fladdermöss i Sverige vara smittade med rabies?
Myosotis
19-08-2010, 08:38
CITAT (Lokan @ 18-08-2010, 21:56)  Det var en mycket informativ artikel, men jag förstår inte varför inte fladdermöss skulle kunna sprida rabies? De flyttar och kan bära på smittan, blir man biten av en smittad fladdermus borde man väl insjukna? Sen att det är extremt ovanligt och osannolikt är en annan sak. Ska man hantera en fladdermus kanske man borde ha handskar på sig. CITAT ...Rabiesinfekterade djur utsöndrar virus i saliven och smitta sker via bett eller slickning. Efter exposition kan virus ligga vilande på bettstället under en tid för att därefter spridas till hjärnan där en hjärninflammation snabbt utvecklas.
Tack vare sitt geografiska läge och stränga karantäns- och införselregler är Sverige rabiesfritt sedan mer än hundra år tillbaka. Detta till skillnad från flertalet länder i Europa där rabies är mer eller mindre vanligt förekommande hos såväl markgående djur som fladdermöss. Lite är känt om symtombilden hos lyssavirusinfekterade fladdermöss. Generellt gäller att djur som infekteras med lyssavirus uppvisar neurologiska symtom och avlider inom några veckor efter infektionstillfället. Detta gäller inte för fladdermöss. Flera studier har visat att till synes friska fladdermöss har antikroppar mot lyssavirus som ett tecken på att de kommit i kontakt med viruset. Om och i vilken omfattning dessa djur även har virus i saliven är okänt. I den aktuella studien kommer både serum, för påvisning av antikroppar, och saliv för påvisning av virus att insamlas och undersökas.
Fladdermöss är fridlysta och får inte avlivas om de inte har livshotande skador. I Sverige utförs sedan 1980-talet passiv övervakning av fladdermöss avseende förekomst av lyssavirus. Passiv övervakning innebär att endast upphittade döda djur undersöks. Fram till idag har provmaterial (hjärnmaterial) från omkring 500 fladdermöss undersökts, samtliga med negativt resultat. En aktiv övervakning, det vill säga provinsamling av serum och saliv från levande fladdermöss skulle bättre klargöra om lyssavirus förekommer hos svenska fladdermöss.
I Europa är rabiessmitta från fladdermöss till andra djur och människa extremt ovanligt...
Gossen Ruda
19-08-2010, 08:45
Enkelt uttryckt så lever våra fladdermöss enbart av insekter så hur skulle de kunna bli smittade av ett virus som bara finns hos högre djur, däggdjur exempelvis? Det är annat med vampyrfladdermöss men dessa lever mer eller mindre på att bita däggdjur och slicka i sig blodet. Vi har inga vampyrfladdermöss.
Myosotis
19-08-2010, 09:03
CITAT (Gossen Ruda @ 19-08-2010, 09:45)  Enkelt uttryckt så lever våra fladdermöss enbart av insekter så hur skulle de kunna bli smittade av ett virus som bara finns hos högre djur, däggdjur exempelvis? Det är annat med vampyrfladdermöss men dessa lever mer eller mindre på att bita däggdjur och slicka i sig blodet. Vi har inga vampyrfladdermöss. Om du hade brytt dig om att läsa artikeln hade du sett att fladdermöss visst är smittade, det är ju ingen nyhet precis. Hur smittan ursprungligen överfördes till fladdermöss är inte lätt att veta, det kanske är så att den ursprungligen är en fladdermussjukdom som sedan förts över till andra däggdjur. Fladdermöss lever nära varandra och slickar varandra, dessutom står det CITAT Luftburen smitta finns också beskriven från grottor som härbärgerat stora kolonier av fladdermöss.
så det är inget konstigt alls om många fladdermöss bär på viruset.
Gossen Ruda
19-08-2010, 09:21
CITAT (Myosotis @ 19-08-2010, 10:03)  Om du hade brytt dig om att läsa artikeln hade du sett att fladdermöss visst är smittade, det är ju ingen nyhet precis. Hur smittan ursprungligen överfördes till fladdermöss är inte lätt att veta, det kanske är så att den ursprungligen är en fladdermussjukdom som sedan förts över till andra däggdjur. Fladdermöss lever nära varandra och slickar varandra, dessutom står det
så det är inget konstigt alls om många fladdermöss bär på viruset. Jag har läst, noggrant. Nu pratar jag om förhållandena i Sverige och inget annat. Hos oss skulle nog smittan dött ut direkt eftersom våra fladdermöss sover vintersömn. Ev smittade individer hinner dö under vintern. Vi har inga stora kolonier med fladdermöss, de tillhör tropikerna. Hos oss lever fladdermössen mer enstaka, ibland i små grupper.
Fågelvägen
19-08-2010, 09:59
Gossen Ruda: "Hos oss lever fladdermössen mer enstaka, ibland i små grupper."
Stämmer inte! De lever åtminstone en del av året i kolonier på 20-60 individer, somliga källor uppger mycket större antal. Vilket kanske inte ur rabies-synpunkt spelar någon roll.
Och Myosotis: Handskar MÅSTE man ha på sig om man hanterar fladdermöss, också utan rabiesrisk! De kan bitas i självförsvar. Och hittar man en fladdermus ska man hänga upp den i en trädgren, för de kan inte flyga upp från marken.
Meriona
19-08-2010, 11:18
Jag vet inte så mycket om fladdermöss, men jag tycker att de är oerhört söta. Jag har inte haft handskar på mig när jag plockat upp dem, men det har jag inte med möss eller fåglar heller. Så hårt biter de inte ändå, åtminstone inte hittills. Handskar är klumpigt, jag är rädd att skada dem för att man blir "okänslig". Har man blivit biten av marsvin, tamråttor och gerbiler så blir man kanske lite förhärdad.
Jan Lindgren
19-08-2010, 12:42
Hej! Vi som bor i Skåne ska nog vara lite försiktiga med fladdermöss. Rabiessmittade djur finns ibland i Danmark. Bett av fladdermöss anses så allvarligt att man efter vederbörligt tillstånd ska avliva fladdermusen och testa. Vi hade för några år sedan en elev som blev biten. Fladdermusen infångades och efter många timmar och många telefonsamtal så avlivades djuret. Fladdermusen hade inte rabies. MVH Jan Lindgren
Gossen Ruda
19-08-2010, 13:19
CITAT (Jan Lindgren @ 19-08-2010, 13:42)  Hej! Vi som bor i Skåne ska nog vara lite försiktiga med fladdermöss. Rabiessmittade djur finns ibland i Danmark. Bett av fladdermöss anses så allvarligt att man efter vederbörligt tillstånd ska avliva fladdermusen och testa. Vi hade för några år sedan en elev som blev biten. Fladdermusen infångades och efter många timmar och många telefonsamtal så avlivades djuret. Fladdermusen hade inte rabies. MVH Jan Lindgren Visst kan de bitas, det kan tom människor göra. Men de biter bara i självförsvar och chansen att den fladdermus som biter en människa tidigare har bitit ett rabiessmittat djur är lägre än 0. Beträffande antalet sammanboende djur så är 20-60 individer vad jag kallar en grupp. En koloni är på flera tusen, ibland flera miljoner exemplar.
Det står också i artikeln att Sverige varit rabiesfritt sedan 1886 och vad jag förstår så hör Skåne till Sverige?
Gossen Ruda
19-08-2010, 15:56
CITAT (Lokan @ 19-08-2010, 15:59)  Det står också i artikeln att Sverige varit rabiesfritt sedan 1886 och vad jag förstår så hör Skåne till Sverige? Mer eller mindre.
Fågelvägen
19-08-2010, 17:55
HÄR finns massor av intressant information om fladdermöss, bl.a. vilka arter som finns i Sverige, hur stora kolonier man hittat (upp mot 400 individer av dvärgfladdermusen) och att man gärna ska bjuda en fladdermus på vatten, ifall man hittar en. Fina närbilder dessutom! Där finns också information om rabiesrisken. Jag tolkade texten så att en fladdermus kan bära viruset utan att själv vara sjuk.
Myosotis
19-08-2010, 19:33
CITAT (Lokan @ 19-08-2010, 15:59)  Det står också i artikeln att Sverige varit rabiesfritt sedan 1886 och vad jag förstår så hör Skåne till Sverige? Det säger sig ju självt att man inte kan kontrollera varenda fladdermus.
Gossen Ruda
19-08-2010, 19:55
Jag skulle nog säga att risken att få rabies av en fladdermus är obefintlig i Sverige, även om det teoretiskt skulle kunna finnas smittade djur här. Toeri är en sak, praktik en annan. Man märker om man blir biten av en fladdermus och då kan man få relevanta behandlingar. Att gå omkring och oroa sig för rabiessmittade fladdermöss är lika klyftigt som att oroa sig för vilda elefanter. Rabies är dock inte att leka med, därför skall man inte leka med hundar och andra djur i mer sydliga trakter. Det otrevliga med rabies är nog att när man väl får symptom på en infektion är det för sent att göra något, och i det läget är dödligheten 100%.
Myosotis
19-08-2010, 20:06
Håller med, risken är obefintlig och ingen går väl omkring och är rädd för att bli biten av en rabiessmittad fladdermus, jag brukar inte ha handskar när jag ska hantera en fladdermus fast man kanske bör. Men frågan var "kan fladdermöss i Sverige vara smittade med rabies?" och det kan de ju.
Gossen Ruda
19-08-2010, 20:13
Man behöver inte ha handskar heller, bara man tvättar sig efteråt. OM man blir biten är det dock dags för att kolla stelkrampsskyddet och kanske få en rabiesbehandling.
Meriona
19-08-2010, 20:14
Sant. Man BÖR och man GÖR är inte alls samma sak. Jag har klappat och lekt med katter och hundar både i Grekland, Turkiet och Mexico.  Smart? Kanske inte, men det går inte att låta bli. Och gatuhundar är mycket sällan aggressiva mot turistmänniskor, jag har inte sett det nån gång.
Tack alla för intressanta svar.Personligen är jag inte rädd för rabies men det var så här att en vän till mig var ute på vårat lantställe och vi har en massa fladdermöss, vi satt ute på kvällen och en fladdermus råkade komma och flyga på henne och hon fick ett litet skrapmärke på halsen och nu är hon hysterisk och är livrädd för rabies.....
Meriona
19-08-2010, 20:58
Du kan nog lugna henne.
Det har jag gjort Meriona och hänvisade till alla duktiga här på odla
Gossen Ruda
19-08-2010, 21:32
CITAT (Vippan @ 19-08-2010, 21:50)  Tack alla för intressanta svar.Personligen är jag inte rädd för rabies men det var så här att en vän till mig var ute på vårat lantställe och vi har en massa fladdermöss, vi satt ute på kvällen och en fladdermus råkade komma och flyga på henne och hon fick ett litet skrapmärke på halsen och nu är hon hysterisk och är livrädd för rabies..... Låter märkligt att en fladdermus skulle "råka" flyga på din vän, de har en enorm manöverförmåga och ett osvikligt radarsystem. Den fattade nog inte att det var en människa utan den hade nog tänkt sig att landa och vila. Skrapmärket är säkert gjort av nån klo och där finns det definitivt ingen smittorisk.
Orkidétjuven
19-08-2010, 23:43
EUROPEISKA FLADDERMUSNATTEN FÖREDRAG OCH VANDRING Lördag 28 augusti, kl 19 - ca 23. Föredraget börjar i Stora hörsalen. Naturhistoriska riksmuseet.
Kom och lyssna på ett spännande föredrag om Sveriges flygande däggdjur. Vid bra väder får du möjlighet att både se och höra dem med hjälp av ultaljudsdetektor i Nationalstadsparken med experten Marie Nedinge från Naturvårdsverket. Aktiviteten ställs in vid regn.
Gossen Ruda tror du inte att det kunde vara en insekt som den skulle fånga som kanske satt på henna den teorin har jag iaf,ja fladdermössen är otroliga flygare jag brukar sitta ute och titta på dom när dom jagar på natten.
Tack Orkidetjuven det låter väldigt intressant har jag möjlighet att besöka Naturhistoriska ska jag göra det,vi har fladdermuskolonier här ute på landet jag har sett 2 en lite mindre och en mörkare nästan svart,och dom får ungar varje år dom låter som små fågelungar.
skogstroll
20-08-2010, 10:03
...bara för det så drömde jag om fladdermöss i natt, jag var i ett stort garage där någon hade lämnat kaniner, fåglar och marsvin svältande i burar och det hängde en massa jättestora fladdermöss överallt som bet en usch - det var ingen skoj dröm alls...
tillbaks i verkligheten så saknar jag små fladdermöss som flyger omkring kvällstid och piper på sitt speciella sätt
Vilken läskig dröm Skogstroll.Fladdermöss är fashinerande fast lite otäcka tycker jag att dom är.
skogstroll
20-08-2010, 10:24
ja lite läbbigt kanske  när jag var liten hyrde vi hus på Utö i Stockholms skärgård. Nån gång lyfte jag på brunnslocket och hjälp jag höll på att dö väldigt ung när det kom upp en svärm med fladdermöss haha jag väckte nog hela ön
Solstorm
20-08-2010, 11:45
Man pratade på radion för ett tag sedan att man hittat fladdermöss med rabies i Sverige. http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara...ka-fladdermoss/
skogstroll
20-08-2010, 11:46
huvva. hörde det fanns några vampyrundergrupper av fladdermöss nånstans i sydamerika som tatt död på en del med rabies... här går man nog säker
Solstorm
20-08-2010, 11:58
I Sydamerika så ger de sig på kor, men jag tror att det är en speciell sorts fladdermöss.
Orkidétjuven
21-08-2010, 11:34
Här kan ni köpa fladdermusholkar. Naturbruksföreningen har en bra modell. http://www.naturskyddsforeningen.se/butike...fladdermusholk/Medan tyska schwegler har både bra sommar modeller och vintermodeller för ide. Länkar finns till höger. Jag har valt med engelsk översättning. http://www.schwegler-natur.de/index.php?ma...;sub=fledermaus
Solstorm
21-08-2010, 14:12
Jag har en hemmabyggd av den översta modellen fast de har aldrig velat bosätta sig i den. Holken sitter i ett träd, kanske skulle den sitta på något annat sätt. Fladdrmöss finns här ändå, de bor väl i skogen någonstans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|