Pumparump
Har i flera år funderat på vad detta är för något. Om det är något skadedjur som jag bör kasta bort eller om det är ett ofarligt djur eller kanske rent av ett nyttodjur. Någon som vet? Har bara sett det i köksträdgården.

Lyckades inte ladda upp bilden så här kommer en beskrivning istället: Det är en ca 2-3 cm lång larv som är vit, nästan genomskinlig. Ganska knubbig, med ett kopparbrunt huvud.

Någon som vet?
Tulipanaros
Larv av noshornsbagge? Eller någon släkting.
Tofslan
Kanske någon av dessa:http://www.bionema.se/fragor/fragor_skadeinsekter.htm ?

Mvh,

Tofslan

Tulipanaros
Ja, där finns andra möjliga baggar. Men att kalla dem "skadeinsekter", som sidan gör, är ganska överdrivet, tycker jag. De gör knappast någon större skada, och om man inte ser någon skada på odlingarna tycker jag absolut inte att man ska börja bekämpa dem! Tvärtom ska vi vara glada om våra odlingar gynnar eller åtminstone inte förstör mikrolivet. Risken med bekämpning är att också smådjur man ville ha kvar stryker med.
Bolltistel
Här är en bild på en fetpölsa, som jag fått lära mig att dessa feta larver som ligger och gottar sig en bit ner i jorden heter:

http://www.lokalhistoria.nu/extra/news/?id...dule_instance=1

Är det sådana du hittat?
Tydligen kan de ställa till med någon slags skada, men jag har då aldrig märkt något.

Kolla in de läckra antennerna hos den vuxna individen (skrolla ner i länken ovan).
Pumparump
Tack för svaren!
Visst är det en fetpölsa! Ser precis ut så.

Ett år var det inget som tog sig i en bädd. Det kom upp små plantor men en dag var de borta. Kan det ha varit en pölse tro, eller ett gäng kanske som käkade upp rötterna. Har kastat dem över häcken när jag sett dem, kommer nog fortsätta med det.

Hej svejs!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon