humla
Har hittat en buske i Kalmar stadspark som blommar nu, och blev nyfiken på vad det var. Den är ca 3 meter hög, och har hundratals (tusentals?) små blommor. Knopparna sitter tätt ihop, fördelade över grenarna. Knopparna är lite röda, och blommorna vita. Blommorna är ca 5 mm i diameter när de är utslagna.

Vad är detta??
Åsa, mälardalen zon 2
Har du möjlighet att ta en bild på växten?

Kan inte komma på någon växt som blommar just nu med den färgen. Tänkte först på tibast som kan blomma tidigt medans det finns snö (men här blommar den nog inte riktigt så tidigt som januari)och det finns varianter med vita blommor men tibast brukar bara bli någon meter hög.
Åsa, mälardalen zon 2
Kom på att det finns olvon som blommar tidigt. Kan det vara ett hybridkejsarolvon?

http://www.odla.nu/artiklar/viburnum.shtml
humla
Det ser precis ut som den! Har några (ganska dåliga) bilder på den "knoppklase" jag plockade...

Tack för hjälpen, Åsa!
Cilla
Hybridkejsarolvon och tibast överraskar mig varje år. Jag hade en gång en vinterblommande forsythia som jag inte minns namnet på. Liten svagväxande buske med samma blad som vanlig forsythia fast mindre, och blommor som denna men glesare. Blommade i gult januari-februari.

Vet någon vad denna heter?
Lars
Läste i en bok att Prunus surhirtella 'Autumnalis' - vårkörsbär ska blomma vid jul. Jag har ju inte sett så många, men jag vill minnas att den här i Alnarp blommade betydligt senare förra året. Är det någon som har sett just vårkförsbäret blomma så tidigt?
Sylvia
Det låter som hybridkejsarolvon, jag berättar om den i artikeln som Åsa redan länkar till.

Hade blommorna däremot varit gula eller rödaktiga, skulle den kunnat vara trollhassel, som också blommar tidigt:

Trollhassel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon