Garden bliss
Det finns en uppsjö av olika typer, batteridrivna, solcellsdrivna osv. Vilken har du köpt som har funkat?
Anki V
Jag har provat uppåt ett tio-tal och INGEN har funkat.

/Anki
anki/ronninge
när jag arbetade på kyrkogård hade vi enorma problem med just sork som
tuggade i sig i massor.

vi provade allt........
inget hjälpte och med dom ytorna och med allt " godis" som fans i överflöd för sorken, så....
flyttade dom bara vidare i området.

tror mer på att störa deras liv, ändra deras förutsättningar.
Du får skaffa dig en katt, de är bra jägare,
eller en häst som betar av gräset och gör kort,det gillar inte åkersorken , eller när marken blir tillplattad av hästens hovar,
ugglor de äter sorkar smile.gif

Det påstås att sorken ogillar vissa växter. En bondbönsodling sägs få sorken att flytta och klocklilja och kejsarkrona lär utsöndra en doft som sorken inte gillar. Blomstertobak skall avskräcka genom sin smak. Även lökväxter sägs vara effektiva t.ex. Bollök, kirgislök, gräslök och vitlök.

istället för att köpa dyra hjälpmedel så kan man..
Gräva ned en glasflaska i marken så att den sticker upp med halsen. När vinden tar tag i flaskan skapas vibrationer. Billigt och enkelt.

Fällor finns naturligtvis, som du kan beta med morötter, men då är det det där med att "tömma fällan" usch!

sen finns det kemiska bekämpningsmedel om man är tillräckligt desperat.

husmorsknep som kaffesump, snus, peppar,...hur det är med dom knepen,,,,,,,,jag tvivlar!

En granne, gasade ihjäl dom! låter ju hemskt egentligen

tror på att störa deras liv, ändra deras förutsättningar!

råd om att bli av med sork

hittade en bra länk..
Garden bliss
Tack för att ni delar med er av era råd, även om jag redan har dammsugit forumet på info om sorkar och hört alla redan. =)

Hoppas att någon sort har varit till hjälp för någon.

Hittills verkar det som jag har lyckats skrämma iväg den (eller de få) sorkar som vågat sig in hos oss, men då jag vet att de finns i överflöd i omgivningarna så vill jag vara väl förberedd med motvapen.
Garden bliss
Oj, vad trött jag var när jag skrev det inlägget! Någon måste vara nöjda med någon av de olika sorters elektroniska prylar som finns på marknaden?
Blomfrun
Har inte provat elektroniska skrämmor mot sorkar men köpte för flera år sedan "keramik" pellets med citronella som fungerade bra. Vi har massor av sork, samt en duktig sorkjägare, men vi använder kattsanden från katternas låda dels längs tomtgränsen samt i alla sorkhål. Fungerar bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon