Full version: Gröna fingrar
Penningtäd
Hej!

En Doftranka har inte blivit bättre sedan den för ca en månad sedan, efter flyttningar fram och tillbaks, börjat ta sämre upp vatten från jorden samt bladen börjat gulna snart därefter. Orsaken kan varit att den blivit utsatt för för stora temperatur förändringar i och med att ett fönster ovanför den var öppet dygnet runt under värmeböljan på ett av ställena där den varit. Man hade tagit 3 st sticklingar från den... Man hade använt planteringsjord, sand och plastpåsar. 3.e dagen kollade man läget under påsen för att se om det behövdes vattnas, och då var det mesta av växt delarna ruttet... Sedan tog man några nya sticklingar från rankan. Bladen såg inte helt fräscha ut. Växten har inga fräscha blad längre..., men dock flera stjälkar/skott ser fortfarande bra ut. Dags för ett under! Igår doppade vi de nya i C-vitamin vatten (från en brustablett...(?)) och satte de i såjord med sand, och sedan allting till minidrivhus "Plant Start" , Bröderna Nelsons , ÖoB, 50 kr 2st (ekonomisk). Sanden är från Plantagen i Bromma. På diskbänk i ett kök där det är varmt på g a matlagning. Angående rotningsmedel, läste jag, bl a på Odla, om att man kan ta några smala skott från ett Salix... träd, ex pil eller sälg, skära de i små bitar och sätta i vatten samtidigt som stickers... och att hela anordningenen ska stå i ett dygn. Tyvärr hittade jag inte ngn salix...här i min vackra Blackeberg... (fast jag sett några här i närheten i våras. Svårt att hitta de nu när "katter" är borta. Eller så har man tagit bort träden, tyvärr ser man sådant förekomma ofta här. Jag gav mig på ett träd för att sedan komma fram att det var en ask... Ber om ursäkt. Tittade länge på ett körsbär.. eller ngt, och sedan vägrade vara en okunnig vandal igen). Det vore lättare om det behövdes ngt från ett av de till bladutseendet karakteristiska trädslag, som asp, ek eller björk... (med tanke på årstiden. På vinter försöker jag inte ens leka leken växtkunnig.) Vore trevlig om jag hade farfar eller morfar till hands nu, för lite ANONYMT och telepatiskt kommunikation. Nu är sticks... i jorden. Ska vi ta ut de... alltså för att använda rotningsmedel Webufix från Weibulls , undrar jag... (för jag har tappat hoppet om att hitta ett salix... träd innan våren) eller kan rotningsmedlet användas på sticklingar som redan är i krukor). Känns som att jag ställer dumma frågor. Tur att ni inte känner mig. Förlåt mig. Jag verkar vara född med "blod på händerna".

Ja fick INGET (???) svar från Allt om trädgård, Blomsterfrämjandet eller Blomsterlandet, de verkar vara helt ointresserade av Stephanotis floribunda. /Mvh
ingrids
Om du inte hade små hål för ventilation i plastpåsarna kan det ha bidragit till att det ruttnade - ventilation är viktigt och vi är fortfarande i rötmånaden. Om du ser till att glänta lite på växthuslocket då och då minskar du risken att det händer igen. Jag har inte förökat doftranka själv, men rotningsmedel har jag svårt att tro att det krävs, däremot tålamod.

Angående moderplantan, om har henne kvar, kan du testa att ställa ner hela krukan i ljummet vatten en halvtimme. Det kan vara jorden som torkat ut på ett sådant sätt att den har svårt att absorbera vatten och då får inte växten nog med vatten fast du försöker vattna den.
kentbra
Med tanke på överskriften.
[color="#FF0000"][/color]
Många gånger så krånglar man till det onödigt mycket.
Detta för att man tror att det ska gå bättre.
Oftast blir det istället tvärt emot.

Att ha GRÖNA FINGRAR brukar innebära att man lyckas med mesta utan att anstränga sig.
Själv har jag massor av udda och för en del helt omöjliga växter.
Allt från vanliga Pelargoner till frösådda palmer.
Försöker hålla och driva upp allt med mottot "DET SKA VARA ENKELT"

Anser att man behöver inte GRÖNA FINGRAR.
Räcker gott med GÖDNING I KALSONGERNA.

Många lever efter mottot
"Varför förenkla saker, när det går att krångla till det."

Kent
Crazy4Flowers
Jag tror att det går bra bara det inte blir för blött. Har du kollat efter ohyra på växten? Rotningmedel tror jag inte så mycket på, testat en gång och det gick inte alls.

Håll lagomt fuktigt så går det nog bättre.
Penningtäd
Hej!

Tack så mycket Kent att Du är snäll mot mig i DITT inlägg. Tackar.
För farliga damer som håller på lurking måste jag tillägga att jag inte vet vad mannen menade, jag har Asperger syndrom enligt min söta läkare som också är en perfekt dam. Fast ingen människa är en ren Aspberger. (Renhet är tyvärr borta även från Norden.) Så visa ordspråk förstår även jag, som är ingen dam. Jag ber Kent om förlåtelse... Behövs ingen svar Kent, tack! Jag googlade på uttrycket. Sedan spårade jag ur som det händer när man surfar, och kom då fram till ett intressant företag som heter EcoBalansen. Fantastisk, vad jag skulle vilja hålla på med samma sak som De.
Tacksam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon