Full version: Penningsträd
Penningtäd
Hej!
Här är ett problem till (Känner mig lite som min sköna grundskole matte lärare)!
Förlåt om jag stör. Min Crassula ovata... har börjat bete sig konstigt (Den fick jag som present från min vän åt vilken jag varit krukväxtvakt sommaren 2009, då några av Odla forums deltagare räddade den med sina råd/TACKAR.) Trädet tappar nu flera blad om dagen. När jag skrivit detta kunde jag höra hur flera av de föll på parketgolvet, en efter en, där i andra delen av samma rummet, där jag satt vid datorn. Jag var ensam annars (/tycker om det). Detta har börjat för ca en vecka sedan.
Kan det vara på grund av att jag vattnat för sparsamt.... och/ eller är det dåligt läge, sorgmyggor, ngn sjukdom/parasit eller ngt annat, jag inte nämnt här, undrar jag...
Trevligt när man får krukväxter som present, men lite jobbigt när de inte mår bra osv, och när man själv är ingen expert på krukväxter, som man fått, nyligen.
Första fotot är krukväxten hur den står på sin söta plats i rummet, till höger om ett v. fönster. Mittets Fotot är alla blad som fallit under de närmaste dagarna, som mest en v. period handlar det om, ung. De flesta är saftiga, inte alls skrynkliga. (Sedan den repat sig 2009 från mina alternativa vattningskurer, OBS välment.) Det tredje fotot är de fällda bladen, hur de satt just innan jag plockat de för mittfotot.
Hoppas Penninsträdet inte tappar flera av bladen med sådan fart. Jag ska till Weibulls och köpa NEMAblom och en växtnärning för det. Jag har aldrig gett den växtnäring, för jag är lite misstänksam mot de. De jag sett såg ut som som rengöringsmedel, ren kemi alltså verkar som.
Undrar om ngn trevlig deltagare kan rekomendera några böcker.../Mvh

Alexander-VG-zon3
ja det ser ut som övervattning eller torka , närings ska du inte ge den nu om den mår dåligt (det ges på våren-sommaren). näring är ingen fara att använda.

kolla hur rötterna mår, har du vattnat för mycket så vattna den mindre. har du gett för lite så vattna den lite mer (men den måste ändå torka upp).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon