Irene_L
I maj klippte jag ner min lavendel. Sen gjorde jag sticklingar på en del av det avklippta och satte sen de små sticklingarna i krukor med planteringsjord.

Maj -10

Dom har verkligen tagit sig jättebra och dom flesta har fått jättefina rötter. Det var 48 små sticklingar som jag satte i tre krukor och av dom så har 30 st klarat sig och fått fina rötter. Det funkade bra med vanlig planteringsjord!
Här har jag tagit ur dom ur krukorna så ni ska kunna se hur dom ser ut:

En del blommar till och med. Men dom blommorna tog jag bort nu när jag planterade så dom inte ska ta kraft från plantan.

En del har fått riktigt fina rötter!

Där jag har lavendeln var det en del som dog i vintras. Nu passade det perfekt med dom nya sticklingarna där det var lite tomt. Jag delade bara varje kruka i två innan jag planterade. Då stör jag inte rötterna så mycket som det skulle bli om jag tog dom en och en. Vi får se om det var ett bra beslut!

Nettan8
Härligt. Visst e det kul när det funkar som man vill.
Själv planterade jag ut de buxbom sticklingar jag tog förra året (augusti). De har stått ca 4 o 4 i krukor men igår fick de flytta ut en o en i pallkragen istället,, o vilka rötter de hade!! Ska bli kul o se hur de e nästa vår, om de nu klarar vintern.
Klint
Meen va kul! bravo.gif Måste försöka komma ihåg att testa till våren
Malin_MeL
vad roligt!! bra tips! så ska jag göra till våren, jag håller på att fylla en jätterabatt med lavendel, hittills har jag bara delat och planterat ut, men detta går ju mycket snabbare!
Krolliljan
De blev ju kanonfina. tummenupp.gif
Det måste jag också prova till våren.
kerstin z5-6
Snygga sticklingar!Lavendel är också väldigt lätt att så-ge den en kylperiod under snön i 4 veckor, tom kylskåpskallt räcker sen gror de väldigt fort.
Har man någon särskilt snygg sort, är sticklingsförökning såklart att föredra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon