yngslanda
Vi vill i en del av vår 5000 kvm stora trädgård anlägga en "vild" äng. Området är delvis skuggat av ett stort körsbärsträd och delvis helt öppet. Det är en gammal trädgård från 1920-talet vilket betyder att det är minst 30cm matjord under gräsmattan. Området som vi vill "förvandla" till äng är idag helt täckt med gräsmatta och på våren kommer alltid massor av vitsippor.

Det är flera frågor som behöver svar innan vi kan börja:
1. Måste gräsmattan bort eller kan den vara kvar som bas?
2. Vilka blommor/växter ska jag så/plantera för att komma så nära en klassisk äng som möjligt som blommar hela sommaren.
3. Vilka blommor trivs i sol resp. skugga?
4. Hur och när underhåller jag, förmodar att det är lie som gäller...

Tacksam för råd & tips!

Mvh
Patric
Nettan8
Jag har provat att så ängsfröer direkt i gräsmatta o det fungerade inte. Gräset tar för mycket näring antar jag. Så gräset får nog flytta på sig...
Gossen Ruda
Ett jäkla jobb att ta bort gräset om man inte skall gå över hela området med Roundup. Men då behöver man så in lite nytt gräs sen... Jag föreslår att du till nästa år klipper gräset som vanligt och tag bort allt klipp, detta för att få ner näringstillgången. Absolut ingen gödning. När gräset växer dåligt kan man riva upp bitar av mattan och så in olika växter eller gräva upp och plantera in plantor. Vilka är svårt att säga, kolla runt vilka som ser fina ut. Det finns ängsblommefrön att köpa men jag vet inte vad de påsarna innehåller.

Tillägg: Ingen klippning under året när du väl fått igång ängen, bara slagning på hösten med lie eller röjsåg. Om du skall ta bort det slagna eller inte beror lite på hur mycket näring som finns kvar, dvs hur mycket det växer på ängen. Lite fingertoppskänsla där.
Gunilla T
Att anlägga en vildäng tillhör nog en av de större utmaningarna i trädgården. Vildängsblommor vill ha mager jord och det bör man försöka åstadkomma. Att ta bort gräset först är nog ingen bra idé - det kommer ogräs ögonblickligen på öppen jord.

Att klippa gräset några år och ta bort gräsklippet är ett sätt att få jorden magrare och därefter så in ängsfrö. Sedan gäller att slå ängen varje år med lie vid en viss tidpunkt.

Olle har en jättefin äng som han jobbat mycket med, han kan säkert berätta mer.
ängsvädd
Jag kan tänka mig att man kan plantera in små grupper av ängsblommor i gräsmattan.

Det finns olika blommor för olika typer av jord, fuktig eller torr. Som de andra skrivit ska man inte gödsla en vildäng.

Man kan också gräva upp vissa plättar så att man får bar jord och så vildängsfröer där, men tänk på att vissa blommor blommar först på andra året.

http://www.pratensis.se

Som sagt - Olle är vildängsproffset biggrin.gif

Edit: Glömde nämna amaira som vildängsproffs biggrin.gif
Nettan8
Sant,, bort med allt som e näringsrikt (gräsklipp m,m). Väljer man att ta bort gräset helt så täck ytan med duk ex, så inte fröogräs kan ta fäste.
ängsvädd
Glömde skriva att du ska absolut inte klippa ängen - det är lie som gäller. Du ska slå sent på säsongen så alla fjärilar hinner utvecklas. Man kan slå i september/oktober - Olle o amaira kan ge bättre svar smile.gif
darlingson
Jag går i precis samma tankar och gör som du, fråga på forumet o ring experterna!

Jag kommer att göra såhär på med min gräsmatta, testar först på ca 20 kvadrat ..

- kolla på www.pratensis.se först, de har bra ängsfröblandningar på påse, finns även på Botansiska Trädgården här i Gbg .. pratensis har även bra info om ängar

- ängar behöver mager jord och det kan man köpa (om man bor i Stockholm, genom Hasselfors Garden, kallas för ängsjord)
- eller göra själv ... tar man torv så blandar man 50/50 i volymprocent med torv/sand och lägger ut på mattan, sedan sådd
- tar man jordfräsen så kör du fräsen i mattan så djupt du nu kommer med den på den avsedda ytan, fräs en stund, sedan lägger du ca 5 cm sand på det hela och fräser runt det - upprepa tills du har ca 15 cm sand lagd på mattan men det har ju rörts om i mullen ... nu ska du ha mager jord!

som sagt, jag ämnar göra detta, helst under nästa vecka men vi får se om jag får tag i en jordfräs innan det ... så jag är ingen expert, men jag kollar gärna upp innan jag sätter igång med projekt

aug/sept är tydligen perfekt tid att så ängsjord, så bra timing!

/petri
ängsvädd
Ängar trivs alldeles utmärkt på lerjord - tror inte du behöver byta ut jorden, välj istället blommor som passar den jord du har smile.gif

Vad har du för jord?
Gunilla T
Nej, nej inga mördarmaskiner (jordfräs) i marken. En äng gör man väl för att främja djurlivet och inte börja med att hacka maskarna i småbitar. Dessutom sprider sig allt ogräs, såsom kvickrot när man hackar sönder jorden. Varenda liten rotbit blir en ny planta...
ängsvädd
Ingen torv i jorden tycker jag, det sänker pH-värdet och många ängsblommor gillar kalkrik jord. Lerjord är ganska kalkrik och buffrar mot försurningen bra, den är idealisk som ängsjord smile.gif
yngslanda
Jag är ganska "färsk" här på forumet och det känns redan som att jag börjar få koll på hur jag ska gå tillväga.
Vi bor strax utanför Växjö och kände inte till Pratesis (som ligger typ 3 mil härifrån), känns som att de kommer till undsättning.

Vi har lerjord, PH-värdet känner jag inte till.

Tack hittills för alla svar!

Mvh
Patric
darlingson
ja alla gör väl som de vill men tipset om torv/sand fick jag av ägaren på pratensis när jag ringde, tipset om jordfräs o att blanda i sand fick jag av en expert på Botaniska när jag ringde honom för ett par frågor .... gräsmattan jag ska göra detta på har varit just gräsmatta sedan 60talet o inte mycket till ogräs i det ...

/petri
kerstin z5-6
Lerjord är helt ok.Du behöver inte veta ph välj växter som passar jorden.
Ingen jordfräs.

Någon svarade på en liknande fråga med detta " enkelt man sår ängsblommor och slår med lie-sen tar det bara 100 år att få en fin äng smile.gif

Kanske börja på en mindre bit är en god idee?
Även nyfiken på orsaken till att du vill ha äng ? -den är ju inte precis lättskött..fast det är inte gräsmatta heller ..
yngslanda
Anledningen till varför jag är nyfiken på äng är att vi bor på en hästgård med stora hagar/ängar som närmsta granne och dessa ängar frodas, vi har t ex Nattviol i vissa av dom. Hästarna betar av de finaste ängarna på senhöst/vinter. Tänkte att dra in en del av denna upplevelse i trädgården (förutom hästarna).

Goda idéer brukar alltid urarta i hårt arbete...

/Patric
Olle A
Proffs är väl att ta i, att jag har lyckats så bra beror nog till stor del på att jag hade ett så bra utgångsläge: en inte alltför välskött gräsmatta där prästkragar, blåklockor, johannesört och en del annat trevligt redan hade börjat ta sig in. Jag lät det växa och grävde upp ytor på någon kvadratmeter där jag lade på såjord och sådde in olika ängsfröblandningar. Du bör undvika de stora fröfirmornas ängsfrö, som ofta är importerat från utlandet, och hellre beställa från Pratensis eller Naturskyddsföreningen. Eller samla in frö själv i omgivningarna. Såytorna har jag fått lägga hönsnät över i början, eftersom hyresvärdens hund och katt annars gärna springer och gräver i dem. Däremot har jag inte haft några problem med vilda djur, trots att skogen ligger alldeles inpå. Är det torrt får man vattna såytorna i början, annars låter man helt enkelt både dem och gräset runt omkring vara. Meningen är att ängsblommorna så småningom ska sprida sig så att inga tydliga såytor kan ses efter några år. Som Ängsvädd skriver ska man inte slå ängen för tidigt, jag slår numera min äng i mitten av september. Det avslagna höet kan gärna ligga kvar ett par dagar och fröa av sig, men måste sedan bort. Får det ligga kvar göder det marken, och en äng ska ju vara så mager som möjligt.
Lycka till med ängen!

[attachment=54107:_ngen.jpg]

Olle
ängsvädd
Det låter som att ni har mycket goda förutsättningar för en underbar vildäng - lerjord är toppen. Så mycket hårt arbete behöver det inte bli - ta lite i taget. Ängen ska ju bara slås en gång per år, mycket lättare än att ha gräsmatta. Mycket kommer nog att söka sig in naturligt eftersom ni har sådana omgivningar.

Glömde skriva en annan anledning till varför man ska slå sent - för att alla blommor ska hinna blomma - ängsvädd exvis som är värdväxt för den utrotningshotade väddnätfjärilen blommar sent.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon