Full version: Ny kärlek!
Katti med torpet
Har alltid varit väldigt skeptisk till kapilärmattor och trott att "det där kan ju aldrig funka".
Men efter förra vårens fröhysteri där ett antal sådder gick om intet pga min inte så regelbundna vattning, täknkte jag i år att ja ja, jag får väl testa i alla fall, och nu är jag förälskad wub.gif

DET FUNKAR, verkligen jättefunkar!! Det är närmast så jag blir orolig om det är för fuktigt? Det här gör ju att man bara behöver vattna så där en gång i veckan och då bara i "brickan" och ändå är alla krukor lagom fuktiga hela tiden (eller?). Fattar ni vad bra det här är för en slarver som jag!!
Nu är det väl jag som är sen förstås, alla ni andra har väl gjort så här jämt eller?
Vore kul att höra era erfarenheter, finns det någon baksida på det här myntet som jag inte har upptäckt än?
Ingrid på Västkusten
Jag gillar dem med och kommunala fat med kapillärmatta så ställer man alla krukorna där. nackdel+ Tja rötterna på växterna far ibland ut ur hålen och ner i bevattnignsbrickans vattenförråd :-) ( jag ahr willabs underbevattningsbricka)
och i växthus är dte lite svårare att hålla den fuktig men jag är också mkt förtjust. Har ju haft den ett tag nu så jag tänker inte på det och inte alla vill ha sina krukor i stora fat har jag märkt.

I fönsetrbrädor t ex har jag lååånga fyrkantiga plastfat. Alt så man kan knö in ännu MER växter ( visst är man tokig)

Hälsar Ingrid
Katti med torpet
Aha!!
Man kan ha dem även på fönsterbrädan till sina krukväxter också!?! tongue.gif
Å vad de skall bli glada, nu kommer de att slippa dessa cykler mellan dygsurt och kruttort. (Även om det ju finns en hel del växter som faktisk vill torka upp mellan vattningarna).

Vad har du under mattan på fönsterbrädorna, alltså mellan matta och plastfat? Mattan måste ju höjas upp en aning om man skall få plats med lite vattenföråd...
tifr
Jag har köpt brickor från Willab Trädgård, som några av mina krukväxter står på. Brickorna har ett vattenförråd på drygt 2 liter under kapillärmattan. Det verkar hittills fungera väldigt bra, men såklart bara för de växter som vill ha det fuktigt hela tiden. Några har jag fått flytta undan när de började stinka sumpmark. Storleken på brickorna är: längd 76, bredd 17, djup 3,5 cm. Grön färg, mattan är svart. De kostar 99:- (plus frakt) och kallas i katalogen för Självvattnande fönsterbricka.

Hälsningar
Tina Fröroth
Ingrid på Västkusten
Jupp - jag har dem som Tina beskriver och så har jag platta ena - även om faten är plata så fungerar de mkt bättre än om man itne har kapillärmatta alls....

Hälsar Ingrid
tifr
Förra sommaren hade jag 4 cm höga, stora, runda zinkbrickor till hibiskusarna utomhus, en större och en mindre. Den mindre lade jag upp-och-ner i den större, med några klossar under för att höja den en centimeter. Sedan lade jag kapillärmatta över den (som fick hänga ner i botten) och vattnade i den stora brickan. Funkade jättebra! Men jag behövde slå några hål i den mindre brickan, för att vattnet lättare skulle komma in under, luften behövde nånstans att ta vägen. Det slipper man ju om man har en bricka utan kant överst.

Nu i sommar planerar jag att bygga en liten upphöjd träram där jag kan ställa ner samma brickor, så kanske jag minskar risken för att krukorna ska blåsa omkull.

/Tina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon