Gun-Britt zon 5
Jag har gjort en damm, ca 5 x 2 m, lagt i gummiduk och efter att ha konsulterat er här på forumet, börjat fylla den med sjövatten.
Jag fick också rådet att ta några liter av bottenslammet i sjön. var lägger jag det? Planterar växterna i det?
Vad ska jag tänka på för att få så lättskött damm som möjligt?
I ett tidigare inlägg såg jag kommentar från Kerstin zon 5-6, att hennes damm krävde nästan ingen skötsel. Hur har du gjort?
Jag har inte tänkt att ha fiskar i den.
Är det bra att leda in regnvatten i dammen?
Vad ska jag tänka på vid val av pump? Jag ska bara låta vattnet rinna ner från en spricka i berget ca 1 m, ingen fontän alltså.

Tacksam för svar!
varghem
Ska du ha näckros så är bra att inte ha fontän. låta rinna ner från bergsspricka låter alldeles utmärkt... syresätter vattnet bra.
bottenslammet från sjön är nog tänkt att ha nånstans på dammbotten... går ju bra att plantera växter i det då...
skogstroll
jag har näckrosor som trivs bra och sprider sig ordentligt trots fontän och en sån där dim-grunka med plask. Något jag ångrar är att jag tog bort en liten björk för att det blev så mkt löv på hösten, men nu saknar jag istället skugga wacko.gif och funderar på att plantera något högt som skuggar eftersom det blir mkt alger istället
Orkidétjuven
1.Antingen lägger du bottenmatrialet på botten och rotar växterna i det,
2. eller så kan du lägga det i korgar och plantera växterna i det.
3. Eller så kan du ha det på botten, men ha växterna i korgar med planteringsjord för vattenväxter.
Finns många varianter, men jag hade valt alternativ 1 smile.gif

Visst kan du leda in regnvatten i det, då får du nytt och fräscht vatten med nytt syre.
Jag hade bara valt en pump samt låta vattnet rinna ner för berget som från en källa. En fontän ser bara onaturlig ut. Enda fördel att dess plaskande ljud lockar till sig mer fåglar som badar och dricker. Men oftast räcker det med att de ser en rörelse i vattnet och förstår att det innebär vatten.
Myosotis
CITAT (Orkidétjuven @ 20-08-2010, 07:30) *
...dess plaskande ljud lockar till sig mer fåglar som badar och dricker. Men oftast räcker det med att de ser en rörelse i vattnet och förstår att det innebär vatten.

Det visste jag inte! Intressant!
skogstroll
ja så fort man sätter igång "maskineriet" brukar det komma lite besökare till "krogen" happy.gif
Mony
Ja men hos oss kommer det stora, fula kråkor och skiter på mina blommor och knäcker vattenväxterna sad.gif
Orkidétjuven
Sätt upp en lämplig gren de kan landa på, så kommer de välja den framför växterna. Likaså en sten som de kan sitta på i vattnet eller gren som går ner i vattnet eller liknande. De är ju törstiga de med.
Mony
Jag vet att jag inte bör känna så, men jag hatar kråkor! De kunde lika gärna utrotas IMHO.

Tacka vet jag småfåglarna och svalor! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon