|
Christa
19-08-2010, 12:05
De kallar dem åtminstone "mörade". Det innebär att de är saltade och innehåller en del andra ämnen.
Väljer ni aktivt om de är behandlade på detta sätt eller blir det vad det blir?
Jag köper det som är billigast för tillfället.
Köper sällan kycklingfilé och har aldrig sett mörad sådan i affären, men jag undrar hur man gör för att inte få kycklingen mör? Jag menar, det torde vara en väldigt onödig produkt med mörad kyckling. Den är ju mör i sig själv.
malcolm
19-08-2010, 12:15
CITAT (Pia L @ 19-08-2010, 13:06)  Jag köper det som är billigast för tillfället. Dito.
*Stintan*
19-08-2010, 12:24
Har jag aldrig sett men det kanske inte är så konstigt eftersom jag så sällan köper kycklingfiléer. Säger som Anma, det verkar konstigt att man mörar kycklingfilé.
Christa
19-08-2010, 12:37
CITAT (*Stintan* @ 19-08-2010, 13:24)  Har jag aldrig sett men det kanske inte är så konstigt eftersom jag så sällan köper kycklingfiléer. Säger som Anma, det verkar konstigt att man mörar kycklingfilé. Jag håller också med och särskilt som den naturella är mycket godare än den mörade.
Undrar om det öht finns att köpa kycklingfilé som inte är mörad, marinerad, glaserad = insprutats vatten och salt plus ev någon tillsats. Oftast är köttinnehållet 87% eftersom svenska uppfödare enats om att ha en maxgräns 13 %vatten som får sprutas in. Tror att de också sprutar in vatten i hel kyckling. CITAT (Christa @ 19-08-2010, 13:37)  Jag håller också med och särskilt som den naturella är mycket godare än den mörade. Var hittar du naturell?
Meriona
19-08-2010, 13:23
Jag har också bara sett mörade, åtminstone i frysdisken. Jag köper så sällan kycklingfilé eftersom jag inte hittar någon kravmärkt. Men när jag köper så är det viktigast att den är svensk, inte om den är mörad eller inte.
andersen
19-08-2010, 13:40
Jag har alldrig sett möradkycklingfile finns det sådan? och är den fryst i så fall, jag köper bara färsk och svenskt.
CITAT (andersen @ 19-08-2010, 14:40)  Jag har alldrig sett möradkycklingfile finns det sådan? och är den fryst i så fall, jag köper bara färsk och svenskt. Ibland heter det "glaserad" ... jag köper också bara svensk. Har du kontrollerat om den färska inte innehåller vatten?
andersen
19-08-2010, 13:52
CITAT (netha @ 19-08-2010, 14:45)  Ibland heter det "glaserad" ... jag köper också bara svensk. Har du kontrollerat om den färska inte innehåller vatten? Nej det har jag inte kollat, förstår inte varför, om det vore så att det är vatten insprutat, borde det inte då vara fullt med vatten i förpackningstråget?
CITAT (andersen @ 19-08-2010, 14:52)  Nej det har jag inte kollat, förstår inte varför, om det vore så att det är vatten insprutat, borde det inte då vara fullt med vatten i förpackningstråget? Inte alls. Jag är inte säker på om all färsk kyckling innehåller vatten, men en del gör det. Om man har injicerat mer än 5 % vatten så måste det anges på förpackningen.
andersen
19-08-2010, 14:01
CITAT (netha @ 19-08-2010, 14:56)  Inte alls. Jag är inte säker på om all färsk kyckling innehåller vatten, men en del gör det. Om man har injicerat mer än 5 % vatten så måste det anges på förpackningen. Blir inte kycklingen dålig om man sprutar in vatten? det skulle bli en väldig bra start för bakterier? i julskinkan så är det ju saltlake som sprutas in, kan alldrig tänka mej att vatten sprutas in i färskt kött det borde börja att ruttna på en gång då.
Monica i Nässjö
19-08-2010, 14:06
Köper också bara svensk kyckling. Och grejen är den att de som köper billig kyckling blir lurad eftersom den billiga innehåller mer vatten. När sedan kycklingen är tillagad och vattnet borta så blir det ingen större skillnad i kilopriset på billig och dyr kyckling, ibland kan t.o.m den dyra bli billigare i slutändan.
CITAT (andersen @ 19-08-2010, 15:01)  Blir inte kycklingen dålig om man sprutar in vatten? det skulle bli en väldig bra start för bakterier? i julskinkan så är det ju saltlake som sprutas in, kan alldrig tänka mej att vatten sprutas in i färskt kött det borde börja att ruttna på en gång då. Nej det är inte bara rent vatten utan också salt, socker mm som de injicerar ...i länken kan du läsa litegrann om vad producenterna har i köttet. En femtedel vatten i fryst kycklingCITAT (Monica i Nässjö @ 19-08-2010, 15:06)  Köper också bara svensk kyckling. Och grejen är den att de som köper billig kyckling blir lurad eftersom den billiga innehåller mer vatten. När sedan kycklingen är tillagad och vattnet borta så blir det ingen större skillnad i kilopriset på billig och dyr kyckling, ibland kan t.o.m den dyra bli billigare i slutändan. All svensk fryst kycklingfile har injicerats med vatten, salt mm ... den innehåller 87% kött.
Nu blev jag lite osäker. Jag vet att jag råkade köpa några riktigt hemska kycklingfiléer en gång, men jag tror att det stod att de var marinerade på förpackningen. Inte så att dom var marinerade för att kryddas. smaken var densamma som vanligt kycklingkött. Men konsistensen! Tvi vale! Det kändes som att de fortfarande var lite råa. Lite slemmighetskänsla liksom.
andersen
19-08-2010, 14:08
CITAT (netha @ 19-08-2010, 14:56)  Inte alls. Jag är inte säker på om all färsk kyckling innehåller vatten, men en del gör det. Om man har injicerat mer än 5 % vatten så måste det anges på förpackningen. Konstigt, jag googlade på "insprutat vatten i färsk kyckling" och det finns hur mycket som helst, där det står att så är fallet.. det hadde jag ingen aning om, man lär sig så länge man lever.
Monica i Nässjö
19-08-2010, 14:13
CITAT (netha @ 19-08-2010, 15:08)  Nej det är inte bara rent vatten utan också salt, socker mm som de injicerar ...i länken kan du läsa litegrann om vad producenterna har i köttet. En femtedel vatten i fryst kycklingAll svensk fryst kycklingfile har injicerats med vatten, salt mm ... den innehåller 87% kött. Jo, visst är det så, men i billig och företrädesvis utländsk fryst kyckling är vattenprocenten högre.
hattstugan
19-08-2010, 14:34
Köper inte kyckling efter en hemsk smakupplevelse för många år sedan!
Om jag ska köpa ska den vara färsk och hel inte i delar! Helst skulle jag vilja föda upp själv igen men det finns det ingen plats för nu mera!
Köper bara svenk kyckling.
Piccante
19-08-2010, 15:03
CITAT (andersen @ 19-08-2010, 15:01)  Blir inte kycklingen dålig om man sprutar in vatten? det skulle bli en väldig bra start för bakterier? i julskinkan så är det ju saltlake som sprutas in, kan alldrig tänka mej att vatten sprutas in i färskt kött det borde börja att ruttna på en gång då. Ofta innehåller det socker, salt, nitrit mm. Bara vatten skulle göra kycklingen dålig. Jag köpte en mkt billig mörad kycklingfilé som var hemsk! Får en seg mjuk och ganska märklig konsistens när det är så mkt saltlag insprutad.
Christa
19-08-2010, 15:09
CITAT (netha @ 19-08-2010, 13:53)  Undrar om det öht finns att köpa kycklingfilé som inte är mörad, marinerad, glaserad = insprutats vatten och salt plus ev någon tillsats. Oftast är köttinnehållet 87% eftersom svenska uppfödare enats om att ha en maxgräns 13 %vatten som får sprutas in. Tror att de också sprutar in vatten i hel kyckling. Var hittar du naturell? Tyvärr har jag bara hittat färsk kycklingfilé som är naturell men jag har inte gett upp än. Människor har ju blivit mer medvetna om tillsatser och matkvalité under senare år så någon kommer nog att förstå att här finns en bortglömd kundgrupp.
malcolm
19-08-2010, 15:11
Jag köper och lagar helst hel kyckling och då alltid färsk, Kronfågel i lergryta. MUMS!
Christa
19-08-2010, 15:16
CITAT (malcolm @ 19-08-2010, 16:11)  Jag köper och lagar helst hel kyckling och då alltid färsk, Kronfågel i lergryta. MUMS! Håller med dig om att det är en höjdare. Blir dock inte av mer än på vintern. Tycker Kronfågels kyckling är lite seg. Min favorit är Lagerbergs.
Anki på Öland
19-08-2010, 16:20
Köper ganska mycket kyckling, lite olika delar men alltid färsk, direkt från Gulldfågelns gårdsbutik. Anki
Christa
19-08-2010, 17:46
Det verkar vara få som medvetet väljer mörade filéer. Ändå hävdar producenterna att det är vad kunderna vill ha. Innan vi upptäckte att alla frysta filéer är mörade och därmed saltade så fick vi rätter förstörda av för mycket salt. Saltade efter receptet utan att veta att filéerna redan var salta.
Eftersom Livsmedelsverket anser att vi borde halvera saltintaget i Sverige så är det ju inte bra att smygsalta på det här viset. Dessutom tycker jag att kycklingen mer liknar pressad skinka i konsistensen när den är mörad.
malcolm
19-08-2010, 19:24
Lade precis in ett recept på kycklingbröstfiléer under recept. Supergott! Jag lovar och det lär vara magert också. Gick ner säkert 2 kg bara genom att skriva det.
sqrulan
20-08-2010, 06:42
Jag har lite svårt för att äta kyckling efter allt man får se på tv och allt djurplågeri man hör talas om. Såg även ett program på tv där dom testade hur mycket fett en kyckling innehöll och enligt det testet så var det frigående höns som var magrast, massuppdrivna kycklingar/höns var väldigt feta och smaken var det stor skillnad på. Jag tror det var i programmet "det goda livet" på kanal 1. Men nu minns jag inte allt som dom sa.
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-08-2010, 06:50
Lidl har ofta svensk, naturell Kycklingsfile. Allt fryst har ju en massa vatten insprutat. Men Lidls frysta kycklingslår är fina, dom tillagar vi också i lergrytan.
Jag skulle gärna äta kalkon, men det finns sällan och om det finns är det så dyrt
Tycker att lårbenen smakar mer! Filéerna är i min mening smaklösa!
Christa
20-08-2010, 09:21
CITAT (Carl @ 20-08-2010, 08:11)  Tycker att lårbenen smakar mer! Filéerna är i min mening smaklösa! Jag lagade till lårben för ett tag sedan och jag tycker också att de är godare men de var så förfärligt feta så jag har dragit mig för att använda dem igen. CITAT (sqrulan @ 20-08-2010, 07:42)  Jag har lite svårt för att äta kyckling efter allt man får se på tv och allt djurplågeri man hör talas om. Såg även ett program på tv där dom testade hur mycket fett en kyckling innehöll och enligt det testet så var det frigående höns som var magrast, massuppdrivna kycklingar/höns var väldigt feta och smaken var det stor skillnad på. Jag tror det var i programmet "det goda livet" på kanal 1. Men nu minns jag inte allt som dom sa. Bosarpskyckling är frigående och kravgodkända.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|