qawa13.0
19-08-2010, 12:43
Jag har en gammal ca 20 år syren häck som växer ca 40 cm lägre än gräsmatta.
Jag vill fylla upp jorden till samma nivå som gräsmatta utan att häcken blir skadat (tex. ruttnar).
Om det går bra vad skall jag välja för fyllnadsmaterial: planteringsjord, singel, lecakulor eller planteringsjord med stora stenar.
För många år sedan har jag höjd marken kring ett äppelträd ca 80cm och det fortfarande lever och bär frukt.
Huggorm
19-08-2010, 12:45
Syrenhäcken kommer inte tycka om att du höjer marken 40cm. Att äppelträdet överlevt en höjning med 80cm är anmärkningsvärt. Rotsystemen måste få syre, annars dör dom. Har man genomsläpplig jord, tex. sandjord underlättar det väll, men det är ändå inte bra.
Aqvakul
19-08-2010, 12:53
Om du nödvändigtvis vill göra det ändå, så rekommenderar jagv att du gör det etappvis - typ 10 cm per år - och använder väldigt lätt jord (typ toppdressing).....
qawa13.0
19-08-2010, 15:53
Tack för era svar!
Häcken är 22 m lång och det finns "miljoner" stammar. Att gräva upp det skulle kosta för mycket. Jag försöker med lätt jord blandat med sten. De som klarar sig kompletterar med nya.
Önska mig lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.