anna_carolina
25-01-2004, 12:42
jag skulle vilja odla några spänande vackra växter tropiska kanske

eller frukt eller örter........kaktusar......har ni några tipps kanske på några roliga??????????
Åsa, mälardalen zon 2
25-01-2004, 12:53
Vet inte riktigt om du tänkt dig odla enbart inne eller om du har trädgård eller balkong. Här kommer några kul växter som inte är supervanliga som jag tycker har varit lättodlade.
Gyllenbär: En släkting till kapkrusbäret, odlas som tomat, passar bra i hink på en balkong t.ex.
Malabarspenat: En kul kraftigväxande slingerväxt, mycket värmekrävande går bra att odla i fönster, inglasad balkong, en varm altan eller liknande på sommaren. Med tanke på att det blir en stor växt är en kruka på 15-20 liter ganska lagom under sommaren. Växten får STORA suckulenta blad som har en god spenatsmak och går att använda i mat som spenat. Den får fina små blommor och bär (hinner bären mogna kan du skörda egna frön).
Känguruäpple: En potatisväxt som kan växa till en imponerande storlek i trädgården under en sommar, ifall man ger den gott om vatten + gödning + det är en hyfsat bra sommar. Den kan bli i storlek som ett träd ca 2m eller något mer med en kraftig stam, fint bladverk med blå blommor och sedan tomatliknande frukter. (växten är giftig, det sägs dock att mycket väl mogna frukter ska vara ogiftiga men att de inte smakar något vidare)
Alla dessa bör man nog räkna som ettåriga växter så man får så nya varje år.
Christer i Falköping
25-01-2004, 14:07
De säljer ju aprikoser nu. De är inte så svåra att få till att gro, men lite besvär är det. Om du planterar hela kärnan kan det ta både en och två vintrar innan de gror. Men om du får bort skalet på kärnan och får ut själva "fröet" utan skador, brukar de gro efter en månad eller så. Jag brukar göra så att jag tar "fröet" och lägger i en plastlåda med jord/sand i, som skall vara fuktigt. Sprayar allt lite lätt med vatten, sätter på locket och in med det hela i kylen. Ta ut lådan då och då och kolla så det inte börjar mögla där inne. Efter en månad brukar det komma en grodd på "fröet". Låt den bli c:a 05,cm. Plantera den sedan i en vanlig kruka och ställ ljust. Inom några dagar brukar det komma upp en liten planta. Just nu har jag fyra små persikoplantor i källaren och fyra aprikoser ligger i kylen och börjar få grodd. Det svåra är att få ut "fröet" ur skalet, utan att det skadas. Jag använder en nötknäppare, väldigt försiktigt.
Christer.
Tingstäde
25-01-2004, 15:40
Den verklige Odla.nu-fantasten får inte vara för sömndrucken då hon/han tassar upp mitt i natten för att tulla lite på vad som finns i kylen. Då kan nämnligen vissa "rätter" visa sig mer svårsmälta än andra....
Tingstäde
Christer i Falköping
25-01-2004, 16:19
Så sant!
Christer.
anna_carolina
25-01-2004, 17:05
jag tänker mest på växter som man kan ha inne!!
jag har satt en daddel och apelsin som har kommit upp nu och så satt jag ett citron träd förra året som har blivit ganska stort!

jag tänkte prova på oliv måste man köpa frön av någon affär då???eller kan man bara köpa i mat butiken vet du???? men jag har ju en gård också så jag kan prova lite av dina tipps Åsa
anna_carolina
25-01-2004, 17:07
då kanske du kan ge mig några rå då Tingstäde
Christer i Falköping
25-01-2004, 17:15
Då måste det vara färska oliver, inte så vanligt i affärer. Men Impecta har fröer till olivträd.
Christer.
anna_carolina
25-01-2004, 17:50
hmm så de går alltså inte och sätta svarta oliver me kärna i på burk????
har du provat de????
Åsa, mälardalen zon 2
25-01-2004, 17:56
Oliverna på burk är kokta innan de lagts in, fröna brukar inte överleva kokning. Vissa invandrarbutiker och liknande säljer färska oliver vid säsong. Färska oliver är ganska hårda och beska.
anna_carolina
25-01-2004, 18:43
hmmm okej!vet du när på året brukar de finnas färska oliver????
Annars brukar ju Oliv finnas på de flesta handelträdgårdar, Ikea, Plantagen (Uppsala - var där idag!). Du kan ju kolla där först innan du lägger ner tid på att odla själv!
anna_carolina
25-01-2004, 20:27
men det är de jag tycker e de roliga o sätta själv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.