Maggan H
19-08-2010, 14:07
Nu har jag tröttnat på att mina höga perenner bara lägger sig,

både pga torka och pga blåst så nu får en del ge vika för lite robustare saker! Skulle gärna vilja ha en uppstammad perukbuske,

kan jag ha det? Fjärilsbusken ska få flytta dit också och den klarar sig nog bra.
Andra förslag? De får inte bli för stora då det är utmed gatan.
Visst kan man ha perukbuske, varför inte? Men har aldrig sett uppstammade.
Som buskar kan du ha Spireor, en kompakt sort är "Little Princess'. Eller så kan du ha Vresrosor. Vad sägs om det?
Alexander-VG-zon3
19-08-2010, 16:32
frilandshibiskus, skäggbuske, silverbuske, saltbuske, havtorn, ginst, kryddbuske är några som kanske skulle passa ?
Maggan H
19-08-2010, 19:29
Skäggbuske har jag en liten på drivning, den kan få flytta dit lite senare. Vresrosor, är det såna massblommande bukettrosor? Dom är fina och silverbuske såg någon annanstans när jag sökte men vet inte hur den ser ut, ska kolla upp det.
Tack för svaren!
Orkidétjuven
19-08-2010, 22:12
Vresrosor är en invasiv art i Sverige och bör inte odlas enligt naturvårdsverket. De sprider sig lätt ut i naturen och tränger undan inhemska arter Så det är inget som bör rekommenderas!
Jag har redan för många att slita bort
Maggan H
20-08-2010, 07:08
CITAT (Orkidétjuven @ 19-08-2010, 23:12)

Vresrosor är en invasiv art i Sverige och bör inte odlas enligt naturskyddsverket. De sprider sig lätt ut i naturen och tränger undan inhemska arter Så det är inget som bör rekommenderas!

Oj, då ska jag inte ha sådana! Tack för tipset!
CITAT (Orkidétjuven @ 19-08-2010, 23:12)

Vresrosor är en invasiv art i Sverige och bör inte odlas enligt naturvårdsverket. De sprider sig lätt ut i naturen och tränger undan inhemska arter Så det är inget som bör rekommenderas!

Va? Det var det dummaste jag hört

! Vresrosor finns dessutom i många olika vackra sorter - mina favoriter.
Huggorm
20-08-2010, 19:07
CITAT (abbbe @ 20-08-2010, 20:05)

Va? Det var det dummaste jag hört

!
Då har du nog inte hört så mycket
Nettan8
20-08-2010, 19:26
Deutzia, forsythia, schersmin kanske kan va nåt
Hej Orkidétjuven - minns du var du hämtat informationen om vresrosor och Naturvårdsverket ifrån?
Det förvånar mig om det stämmer, men Naturvårdsverket kan självklart ha sammanställningar av inventeringar mm som legat till grund. Själv uppskattar jag stort att se vresrosor sprida sig och uppfattar inte att de varken på väst- eller östkust gör det invasivt.
Det är härligt att se en så frisk, färgstark, doftrik och nyponrik ros kunna anpassa sig och växa som 10 cm hög liksom 1 meter i olika karga miljöer. Om den har kort historia i Sverige är det helt klart en invandring som många småfåglar uppskattar.
Hej igen,
Har nu läst lite om Naturvårdsverkets syn på vresros i länkar under
http://www.naturvardsverket.se/sv/nv/Sok/?...chquery=vresros. Tycker ändå inte att de bör tolkas så att man i trädgårdar ska undvika den.
Men tack för tipset att läsa mer!
Aqvakul
21-08-2010, 07:01
Rönnspirea, smultronschersmin, paradisbuske, kanadarugosor (sprider sig inte som vanlig vresros) och dvärgsyren är annat jag provat med gott resultat i havsnära och magert läge...
Orkidétjuven
21-08-2010, 12:23
CITAT (Cilla @ 21-08-2010, 01:33)

Hej igen,
Har nu läst lite om Naturvårdsverkets syn på vresros i länkar under
http://www.naturvardsverket.se/sv/nv/Sok/?...chquery=vresros. Tycker ändå inte att de bör tolkas så att man i trädgårdar ska undvika den.
Men tack för tipset att läsa mer!
Tack för länkarna.
Ja, det blir väl lite av en tolkningsfråga, men när en trädgårdsväxt som lätt rymmer och blir ett hot mot den biologiska mångfalden so tycker inte jag den bör odlas eftersom den lätt sprider sig. Av de länkar du vänligen delade med dig så står det ju tex att den tex är ett hot mot strandmurarbiet för att den tränger undan de växter som biet lever av.
bla kan man läsa om vresrosor i naturvårdsverkets: Nationell strategi och handlingsplan för främmande arter och genotyper från 2008. Där det bla står "täta bestånd som överskuggar och undantränger all annan vegetation och är ett problem särskilt längs Skånes och Bohusläns kuster. Resultaten blir en mycket artfattig miljö där all andra växter och även djur som är beroende av inhemska växter försvinner." Kostnaderna för utrotning av vresrosor kostar sverige ca 1,2–14,5 miljoner kr/år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.